Leestijd ± 5 minuten

Adverteer jij al online? Ja? En heb je het idee dat je advertenties rendabel zijn? Dus dat je genoeg clicks hebt en zelfs conversies? Mooi, niets meer aan doen dan toch! Helaas, zo werkt het dus niet. Google Adwords is nog steeds een van de populairste online advertising platforms met de hoogste ROI, maar om succesvol te adverteren moet je een aantal Do’s en Don’ts in achting nemen. In deze blog zet ik ze voor je op een rij.

Google Adwords in het kort

Google Adwords is een online advertising platform. Aan de hand van betaalde advertenties kun je jouw bedrijf of dienst bovenin de zoekresultaten van Google bij een specifieke doelgroep onder de aandacht brengen. Je betaalt per click of 1000 impressies of bij een specifieke actie: een conversie. Voorafgaand stel je een vast budget in, zodat je nooit meer betaalt dan gepland.

Oké, dat klinkt allemaal heel eenvoudig, maar toch zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Stilstaan is achteruitgaan

Om maar te beginnen met de grootste valkuil: denken dat je campagne goed is ingeregeld en dat je er dus verder geen omkijken meer naar hebt. Dat is dus niet zo. Het is heel belangrijk om je campagne als deze eenmaal staat continu te monitoren en finetunen. Welke woorden en advertenties presteren het best? Wat maakt dat zij het goed doen? Welke onderdelen in je campagne presteren slecht? Kun je deze uitsluiten, zodat je de kwaliteit van je campagne verder verbetert? Daarnaast is het goed om te monitoren of je biedingen nog op orde zijn. Immers, je concurrenten zitten als het goed is ook niet stil. Sta je nog hoog genoeg in de zoekresultaten en tegen welke investering?

Online advertising is een continu proces van monitoren, bijschaven en optimaliseren, dus plan hier voldoende tijd en ruimte voor in, anders is het weggegooid geld.

Start met een goede strategie

Als je de tutorials van Google mag geloven heb je in no time een online campagne draaien. In principe klopt dat ook wel, technisch gezien dan. Maar wat vaak ontbreekt is een goed doordachte strategie. Bij wie wil je je advertenties onder de aandacht brengen? Waar bevindt deze doelgroep zich en wanneer zijn ze online. Welke doelen heb je met je campagne. Wil je je naamsbekendheid vergroten of wil je meer conversies? En wanneer ben je tevreden? Bij een bepaalde Click To Rate (CTR) of bij een bepaald aantal conversies? Al deze punten zijn van invloed op de insteek van je campagne en dus goed om vooraf te definiëren.

Aan de slag dan maar

Als je strategie helder is kun je aan de slag met het maken van je campagne. Hierbij een aantal do’s en don’ts bij het inrichten van een campagne:

Do’s:

  • Richt verschillende advertentiegroepen in

    Heb jij verschillende diensten of producten die je onder de aandacht wilt brengen? Dan is het belangrijk om meerdere advertentiegroepen aan te maken binnen een campagne. Immers, hoe specifieker een advertentie aansluit bij de zoekopdracht van een gebruiker, hoe groter te kans dat iemand op jouw advertentie klikt. Belangrijk is dus om niet te veel verschillende zoektermen te gebruiken voor één advertentiegroep. Je kunt ze beter opdelen.

  • Maak meerdere advertenties

    Wat werkt wel en wat werkt niet? Door per advertentiegroep meerdere advertenties te maken, kun je testen waar jouw doelgroep gevoelig voor is. Bijvoorbeeld voor prijs, merknaam of leveringsvoorwaarden? Ik adviseer om per campagne of advertentiegroep minimaal 3 advertenties te maken. Op basis van resultaat kun je vervolgens instellen dat Google Adwords de best presterende advertentie het meest vertoont. Ook kun je de lessons learned weer meenemen bij het maken van eventuele nieuwe advertenties.

  • Maak gebruik van advertentie extensies

    Door deze aan je advertenties toe te voegen laat je ze meer opvallen en vergroot je de kans dat er op geklikt wordt. Er zijn verschillende advertentie extensies die je kunt toevoegen. Zo heb je highlight-extensies. Dit zijn korte zinnetjes die in 1 regel onder je advertentie worden getoond. Met highlight kun je nadruk leggen op bijvoorbeeld je service, leveringsvoorwaarden etc. Hieronder zie je een voorbeeld van een advertentie met highlight-extensies, deze zijn geel gemarkeerd.

    In de blauwe cirkel zie je een andere vorm van extensies, namelijk sitelinkextensies. Hiermee kun je extra linkjes maken naar andere pagina’s binnen je website. Naast highlight-extensies en sitelinkextensies heb je ook nog oproep extensies voor het toevoegen van een telefoonnummer, recensie extensies en app- extensies.
  • Target locaties

    Bij wie wil jij je advertenties onder de aandacht brengen? Bij potentiële klanten in heel Nederland of zelfs daarbuiten? Of heel specifiek in een bepaalde regio of plaats? Het is belangrijk om dit goed in te stellen. Het is namelijk zonde om voor clicks te betalen van potentiële klanten die zich ver buiten jouw regio bevinden.

Don’ts: wat moet je vooral niet doen

  • De homepage als standaard landingspagina instellen

    Vaak is de homepage een te algemene pagina binnen de website en sluit deze onvoldoende aan bij de exacte zoekopdracht van een gebruiker. Ten onrechte gaan veel bedrijven er nog van uit dat bezoekers die via Adwords op je site komen zelf wel kunnen vinden waar ze voor hen relevante informatie kunnen vinden. Niet doen. Mensen zijn lui of hebben haast. Als ze niet direct vinden wat ze zoeken haken ze af. Richt dus altijd zo specifiek mogelijke landingspagina’s in.

  • Geen conversies bijhouden

    Zeg nou eerlijk, een conversie is een conversie toch? Lekker boeiend via welk woord of welke advertentie iemand is binnengekomen? Niet dus. Door precies te weten welke woorden en welke advertenties conversies opleveren kun je je budget nog veel gerichter inzetten en meer rendement behalen. Altijd doen dus!

  • Alleen brede zoekwoorden gebruiken

    Door alleen brede zoekwoorden te gebruiken schiet je als het ware met hagel. Ja, het klopt dat de kans hierdoor groot is dat jouw advertentie wordt vertoond, maar hoe groot is de kans dat mensen klikken? Hoe specifieker een zoekwoord hoe groter de kans dat er geklikt wordt en hoe hoger je CTR. Maak naast brede zoekwoorden dus ook gebruik van exacte zoekwoorden en woordgroepen.

Thats it?!

Oké ik hoor je denken: is dit alles? Nee hoor. Dit zijn slechts een aantal handvatten om mee aan de slag te gaan. Er zijn nog veel meer trucjes en regels die je kunt toepassen om meer rendement te halen uit je Adwords campagne, om nog maar te zwijgen over de verschillende advertentiemogelijkheden. Gelukkig hebben wij ons hierin verdiept en zelfs een Google Adwords diploma gehaald. Wil je dus aan de slag met online advertising via Google Adwords? Ik help je graag! Contact mij via onderstaande gegevens.