Er is al veel geschreven over de designtrends van 2016. De technologie blijft zich ontwikkelen, wat steeds creatievere websites mogelijk maakt. Dat zien we terug in de trends. Denk bijvoorbeeld aan cinemagraphs of hyper-minimalisme. Maar als MKB’er zit je waarschijnlijk helemaal niet te wachten op een kunstzinnige website, je wil een website die wérkt.

 Daarom bekijken we hier de designtrends voor 2016, speciaal voor het MKB.

  1. Alles is responsive: Veel ondernemers realiseren zich inmiddels dat het internet een essentieel onderdeel is van je marketing. Maar wist je dat steeds meer bezoekers van jouw website een mobiele telefoon of tablet gebruiken? Een responsive webdesign zorgt ervoor dat jouw website er op elk apparaat strak en verzorgd uitziet. 

    Scherm vullend design

  2. Scherm vullend design: Wij pasten het in 2015 al vaak toe, en verwachten dat deze trend zeker door zal zetten in 2016. Scherm vullend design oogt modern, en is geschikt voor zowel grote als kleine beeldschermen. Op de foto hierboven zie je daar een goed voorbeeld van. 

  3. Design je content: Vroeger waren we een beetje huiverig voor pagina’s met veel tekst. Maar tegenwoordig kan dat prima, en ontwerpen we deze pagina’s ook mooi. Bijvoorbeeld met een ontwerp dat doet denken aan een krant of tijdschrift.

    Onze eigen website is een voorbeeld van flat design

  4. Flat en material design: bij een ‘flat design’ maak je minder gebruik van grafische beelden, en meer van icoontjes en andere door code gegenereerde elementen. Het grootste voordeel van deze manier van ontwerpen? Je website wordt er sneller van. Dat is goed voor zowel je zoekmachineoptimalisatie als voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Zoals je hierboven ziet, hebben we op onze eigen website al gebruik gemaakt van flat en material design.

  5. Micro-interactie: Om met de woorden van Google te spreken ‘motion provides meaning’. Oftewel; zodra iets beweegt, is het belangrijk. Daarom zou je bijvoorbeeld de knoppen op je website een subtiele animatie kunnen geven. Dat valt bijna niemand echt op, maar onbewust werkt dat erg prettig. Geef bijvoorbeeld je belangrijkste call to actions een micro-interactie.

    Gebruik eigen foto's

  6. Maatwerk staat centraal: Als ondernemer moet je je steeds meer onderscheiden van de concurrentie. Wij verwachten daarom dat we in 2016 steeds meer maatwerk gaan zien. Zo zal er bijvoorbeeld minder gebruik gemaakt worden van stockfoto’s. Op die manier wordt elke website een unieke afspiegeling van je bedrijf. Op de website van Het Hout Arsenaal zie je hoe spectaculair dat kan uitpakken.

  7. Het beste van mobiel naar desktop: Omdat we zoveel op onze telefoon werken, zijn we de mobiele interface gaan waarderen. Zo vinden we een smalle tekstbreedte en grote buttons tegenwoordig fijn. We zijn op onze mobiel gewend om te swipen, dus vinden we scrollen ook geen probleem. Tegenwoordig maken we dus gebruik van alle ruimte, in plaats van alle content krampachtig boven de vouw te plaatsen. Op de foto hierboven zie je linksboven bijvoorbeeld een klein hamburgermenu. 

    Voldoet jouw website niet meer aan de nieuwste trends? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op!
Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931
Altijd op de hoogte blijven van onze laatste blogs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief