Gebleekte tanden en perfecte gezinnetjes: De nadelen van stockfoto’s

Door: Monique Schellevis
Datum:
Tags:
Leestijd ± 2 minuten

Twee dames drinken een cappuccino in de zon: ze schaterlachen en hun witte tanden doen bijna pijn aan je ogen. Stockfoto alert! De kant-en-klare foto’s lijken soms de ideale oplossing om je website te voorzien van beeldmateriaal, maar er zijn ook nadelen. Waarvoor moet je oppassen bij stockfoto’s, en wat zijn de alternatieven?

Ze zijn niet onderscheidend

Het grootste nadeel van stockfoto’s is dat iedereen ze kan kopen, jouw concurrent dus ook. Bovendien worden die stockfoto’s gemaakt met het idee dat ze voor zoveel mogelijk bedrijven en situaties toe te passen zijn. Het gevolg is natuurlijk dat die foto’s behoorlijk nietszeggend worden.

Ze zijn niet persoonlijk

Ons team bestaat niet uit tandpastamodellen die breed lachend op een wolkje zitten te werken op een laptop. We lijken niet op George Clooney. Drinken niet de hele dag cappuccino’s. Zitten niet strak in het pak met Ipads in meetings. Kortom: de typische stockfoto’s zeggen niks over ons, ze zijn niet persoonlijk.

Ze stralen geen betrouwbaarheid uit

Met je website wil je vertrouwen wekken bij je bezoekers. De allerbeste manier om dat te doen, is door te laten zien wie je bent. Dus laat jezelf en je medewerkers zien, laat je kantoor zien. Dat wekt meer vertrouwen dan alle keurmerken en certificaten in de wereld samen kunnen.

Ze zijn niet consistent met je ontwerp

Niet noodzakelijk altijd waar, maar we zien vaak dat stockfoto’s later zijn uitgezocht. Dat zorgt vaak voor foto’s die niet consistent zijn met het design van je website. Dat is natuurlijk ontzettend zonde wanneer je net met veel zorg een mooie website hebt laten maken.

Hoe vind je goede stockfoto’s?

Begrijp ons niet verkeerd, op zichzelf is er niks mis met het gebruik van stockfoto’s. De truc zit ‘m erin om de juiste foto’s met de juiste sfeer uit te zoeken. Wij raden je daarvoor aan om van te voren te bedenken welke foto’s je zoekt. Welke sfeer, kleuren en compositie zoek je? Ga met dit in je achterhoofd aan het zoeken. Investeer daar veel tijd in, het vergt soms een uur zoeken om één foto te vinden. Behalve de bekende stockfoto databanken (Shutterstock en Istockfoto) kun je ook overwegen om eens bij GettyImages of de Nationale Beeldbank te kijken. De foto’s hier zijn duurder, maar ook zeker beter.

Alternatieven voor stockfoto’s

Er zijn natuurlijk ook genoeg alternatieven voor het gebruik van stockfoto’s. Laat bijvoorbeeld een fotograaf langskomen bij je bedrijf. De eenmalige investering is dan groter, maar het resultaat is dan ook erg waardevol. Zoals we al zeiden: goede, eigen foto’s voegen veel toe aan je website. De ervaring leert dat websites met eigen foto's meer conversie behalen en beter vindbaar zijn in Google.

Een heel andere optie is het gebruik van illustraties. Deze zijn vooral heel erg geschikt wanneer je een idee of concept wilt uitleggen met behulp van beeld. Hiervoor kun je ook stockmateriaal gebruiken, of je kunt de illustraties laten ontwerpen.

Stockfoto’s, eigen foto’s of illustraties? Wij adviseren je graag vrijblijvend over het gebruik van beeldmateriaal.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x