Sociale media is een interessante en laagdrempelige manier om in contact te blijven met je bestaande netwerk én in contact te komen met nieuwe potentiële klanten.
In de praktijk merken we echter dat veel bedrijven het lastig vinden om aan de slag te gaan met social media. Want hoe doe je dat dan precies? Om je een duwtje in de rug te geven beschrijven we hieronder drie mogelijke manieren om social media in te zetten.
#1: Moderne mond tot mond reclame
Sociale media is de moderne vorm van mond-tot-mond reclame; wanneer jij een bericht plaatst, wordt dit zichtbaar voor personen die jou volgen. Zij kunnen dit bericht weer zichtbaar maken voor hun eigen netwerk, etc. Zo wordt één bericht al snel door honderden mensen opgepikt en biedt social media je met hele beperkte inspanningen toch een groot bereik.
#2: Betere klantenservice
Een nog wat minder bekende, maar minstens zo interessante, toepassing van social media is het gebruik ervan voor je klantenservice.
Social media stellen je in staat om snel en laagdrempelig met je klanten te communiceren; in de praktijk blijkt dat iemand sneller een Tweet stuurt dan een e-mail. Dat maakt de drempel voor je klant om een probleem te communiceren lager, waardoor je erbij bent voordat dingen escaleren, klanten minder vaak met onvermelde problemen blijven zitten en je klanttevredenheid zal toenemen.
Een extra voordeel is dat alles op social media openbaar is. Wanneer jij je klanten goed helpt zien potentiele klanten dit ook en kan dat doorslaggevend zijn om zaken met je te doen.
#3: Ervaringen en meningen verzamelen
Social media is bij uitstek een manier om je doelgroep op een hele laagdrempelige manier uit te nodigen hun mening te geven over bijvoorbeeld een nieuw te lanceren product, of bestaande service. Zo kun je op een hele goedkope manier zaken als gebruikerservaringen meten en vergroot je in één moeite de betrokkenheid van je doelgroep bij jouw organisatie.