Het is al een tijdje bekend dat Google Analytics (Universal Analytics oftewel: UA) vervangen gaat worden door Google Analytics 4. De afgelopen twee jaar is het vernieuwde systeem door gebruikers getest in een Bèta versie en stap voor stap zal GA4 het inmiddels twintig jaar oude UA gaan vervangen. Wij raden onze klanten vanuit onze expertise aan om NU die overstap al te (laten) doen. En niet alleen omdat er geen updates voor UA meer doorgevoerd worden. Ook omdat je bezoekersdata niet door Google wordt overgenomen vanuit UA en je die informatie dus verliest wanneer UA volgend jaar wordt afgesloten door Google. Een waardevolle benchmarking is gebaseerd op relevante data. De kwaliteit van jouw online marketing traject staat of valt hiermee. Wees daarom de gedwongen shut down van UA voor en verzamel NU al de juiste data zodat je half 2023 een schat aan waardevolle informatie ter beschikking hebt. We raden je aan om in ieder geval te beginnen met het instellen van de GA4 view zodat je jouw historische data up- to- date hebt ten tijde van de definitieve overstap.
Tips en toelichting van de pro’s
In deze blog geven we je alvast de nodige tips en toelichting, maar kom je er zelf niet uit en wil je zeker weten dat je de juiste gegevens meet? Neem dan contact met ons op. Onze experts staan uiteraard klaar om je op weg te helpen of het hele traject voor je uit te voeren.
Door de steeds meer opkomende games, apps en onepage-sites was het bijhouden van sessies en paginaweergaven niet meer de beste manier om bezoekerservaringen te beoordelen. Het grootste verschil tussen de oude en het nieuwe Analytics is dan ook de manier waarop de bezoekersdata gemeten wordt. Wat houdt dit specifiek in? Eenvoudig uitgelegd het volgende: GA4 meet met het zogenaamde ‘event-driven datamodel’. Dat betekent dat paginaweergaven, downloads en aankopen gekoppeld aan gebruikersinfo zoals leeftijd, geslacht, bron/medium en locatie voortaan onder de verzamelnaam ‘gebeurtenis’ gemeten worden. Het meet een serie van events, waarbij elk event via parameters extra informatie doorgeeft. ‘Events’ meten onder andere de volgende elementen: Scroll-diepte, Videoweergaven, Uitgaande clicks en Downloads.
Je marketinginspanningen op maat
Ook is de cross-platform informatie verbeterd, en houdt het meer rekening met de aangescherpte regels rondom privacy. Zo maakt het onder andere gebruik van machine learning en big data. Daarmee verkrijg je als gebruiker waardevolle inzichten in het gedrag van je websitebezoekers, kun je de marketinginspanningen beter beoordelen op hun waarde en ontvang je automatisch inzichten waarmee je de gebruikservaring kunt verbeteren, en zelfs voorspellingen kunt doen over het gedrag van gebruikers op je website.
Samenvattend: waarom je GA4 wilt (laten) instellen:
Kort antwoord: omdat je niet anders kan. De klassieke Google Analytics houdt gewoon op te bestaan. De meer genuanceerde redenen zijn:
- Beter inzicht in data en prestatie van je site
Je kunt niet alleen zien waar je bezoekers vandaan komen, je monitort ook wat ze doen én wat ze laten. Daardoor kun je je site beter en effectiever instellen op de wensen van je doelgroep. - Finetunen doelgroep
Wie is je bezoeker, waar komen ze vandaan, hoe oud zijn ze en wat doen ze op je site. Met GA4 wordt het je allemaal duidelijk. (Mits je je instellingen en data juist hebt ingevuld uiteraard)
What’s in it for me
Je investeert als ondernemer natuurlijk al behoorlijk wat in je online marketing presence. Maar levert het je ook wat op? GA4 geeft je een helder en duidelijk inzicht zodat je dit naadloos kan bijsturen. Op die manier zie je welk platform en welke campagne het best werkt voor jouw doelgroep.
Maak ook jouw organisatie en/of website klaar voor de toekomst en ga het liefst vandaag nog aan de slag met Google Analytics 4. Kom je er niet uit? Neem contact op met ons. Wij helpen je graag op weg.