Als je met de vindbaarheid van je website aan de slag gaat, kom je al snel termen als domein autoriteit, domain authority of kortweg DA tegen. Het betekent allemaal hetzelfde. Maar wat precies?

Wat is domein autoriteit precies?

Het is gelukkig minder ingewikkeld dan het misschien lijkt. Domein autoriteit is een cijfer dat je website krijgt van Google. Eigenlijk is het gewoon een populariteitsscore. Hoe belangrijker Google je website vindt, hoe hoger het cijfer is dat je website krijgt. Dat gaat van 0 tot 100. En hoe hoger het cijfer, hoe hoger je in Google’s zoekresultaten wordt weergegeven.

Waarom is domein autoriteit zo belangrijk om goed gevonden te worden in Google?

Je vindbaarheid in Google wordt bepaald door drie dingen:

  • De technische staat van je website. Als je website technisch niet op orde is, kan of wil Google ‘m niet (volledig) opnemen in de zoekresultaten. Google bestraft hele langzame websites bijvoorbeeld met slechtere opname in zoekresultaten.
  • De inhoud van je website. Als je op ‘fietsband’ gevonden wilt worden, dan moet je website wel voldoende over fietsbanden gaan. Anders is je website niet relevant genoeg volgens Google.
  • De domein autoriteit van je website.

Grofweg kun je stellen dat de technische staat van je website bepaald óf je website door Google wordt opgenomen in de zoekresultaten, dat de content bepaald bij welke zoekopdrachten Google je website weergeeft en dat je domein autoriteit bepaald hoe hoog je wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Wanneer dus je techniek en content op orde zijn maar je domein autoriteit niet, dan sta je wel in de zoekresultaten maar zo laag dat niemand je zal vinden. Kortom, een lage domein autoriteit zorgt er voor dat je praktisch onvindbaar bent in Google.

Waar kan ik zien wat de domein autoriteit van mijn website nu is?

Je kunt de domein autoriteit van je eigen en alle andere website gratis opzoeken op allerlei websites. Wij maken zelf bijvoorbeeld veel gebruik van https://moz.com/researchtools/ose/.

Hoe hoog moet mijn domein autoriteit zijn?

Wanneer je goed gevonden wilt worden op iets specifieks als ‘industriële lichtstraten’ hoef je het natuurlijk niet te winnen van hele populaire websites als nu.nl of facebook.com, maar wel van de websites die Google nu al weergeeft wanneer je op ‘industriële lichtstraten’ zoekt.

De domein autoriteit die je nodig hebt om bovenin de zoekresultaten van Google te staan, hangt dus helemaal af van de zoektermen waarop je goed gevonden wilt worden. De beste manier om erachter te komen hoe hoog je domein autoriteit moet zijn, is de domein autoriteit van websites die nu al goed worden weergegeven in de zoekresultaten te checken.

Wanneer je website gericht is op een hele specifieke doelgroep heb je vaak al voldoende aan een domein autoriteit van ongeveer 35, maar dit kan dus enorm verschillen.

Hoe verhoog ik mijn domein autoriteit? Met deze 3 tips!

Tip 1: zorg dat je website tiptop in orde is

Zorg voor een website die zowel technisch als qua content volledig voldoet aan alle eisen die Google stelt op dit gebied. Hoewel dit geen directe invloed heeft op je domein autoriteit, heb je dit wel nodig om een aantal van de optimalisaties die we hieronder noemen goed te kunnen doorvoeren. Optimale techniek en content zijn de randvoorwaardes ook om goed te kunnen scoren met je domein autoriteit.

Tip 2: zorg voor links naar je website

Je domein autoriteit wordt voor een heel groot deel bepaald door het aantal links naar je website. Want Google redeneert dat een website waar veel andere websites naar linken wel belangrijk moet zijn.

Het vragen om een link is wellicht een beetje spannend, maar wanneer je hiermee start in je directe netwerk (klanten, partners, leveranciers, etc.) zal je merken dat veel partijen daar best voor open staan. Soms willen ze ook een linkje terug. Dat is heel gebruikelijk en hiervoor kun je bijvoorbeeld een nieuwe pagina aanmaken op je website waarop je een overzicht van je linkpartners maakt.

Let er wel altijd op dat de websites die naar je linken betrouwbaar zijn. Google kijkt namelijk niet alleen naar de hoeveelheid links naar je website, maar ook naar de websites waarop die links staan. Een link op de website van één van je grote leveranciers werkt in je voordeel, maar een link op een mogelijk malafide website uit het buitenland kan juist in je nadeel werken. Je kunt er daarnaast ook vanuit gaan dat een link op een populaire website meer zal opleveren voor je domein autoriteit dan een link op een website die praktisch nooit bezocht wordt. Maar, iedere link telt dus (zeker in het begin) hoef je daar niet te kieskeurig in te zijn.

Tip 3: zorg dat je bezoekers blijven plakken

Blijven bezoekers minuten op je website, of klikken ze meteen weg? Kunnen ze binnen je website makkelijk doorklikken naar andere relevante pagina’s en doen ze dat ook? Dat zijn allemaal zaken die laten zien dat jouw website écht interessant is voor bezoekers. Google detecteert dit en neemt dit mee in de beoordeling.

Kortom, zorg ervoor dat je content écht interessant is voor je bezoekers. Zorg voor een goede interne linkstructuur, zodat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren en houd je website actueel door bijvoorbeeld regelmatig nieuws of een blog toe te voegen. En ja, dat is ook precies waarom wij dit blog schrijven 😉.

Tot slot

Het verbeteren van je domein autoriteit is een duur wedstrijd. Het is dus belangrijk om ook op lange termijn gemotiveerd te blijven en dat is soms best lastig. Een aantal tips die hierbij helpen zijn:

  • Bepaal welke domein autoriteit je over bijvoorbeeld een halfjaar of jaar wilt hebben. Bepaal vervolgens waar je aan het eind van iedere maand uit zou moeten komen om dit te halen en bekijk maandelijks wat je domein autoriteit is. Op die manier zie je snel vooruitgang en weet je of je op de goede weg zit.
  • Het duurt soms best lang voordat nieuwe links geïndexeerd worden en meetellen voor je domein autoriteit. Dat kan soms maanden duren. Zeker in het begin kan dit best ontmoedigend zijn. Het helpt om bij te houden op welke websites je een link hebt gekregen. Dan weet je precies hoe groot de boost van je domein autoriteit nog zal zijn in de komende maanden.
  • Spreid je inspanningen en plan ze in. Het is handiger om iedere week twee uur te besteden, dan eens in de maand een hele dag. Dan blijft het simpelweg langer leuk.
  • Ga er vanuit dat de meeste partijen die je benadert (zeker die uit je eigen netwerk) best een link willen plaatsen, maar dat ze het druk hebben en je verzoek makkelijk onderop de stapel belandt. Wees dus niet teleurgesteld als men niet direct enthousiast reageert op je eerste e-mail. Dat is normaal en de aanhouder wint op dit gebied echt. Het helpt ook om je verzoekjes mee te nemen in de contacten die je toch al hebt. Als je bijvoorbeeld een leverancier belt over een nieuwe order, is het heel makkelijk ook meteen om een linkje te vragen.

Kom je er niet helemaal uit? We helpen je graag

Succes met het verhogen van je domein autoriteit! Uit ervaring bij talloze cases weten we dat het eindresultaat vaak verbluffend is en het resultaat (het aantal extra bezoekers en conversies via Google) fantastisch.

Kom je er toch niet helemaal uit? Is niet alles helder, of besteed je linkbuilding liever uit? Dan helpen we je graag. Bel of mail gerust, we adviseren je graag (en vrijblijvend) over de mogelijkheden.

Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931