Online marketingtraject voor van Dijk Geo- en Milieutechniek

een medewerker van Van Dijk geo en mileutechniek
Klantvraag

Een aantal jaren geleden vroeg van Dijk Geo- en Milieutechniek ons om ze te helpen bij het professionaliseren van hun online marketing activiteiten. Hun specifieke vragen waren:

  • Help ons om beter vindbaar te worden bij zowel zakelijke klanten als particulieren
  • Help ons bezoekers te converteren naar aanvragen 
  • Help ons met het vergroten van onze naamsbekendheid
Onze aanpak

Om van Dijk te helpen bij de realisatie van hun doelen zijn we aan de slag gegaan met het optimaliseren van de content op de website voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines. Toen we het verkeer zagen toenemen hebben we de site - aan de hand van uitgebreide data analyses - geoptimaliseerd voor conversie. Het structureel delen van inhoudelijke content en nieuwswaardigheden op social media heeft geholpen om de naamsbekendheid te vergroten.

Het resultaat

De organische vindbaarheid van van Dijk in de zoekmachines is enorm toegenomen. Door teksten op de verschillende pagina's te optimaliseren voor SEO is het aantal bezoekers met ruim 95% gegroeid. Het totale aantal bezoekers is zelfs 140% toegenomen. Dit zijn andere resultaten waar we erg trots op zijn:

  • De gemiddelde keywordpositie in Google is met bijna 40 punten gestegen in de laatste 6 maanden
  • Verdubbeling van het aantal maandelijkse conversies binnen 6 maanden 

Deze resultaten boekten we in 12 maanden:

95% meer organisch verkeer
De gemiddelde zoekwoordpositie van 21 is met bijna 40 punten verbeterd
Van 40 naar 80 conversies per maand
Schep in de grond

Over van Dijk

Van Dijk geo- en milieutechniek is een onafhankelijk adviesbureau met meer dan 40 jaar ervaring in geotechniek en milieu. Met alle benodigde certificeringen op zak en een club ervaren, goed opgeleide specialisten bieden zij een zeer brede dienstverlening aan. Hierbij voeren zij niet alleen milieukundige onderzoeken uit, maar helpen zij klanten ook bij het aanvragen van vergunningen of saneringen.

Prettige samenwerking, goede stok achter de deur en creatief!

Marcelvan Dijk geo- en milieutechniek
Iemand die een milieukundig waterbodemonderzoek uitvoert

Van zoekwoordonderzoek..

Aan de hand van een uitgebreide zoekwoordanalyse in SemRush hebben we in kaart gebracht welke zoektermen voor van Dijk relevant waren. We hebben hierbij gekeken naar factoren als huidige positie, zoekvolume en concurrentie. Ook hebben we gekeken naar de vindbaarheid van van Dijk ten opzichte van een aantal belangrijke concurrenten. Waar zaten nog content gaps? Termen waar concurrenten al wel op werden gevonden, maar van Dijk nog niet of nauwelijks? Welke gaps waren interessant om te vullen?

...naar contentkalender!

Uit de verschillende analyse ontstond een lijst die we hebben vertaald naar een contentkalender. Hierbij hebben we gekeken naar:

  • Wat wordt de insteek van een pagina?
  • Wat is het focus woord en welke andere termen zijn interessant die in het verlengde van dit woord liggen?
  • In welke vom gieten we de content? Landingspagina, blog, nieuwsartikel, infographic
  • Wanneer pakken we welke term op?

De contentkalender heeft geholpen bij het aanbrengen van structuur in de SEO werkzaamheden. Contentitems werden ver van te voren ingepland bij onze copywriter en de klant wist precies wanneer hij wat kon verwachten en wanneer hij tijd moest reserveren voor het reviewen.

Medewerker Van Dijk Geo en Milieutechniek voert zittend voor de bedrijfsbus gegevens in tablet in

Meer conversies door minder kliks

Door in kaart te brengen hoe de conversiefunnel voor van Dijk er uit moest zijn kregen we een beter beeld van de gewenste acties per pagina. Deze acties hebben we vervolgens uitvergroot en laagdrempeliger gemaakt. Zo wilden we bijvoorbeeld dat bezoekers direct een offerteaanvraag konden doen vanaf een dienstenpagina en daarvoor niet eerst naar de contactpagina hoefden te klikken. Immers bij elke klik raak je een bepaald % bezoekers kwijt. Dit hebben we gedaan door formulieren aan de pagina's toe te voegen en deze uitgebreid te testen. Welke velden moeten we opnemen, wanneer is de drempel te hoog en wanneer te laag?

Screenshot van de homepage van vandijktech.nlscreenshot een pagina van vandijktech.nl
2 sondeerwagens / tracktrucks van Van Dijk op een grasveld

De kracht van calltracking

Daarnaast hebben we de telefonisch aanvragen in kaart gebracht door middel van cal tracking met Qooqie. Zo konden we inzicht krijgen in het aantal telefoontjes, de duur en de kwaliteit. Dit gaf ons handvatten voor het verder optimaliseren van de site. Welke veel gestelde vragen konden we bijvoorbeeld afvangen op de website? Door de website en de conversiefunnel steeds verder te optimaliseren hebben we zowel het aantal conversies als de kwaliteit hiervan flink weten te verhogen.

Wil jij ook het succes van je online marketing inspanningen vergroten?

Neem contact met mij op. Ik hoor graag wat je doelen zijn, zodat we met jou mee kunnen denken!