Hoe krijgt mijn post op LinkedIn meer bereik?

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: Social Media
Leestijd ± 3 minuten

In de afgelopen week kreeg ik de volgende vraag van Filip Vanheer van Castor Marine:

Een interessante vraag waar meer mensen tegenaan lopen. En wat dat betreft heb ik slecht nieuws. Er is namelijk geen ‘magische’ formule waarmee je elk bericht tot een succes kunt maken op LinkedIn. Gelukkig zijn er wel een aantal tips die de kans op jouw persoonlijke viral post kunnen vergroten.

De basis: social network

Vergeet nooit dat je je begeeft op een sociaal netwerk en je je daarom ook sociaal moet gedragen. Blijf daarom dicht bij jezelf. Praat je overdag niet in de u-vorm, doe het dan ook niet op LinkedIn. Ga niet alleen zenden, maar ga een dialoog aan. Als je zelf nooit reageert, verwacht dan ook niet dat mensen op jou gaan reageren.

Toevallig weet ik dat Filip zich sociaal gedraagt op LinkedIn. Hij reageert op berichten, hij liket berichten en feliciteert zijn connecties. De basis is dus goed, wat kun je dan verder doen om bereik te krijgen?

1. Lok reacties uit

Net als bijvoorbeeld Facebook heeft ook LinkedIn een algoritme voor het samenstellen van tijdlijnen. Kort gezegd zal het meest interessante bericht het vaakst voorbij komen. En interessante berichten zijn natuurlijk berichten waar mensen op reageren met comments, likes of shares. Probeer daarom zoveel mogelijk van dit soort reacties uit te lokken. Zo doe je dat:

  • Haak aan bij onderwerpen die op dat moment heel populair zijn. Ben je modeontwerper? Dan kun je vanuit jouw visie iets over de royal wedding zeggen. Ben je satelliet internet verkoper? Dan kun je vast iets zeggen over internet en connectiviteit bij hulpverlening op Sulawesi.
  • Geef kritiek en lok zo mensen uit om tegen jouw mening in te gaan.
  • Wees grappig.
  • Maak nieuws! Bijna alles wat je dagelijks doet kan nieuwswaarde hebben, ook al ervaar jij het misschien niet zo.
  • Praat vanuit je passie. Wat vind je het mooist, leukst of meest interessant binnen je vak?

2. Kleed je bericht aan

Een bericht met beeldmateriaal werkt altijd beter, maar welk beeldmateriaal werkt het best? Hiervoor kun je ook weer de punten hierboven gebruiken. Grappig, nieuwswaardig of heel positief (mooie filters) zorgen dat je stopt met scrollen. En dat is wat je wilt bereiken met je post!

Specifiek voor Filip: een nogal moeilijk kijkende man met een grijs overhemd en grijze achtergrond triggert niet echt om erop te klikken. Dat moet beter kunnen!

3. Hou het kort

… meer weergeven. >> Dit is wat je wilt voorkomen. Net als een goed concept of een goede elevator pitch is ook een goed LinkedIn bericht kort en to the point. Een hele kunst merk ik zelf altijd, dus neem er even rustig je tijd voor.

4. Stel vragen

Vragen om hulp werkt altijd het beste op LinkedIn, maar je hebt wellicht niet altijd hulp nodig. Vraag je connecties om hun mening of daag mensen uit. Ow, en als ze je vraag beantwoorden, reageer dan altijd. Dat is wel zo sociaal toch?

5. Denk na over je doel

Wat wil je bereiken met je post? Wat is daar het juiste moment voor? Wie wil je bereiken? Door van tevoren hier over na te denken zorg je voor een betere basis. Een goede voorbereiding vergroot het succes toch?

6. De laatste tip

De laatste tip geven we op de eResults bedrijfspagina op LinkedIn. Klik dus snel verder 😉

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief