Hoe belangrijk is mobiel voor jouw bedrijf?

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: SEO Mobiel Conversie Tips
Leestijd ± 6 minuten

Iedereen weet dat mobiel internet hard groeit, maar hoe belangrijk is mobiel voor jouw bedrijf?

Mobiel groeit de laatste jaren in een razend tempo. Het percentage van websites dat via mobiel wordt bekeken lag in 2009 wereldwijd nog maar op 0,7%. Dit is in 2018 gestegen naar ruim 52%. Er worden dus meer websites via mobiel bekeken dan via de desktop. Onderzoek van Google toont ook aan dat mobiel aan desktop voorbij is gegaan in het aantal zoekopdrachten.

1. https://www.statista.com/graphic/1/241462/global-mobile-phone-website-traffic-share.jpg

Zakelijk gezien wordt er over het algemeen nog wel meer gebruik gemaakt van desktop op de werkvloer, maar ook dit zal gaan veranderen.

De groei van mobiel heeft ook gevolgen voor de wijze waarop informatie wordt gezocht en uiteindelijk ook op de besluitvorming. Er wordt tegenwoordig namelijk vaak gebruik gemaakt van meerdere devices.

Ook al komt er op jouw website misschien nog niet méér mobiel verkeer dan desktop verkeer, toch maakt mobiel een onderdeel uit van het zoekproces.

Hoe anders is een mobiele bezoeker dan een desktop bezoeker?

De mobiele bezoeker is een stuk minder geduldig en de laadsnelheid speelt dan ook een grote rol. Google heeft verschillende onderzoeken gedaan naar de laadtijd van mobiele pagina’s en op basis daarvan een artikel met conclusies gepubliceerd. Data van Google Analytics tonen aan dat 53% van de bezoekers de mobiele pagina verlaat als het laden langer dan 3 seconden duurt. Waar de laadtijd oploopt van 1 tot 7 seconden, wordt de kans dat de bezoeker de website verlaat vergroot met 113%.

2. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/data-measurement/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/

Als een mobiele website niet goed werkt of de bezoeker vindt niet de informatie die hij nodig heeft, zal deze de website ook weer snel verlaten. Doordat je mobiele bezoeker minder lang op je website is dan een desktop bezoeker heb je dus veel minder tijd om te overtuigen dat jij de juiste partij bent.

Het is daarom van belang dat je weet waarom een bezoeker op jouw website komt. Als je daar rekening mee houdt, kun je jouw belangrijkste boodschap goed in beeld brengen. Daarmee bevestig je dat de bezoeker op de juiste pagina is. Laat ook zien waarom de bezoeker bij jou aan het juiste adres is. Jouw voordelen kunnen in een oriëntatie of vergelijking tóch een belangrijke rol spelen. Zorg ervoor dat deze content boven de vouw zichtbaar is. Heeft een bezoeker meer interesse en scrolt deze verder? Dan speel je daar op in door juist de uitgebreide informatie hier te laten zien en bijvoorbeeld ook een call-to-action toe te voegen. Laat overbodige banners en afbeeldingen weg en focus op content die aansluit bij de behoefte van de klant.

Als je wilt dat je mobiele bezoekers ook gaan converteren is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je contactformulieren of offerteformulieren makkelijk in te vullen zijn. Het invullen van formulieren kost op mobiel meer moeite. Vraag daarom niet teveel informatie, alleen de informatie die je écht nodig hebt om contact op te nemen of een offerte te kunnen maken. Zo houdt je het laagdrempelig en is de kans op conversie groter.

Een grote ergernis op mobiel is dat het juiste toetsenbord niet wordt aangeroepen wanneer er een formulier moet worden ingevuld. Moet de bezoeker bijvoorbeeld een telefoonnummer invoeren? Zorg dan dat het nummertoetsenbord wordt opgeroepen.

Het niet goed in kunnen vullen van een formulier of niet kunnen vinden wat je zoekt, levert irritatie en frustratie op. Negatieve punten blijven vaak langer hangen dan een soepele, positieve ervaring. Je verliest dan ook weer de kans om aanbevolen te worden bij anderen.

Heb je een slechte mobiele site of is de ervaring op jouw mobiele site niet goed? Dan is de kans groot dat dit een negatieve invloed heeft op de besluitvorming.

Zonde toch?

Veranderingen in mobiel SEO

Google weet als geen ander dat de toekomst mobiel is. Dit heeft ook invloed op hoe Google naar websites kijkt en beoordeelt. Bij het bepalen van posities in Google wordt er daarom nu eerst gekeken naar de mobiele website, terwijl dit voorheen de desktopsite was. Een belangrijke factor is de laadsnelheid, maar het gaat er vooral ook om dat je website zo relevant mogelijk is voor de bezoeker en de zoekopdracht.  

Wil je hier meer over weten? Check dan zeker de blog van mijn collega Roel die volledig over de mobile-first index gaat.

Kansen op mobiel

Is jouw product of dienst juist relevant voor je regio? Dan liggen er veel kansen voor mobiel. Een op de drie zoekresultaten op mobiel is namelijk lokaal georiënteerd. Lokale zoekopdrachten zijn opgebouwd uit een product/dienst in combinatie met een plaatsnaam. Met de juiste optimalisaties kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf ook getoond wordt in de Local 3 pack van Google, oftewel de lijst met de eerste 3 bedrijfsresultaten die vaak bovenaan de lijst met zoekresultaten wordt getoond.

Lokale resultaten worden voornamelijk gerangschikt op basis van:

  • relevantie – sluit jouw website aan bij de zoekopdracht en is deze daarmee relevant voor de gebruiker?
  • afstand – wat is de fysieke afstand van het apparaat tot de gebruiker?
  • autoriteit – hoe bekend is jouw bedrijf en kun je dat aantonen door bijvoorbeeld veel goede reviews?

Uiteindelijk geeft de combinatie van deze factoren de doorslag om het beste resultaat voor de zoekopdracht te tonen. Het kan dus dat een bedrijf dat verder weg is toch als eerste/beste match wordt getoond, omdat het beter bij de zoekopdracht past qua relevantie.

Voor een goede positie in de lokale zoekresultaten is een Google Mijn Bedrijf pagina onmisbaar. De Google Mijn Bedrijf vermelding wordt weergegeven bij een lokale zoekopdracht of als er wordt gezocht op bedrijfsnaam.

Google Mijn Bedrijf is gratis en biedt veel mogelijkheden om informatie over jouw bedrijf toe te voegen. Denk aan de producten, openingstijden, contactgegevens, reviews, foto's, nieuws en nog meer. Een goed ingevuld profiel draagt ook bij aan het vertrouwen van de bezoeker. Alleen maar winst te behalen dus ;-)

Het is denk ik wel overduidelijk dat mobiel blijft groeien en niet eens meer weg te denken is. Dat betekent echt niet dat je alleen nog maar aan mobiel moet denken, maar vergeet het vooral niet. Misschien denk je wel dat het nu nog niet zo interessant is voor jouw bedrijf, omdat je nog niet zoveel mobiele bezoekers hebt. Vergeet alleen niet dat elke stap die je nu al zet, je alleen maar voordeel oplevert in de toekomst.

Wil je weten hoe jij er mobiel voor staat of waar jouw kansen liggen op mobiel? Neem dan contact op.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief