Leestijd ± 4 minuten

Google Analytics, statistieken en cijfertjes, daar mag ik het vandaag met jullie over hebben. Leuk, want ik vind Analytics gebruiken één van de leukste onderdelen van mijn werk 😊 Als ik bij -met name nieuwe- klanten vraag naar Analytics krijg ik 9 van de 10 keer hetzelfde antwoord: ‘Ja, dat is ooit weleens aangemaakt, maar ik heb geen idee waar de inlog is’. Dat neem ik niemand kwalijk, voor iemand die niet dagelijks met websites bezig is, is er ook geen doorkomen aan. Vind je het wel leuk om toch een beetje op de hoogte te blijven van wat er zoal op je website gebeurd? Dan is dit dé blog voor jou.

Wat is Google Analytics?

Analytics is een programma van Google wat je kunt installeren op je website. Als je dit doet wordt er bij elke bezoeker een cookie geplaatst en wordt bijgehouden wat ze op je website doen. Welke pagina bezoek je, waar kom je vandaan, hoe lang bezoek je de pagina’s en vanaf welke pagina verlaat je de website weer? Geheel anoniem, dus het is (niet meer) nodig om een cookiemelding te plaatsen. Tenzij je nog wat meer wilt weten van de bezoeker, zoals bijvoorbeeld de leeftijd van de bezoeker en de interessegebieden.

Google Analytics kun je online bezoeken (https://analytics.google.com) of je kunt een app op je telefoon of tablet installeren.

Wat kun je vinden in Google Analytics?

Al die informatie van de bezoeker wordt opgeslagen in Google Analytics en door in te loggen kun je alle data zien van je website. De informatie is onderverdeeld in vijf categorieën:

  • Realtime
  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies

Realtime

Onder het kopje Realtime kun je de bezoekers zien die op dit moment op je website zijn, welke pagina’s ze bezoeken, hoe ze op je website komen en waar ze vandaan komen.

Deze informatie gebruik je voornamelijk bij grote websites met veel bezoekers. Door een half uurtje mee te kijken, krijg je een goed beeld van hoe je website gebruikt wordt. Voor kleinere websites is dit niet zo interessant.

Doelgroep

Dit is de belangrijkste categorie om een goed beeld te krijgen van wie je bezoeker is. Je ziet hier het totale website-bezoek, hoe lang ze op je website blijven, hoeveel pagina’s ze bezoeken en of ze vaak terugkomen. Ook kun je hier informatie vinden over de locatie van je bezoeker en met wat voor soort apparaat ze je website gebruiken (desktop, tablet of mobiel).

De informatie gebruik ik altijd om een goed algemeen beeld te krijgen. Aanpassingen op de website hebben vaak een direct effect op deze cijfers en zo weet ik makkelijk of iets wel of niet werkt.

Acquisitie

Dit kopje geeft je inzicht in hoe je website gevonden wordt. Komen bezoekers via zoekmachines binnen, via e-mail, social media of typen ze de websitenaam direct in? En welke zoekwoorden gebruiken ze als ze jouw website vinden in Google?

Deze weergave gebruik je als je bezig bent je verkeer te vergroten of om een mailing te analyseren. Je krijgt goed inzicht in of je optimalisaties werken en of ze daadwerkelijk relevant verkeer opleveren.

Gedrag

Dit kopje geeft inzicht in hoe je website gebruikt wordt. Je vindt er de lijst met meest-bezochte pagina’s, belangrijkste instappagina’s en belangrijkste uitstappagina’s. Ook zie je hoe er door je website genavigeerd wordt, waar gaan mensen heen na het zien van de homepagina bijvoorbeeld?

Als ik een pagina geoptimaliseerd heb kijk ik in deze weergave om te zien of het nu ook echt beter is geworden. Ook kan ik hier makkelijk zien welke pagina’s nog werk nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze een hoog uitstappercentage of een hoog bouncepercentage hebben.

Conversies

En dan de leukste categorie: de conversies. Uiteindelijk moet je website wel zijn doel bereiken. Hier kun je zien hoe vaak doelen zijn behaald en welke bronnen de meeste conversie opleveren.

Heeft een klant als doel meer ingevulde contactformulieren te krijgen? Ik kan hier snel zien wat het conversiepercentage is en of het stijgt als ik wat aangepast heb.

Tip: dashboards

Als je niet dagelijks in Google Analytics werkt kan het, zelfs met bovenstaande introductie, moeilijk zijn om precies de informatie te vinden die jij wilt zien. Een fantastische tool in Google Analytics zijn dan de Dashboards. Je kunt hier een overzicht maken met alle informatie die jij interessant vindt, gecombineerd uit alle bovenstaande categorieën. Zo heb je in één overzicht alle informatie beschikbaar. En, ben je weer eens de inloggegevens kwijt? Geen probleem, je kunt je dashbords ook wekelijks of maandelijks laten mailen. Zo blijf jij echt Website Eigenaar!

Conclusie: Google Analytics, doen!

Voor elke organisatie is de behoefte voor website-data weer anders. Sommige willen weten wat hun populairste diensten zijn online, bijna iedereen wil weten of er stijging in het verkeer zit en stiekem wil iedereen wel hun online-marketing partner controleren, toch?

Log gewoon eens een keer in en klik even rond met bovenstaande tips. Je bent dan in de meeste gevallen al een heel stuk verder dan je concurrent. En, je weet het, kennis is macht!

Kom je er niet uit, of wil je hulp? Als je bereidt bent om mij dingen te horen zeggen als: ‘ow, dit is ook interessant’ en ‘kijk, als je hier kijkt zie je dat bezoekers uit Friesland 10 seconden korter blijven’ of ‘oei, jullie kunnen wel wat beter je best doen op Facebook’. Dan mag je me gerust even bellen!