Hoe betrek je jouw medewerkers bij social media?

Door: Monique Schellevis
Datum:
Tags: Tips
Leestijd ± 2 minuten

Vandaag de dag zit het merendeel van de Nederlandse bedrijven op minstens één sociaal netwerk. Wil je dit actief bijhouden, dan kost dat veel tijd. Wanneer je een leuke post geschreven hebt, dan heb je ook nog ambassadeurs nodig die jouw update liken en delen. De belangrijkste ambassadeurs zijn dichterbij dan je denkt: dat zijn namelijk je medewerkers.

Het hele idee van social media is dat updates zich als een olievlek verspreiden. Wanneer een aantal medewerkers jouw post liken, verschijnt deze automatisch bij nog meer mensen in hun nieuwsfeed. Maar hoe krijg je dat tussen de oren van je medewerkers? Hieronder geven we vijf tips om dit goed aan te pakken:

1 Zorg voor draagvlak op directie- en managementniveau

Als je manager Twitter of Facebook onzin vindt, waarom zou jij er dan wel je best voor doen? Het is belangrijk dat de directeur en managers het goede voorbeeld geven. Bovendien zullen je medewerkers eerder geneigd zijn om bedrijfsupdates te delen onder werktijd. Social media onder werktijd verbieden is dat dus niet zo handig. Ook hiervoor heb je draagvlak nodig bij het management. 

2 Start met een kick-off training

Het is belangrijk dat er genoeg kennis is binnen je bedrijf. Veel medewerkers delen de content van hun bedrijf niet, omdat ze bang zijn om iets fout te doen. Neem dus de tijd om uit te leggen hoe de verschillende platformen werken, wat wel en niet mag, en hoe zij een bijdrage kunnen leveren.

3 Maak social media van iedereen

Beperk je social media niet tot je marketingmanager of communicatiemedewerker. Het idee is namelijk dat social gaat leven in je bedrijf. Dat doe je door bijvoorbeeld een social wall te maken. Dat is eigenlijk niks meer dan een tv-scherm aan de muur waarop je laat zien wat er op je social kanalen gebeurt.

Een andere manier is om content door medewerkers te laten maken, of over hen een post te maken. Zet bijvoorbeeld iemand die een certificaat heeft gehaald of tien jaar in dienst is via social media in het zonnetje.

4 Deel de verantwoordelijkheid en de successen

Mensen voelen zich meer betrokken wanneer ze verantwoordelijkheden krijgen. Geef bijvoorbeeld elke maand iemand anders de verantwoordelijkheid om een gastbijdrage te schrijven. Heb je social media uitbesteed? Vraag je medewerkers dan om actief input aan te leveren. Zodra een post goed scoort en veel engagement oplevert, is het zaak om dit succes ook te delen met je medewerkers.

5 Stel gezamenlijke doelen

Niet iedereen ziet direct het nut in van social media. Stel daarom gezamelijke doelen op, zodat het effect tastbaar wordt. Hoeveel likes willen jullie behalen? Tot hoeveel extra website bezoeken moet dat leiden? Voor je het weet barst er dan een strijd los om het best gedeelde bericht. Wil je mensen echt enthousiast krijgen? Overweeg dan eens een cadeautje weg te geven aan degene die de meeste berichten deelt of post.

Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het op touw zetten van je social media? Neem dan eens contact met ons op, we helpen je graag op weg!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x