Jeugdbescherming is al vele jaren actief in de provincie Zuid Holland. Recentelijk zijn ze ook gestart in Zeeland. Het vinden van goed personeel is in alle sectoren een uitdaging en zo ook het vinden van jeugdbeschermers in Zeeland. Daarom heeft Jeugdbescherming west gevraagd om enerzijds te werken aan de naamsbekendheid in Zeeland en anderzijds actief met het werven van jeugdbeschermers aan de slag te gaan.
Omdat Jeugdbescherming west nog niet bekend was in Zeeland en om belanghebbenden te laten zien dat er actief gewerkt wordt aan het werven van nieuwe jeugdbeschermers, zijn we gestart met een brandingcampagne in de regio. We hebben ervoor gekozen om de intrinsieke motivatie om kinderen te willen helpen hierbij centraal te stellen. Ook hebben we een werkbij-website gemaakt waarbij we de functie van jeugdbeschermer en wat men kan verwachten van Jeugdbescherming west als werkgever breed kunnen toelichten.
Een half jaar na de start zijn de meeste vacatures in Zeeland gevuld en schalen wij onze werkzaamheden op naar het werven van jeugdbeschermers in Noord en Zuid Holland.
Jeugdbescherming west zet zich in voor een blijvend veilige plek voor kinderen en jongeren. Zodra een rechter ingrijpt en een situatie niet veilig acht komt Jeugdbescherming west in beeld. Ze bouwen dan met het kind, de ouders, het netwerk en de betrokken professionals aan duurzame veiligheid, altijd vanuit een gezinsgericht perspectief. Dat doen ze in de provincies Zuid Holland en Zeeland.
“Naast het aantrekken van nieuw talent voor onze organisatie, kunnen we dankzij een prima doordachte marketingcampagne veel meer van de jeugdbescherming laten zien en dat is pure winst”
Doordat Jeugdbescherming west nog maar net in Zeeland is gestart, was de naamsbekendheid niet erg groot. Daarom zijn we gestart met een uitgebreide branding campagne. Doel was om het vak van jeugdbeschermer in de spotlight te zetten en tegelijk aan de naamsbekendheid van Jeugdbescherming west te werken. We hebben goed nagedacht over welke insteek te kiezen. Het vak van jeugdbeschermer is geen makkelijk beroep, mensen die dit vak uitvoeren doen dit omdat ze graag het verschil willen maken. We hebben er dan ook voor gekozen die intrinsieke motivatie de kern van onze boodschap te laten zijn.
Omdat de bekendheid in Zeeland laag is en om een breed publiek te bereiken, is gekozen om te starten met een combinatie van online en offline middelen. We hebben hier offline kanalen als Abri's en snelwegmasten ingezet in combinatie met online kanalen als LinkedIn en Instagram.
Samen met Jeugdbescherming west hebben we 4 doelgroepen uitgewerkt tot persona's die we specifiek wilden benaderen. Naast de algemene branding worden zij ook specifiek getarget op basis van behoeftes die hen triggeren. Hiervoor zetten we online kanalen in als LinkedIn, Instagram en Google Display.
Naast push-campagnes werken wij ook aan een goede vindbaarheid van de website en de vacatures voor iedereen die daar zelf naar op zoek gaat door de inzet van Google Ads en te werken aan de organische vindbaarheid.
Om te kunnen bepalen of de baan van jeugdbeschermer iets voor je is, is het belangrijk om je hier goed op in te kunnen lezen. Om daar voldoende ruimte voor te creëren hebben we een aparte werkenbij-website gemaakt. Naast informatie over het vakgebied en ervaringsverhalen, is hier ruimte om Jeugdbescherming west als werkgever goed aan bod te laten komen.
De aparte werkenbij-website stelt ons ook in staat om op organische niveau vindbaar te worden voor mensen op zoek naar een baan bij de jeugdbescherming.
Of misschien wil je ook een werkenbij-website? Het lijkt me leuk om in contact te komen zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.