European Accessibility Act: de gevolgen voor jouw website

3 min
14 mrt. 2022
Nieuws

Maar liefst 135 miljoen mensen in Europa hebben een beperking (auditief, visueel, taal of cognitief). Dit is bijna 20% van alle inwoners! Veel mensen binnen die groep kunnen niet alle digitale diensten gebruiken, simpelweg omdat ze niet voor alle zintuigen beschikbaar zijn.
Om te zorgen dat meer Europeanen toegang krijgen tot onlinediensten en -producten wordt vanaf 2025 Europese wetgeving van kracht: de European Accessibility Act (Europese Toegankelijkheidswet). Wat zijn als bedrijf de gevolgen voor jouw website? En hoe kun je je website toegankelijk maken? eResults to the rescue!

Wat houdt de European Accessibility Act (EAA) in?

Volgens de European Accessibility Act 2025 moeten alle in Europa verkochte digitale producten volledig bruikbaar zijn voor mensen met een beperking. En dat zijn er heel wat. De EAA geldt dus niet alleen voor websites, maar is gericht op een veel breder pallet aan digitale diensten. Zodat de digitale toegankelijkheid in heel Europa op dezelfde manier geregeld is. Een paar voorbeelden:

  • Pinautomaten;
  • Webshops/ e-commercebedrijven;
  • Ticketautomaten (bijvoorbeeld voor de trein);
  • Digitale televisie;
  • Mediadiensten, zoals Netflix en Spotify;
  • Financiële diensten, zoals internetbankieren.

Wat betekent de EAA voor mijn website?

Een blinde persoon navigeert binnen je website op een alternatieve manier: met een screenreader. Die leest de tekst op het scherm voor, van links naar rechts. Ook bijschriften van afbeeldingen worden voorgelezen. Je kunt je dus voorstellen dat de gebruikerservaring van een visueel beperkt persoon heel anders is dan die van een ziende persoon.

Kortgezegd moet vanaf 2025 je producten- of dienstenaanbod voor alle gebruikers duidelijk zijn. Dat betekent dat elke gebruiker overal heen moet kunnen navigeren. Voor de toegankelijkheid van je website zijn al eerder richtlijnen ingesteld: de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Die eisenlijst vormt ook weer de basis van de toekomstige EAA. 

WCAG: wat houdt het in?

Kort samengevat moeten volgens de WCAG alle elementen van jouw website:

  • Waarneembaar zijn: iedereen moet de inhoud en navigatie-elementen kunnen identificeren. Ook mensen met een schermlezer.
  • Bedienbaar zijn: zowel met een muisklik, een toetsenbordkop als een spraakopdracht.
  • Begrijpelijk zijn: de website of app moet een logische structuur hebben.
  • Robuust zijn: de onlinedienst moet structureel en blijvend toegankelijk zijn. Alle software en hardware moeten altijd door iedereen te gebruiken zijn.

Deze richtlijnen zijn dus het uitgangspunt bij het opstellen van de nieuwe European Accessibility Act, die in 2025 ingaat.

Website digitaal toegankelijk maken

Is jouw website digitaal toegankelijk? Het kan zijn dat er aanpassingen nodig zijn die jouw website toegankelijk maken. Zo moet een website na ingang van de EAA in 2025 onder andere aan deze eisen voldoen:

  • Een goede structuur en logische volgorde van de content;
  • Genoeg kleurcontrast tussen je tekst en de achtergrond;
  • Beschrijvingen van alle afbeeldingen (alt-tekst);
  • Met toetsenbord te bedienen;
  • Een alternatief voor audio/video: bijvoorbeeld een uitgeschreven versie in tekst.

Website toegankelijkheid en SEO

Voldoet je inclusieve website aan de bovenstaande eisen? Dan bereik je niet alleen mensen met een beperking, maar dit heeft ook een positief effect op je SEO! Want Google houdt van gebruiksvriendelijkheid, dus met een toegankelijke website kun je betere zoekwoordposities verwachten. Denk aan een uitgeschreven tekst op een podcast-pagina: die scoort veel beter dan een pagina met een paar regels tekst waar de podcast onder staat. En een degelijke websitestructuur moet je sowieso willen. Want je wilt toch niet dat je bezoekers afhaken op zoek naar je diensten en producten?

Wees de EAA voor: ga aan de slag met je website!

Je kunt natuurlijk wachten tot eind 2024, en dan eens bedenken: we moeten iets met toegankelijkheid. Of: je bent een koploper. En wie zegt dat de benodigde aanpassingen aan je website zo radicaal zijn? Onze websitespecialisten helpen je graag met het toegankelijk maken van je website, zodat jouw bedrijf alvast EAA-proof is. Vraag ernaar bij ons!