Een aantal jaren geleden vroeg van Dijk Geo- en Milieutechniek ons om ze te helpen bij het professionaliseren van hun online marketing activiteiten. Hun specifieke vragen waren:
Om van Dijk te helpen bij de realisatie van hun doelen zijn we aan de slag gegaan met het optimaliseren van de content op de website voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines. Toen we het verkeer zagen toenemen hebben we de site - aan de hand van uitgebreide data analyses - geoptimaliseerd voor conversie. Het structureel delen van inhoudelijke content en nieuwswaardigheden op social media heeft geholpen om de naamsbekendheid te vergroten.
De organische vindbaarheid van van Dijk in de zoekmachines is enorm toegenomen. Door teksten op de verschillende pagina's te optimaliseren voor SEO is het aantal bezoekers met ruim 95% gegroeid. Het totale aantal bezoekers is zelfs 140% toegenomen. Dit zijn andere resultaten waar we erg trots op zijn:
Van Dijk geo- en milieutechniek is een onafhankelijk adviesbureau met meer dan 40 jaar ervaring in geotechniek en milieu. Met alle benodigde certificeringen op zak en een club ervaren, goed opgeleide specialisten bieden zij een zeer brede dienstverlening aan. Hierbij voeren zij niet alleen milieukundige onderzoeken uit, maar helpen zij klanten ook bij het aanvragen van vergunningen of saneringen.
Prettige samenwerking, goede stok achter de deur en creatief!
Aan de hand van een uitgebreide zoekwoordanalyse in SemRush hebben we in kaart gebracht welke zoektermen voor van Dijk relevant waren. We hebben hierbij gekeken naar factoren als huidige positie, zoekvolume en concurrentie. Ook hebben we gekeken naar de vindbaarheid van van Dijk ten opzichte van een aantal belangrijke concurrenten. Waar zaten nog content gaps? Termen waar concurrenten al wel op werden gevonden, maar van Dijk nog niet of nauwelijks? Welke gaps waren interessant om te vullen?
Uit de verschillende analyse ontstond een lijst die we hebben vertaald naar een contentkalender. Hierbij hebben we gekeken naar:
De contentkalender heeft geholpen bij het aanbrengen van structuur in de SEO werkzaamheden. Contentitems werden ver van te voren ingepland bij onze copywriter en de klant wist precies wanneer hij wat kon verwachten en wanneer hij tijd moest reserveren voor het reviewen.
Door in kaart te brengen hoe de conversiefunnel voor van Dijk er uit moest zijn kregen we een beter beeld van de gewenste acties per pagina. Deze acties hebben we vervolgens uitvergroot en laagdrempeliger gemaakt. Zo wilden we bijvoorbeeld dat bezoekers direct een offerteaanvraag konden doen vanaf een dienstenpagina en daarvoor niet eerst naar de contactpagina hoefden te klikken. Immers bij elke klik raak je een bepaald % bezoekers kwijt. Dit hebben we gedaan door formulieren aan de pagina's toe te voegen en deze uitgebreid te testen. Welke velden moeten we opnemen, wanneer is de drempel te hoog en wanneer te laag?
Daarnaast hebben we de telefonisch aanvragen in kaart gebracht door middel van cal tracking met Qooqie. Zo konden we inzicht krijgen in het aantal telefoontjes, de duur en de kwaliteit. Dit gaf ons handvatten voor het verder optimaliseren van de site. Welke veel gestelde vragen konden we bijvoorbeeld afvangen op de website? Door de website en de conversiefunnel steeds verder te optimaliseren hebben we zowel het aantal conversies als de kwaliteit hiervan flink weten te verhogen.