Branding als MKB-bedrijf: 6 redenen waarom je er niks aan zou doen

6 min
20 mei 2022
Strategie

Branding. Als ondernemer sta je hier niet vaak bij stil, waardoor het vaak een ondergeschoven kindje is en blijft. Jammer, want hiermee laat je écht kansen liggen. Waarom zou iemand bij jou moeten kopen in plaats van bij je concurrent? Heb je je merkidentiteit goed op orde, dan heb je dit haarscherp in beeld. Maar waarschijnlijk ben je als organisatie nog niet zover. We geven je 6 veelgenoemde argumenten waarom je als groot-MKB-bedrijf vooral niet aan branding zou moeten doen (of dus: waarom juist wél).

Wat is branding?

Even je geheugen opfrissen over branding. Branding is veel meer dan alleen een logo’tje of een huisstijl. Het is de manier waarop je je in de markt positioneert als merk. Branding bestaat grofweg uit:

  • Tone of image (beeldmerk);
  • Tone of voice;
  • Storytelling, ofwel je merkverhaal waarmee je je merkidentiteit naar voren brengt.

Vallen deze 3 lekker samen, en sluiten je uitingen ook nog eens goed aan bij je doelgroep, dan heb je goede branding te pakken.

Waarom je branding vooral geen prioriteit moet geven

Er zijn een hoop redenen of excuses om vooral niet te beginnen aan branding. Je weet bijvoorbeeld niet goed wat je als bedrijf onderscheidt, of je hebt er het geld niet voor over. Perfecte redenen om branding alsmaar voor je uit te blijven schuiven.
Oké, misschien is nu niet de juiste timing. Dat kan natuurlijk, de keuze is aan jou. Maar we leggen je er graag wat meer over uit. Dan kun je daarna zelf beslissen of je ermee verder wilt!

Maar #1. Ik weet niet goed wat mijn business onderscheidt

Als ondernemer ben je vaak blind voor je eigen kracht. Maar ook al lijkt je bedrijf aan de oppervlakte soms eenvoudig, onbewust zit er veel meer in dan je denkt! Weet je bijvoorbeeld waarom klanten bij jou blijven terugkomen? En wat vindt jouw personeel belangrijk, wat zijn hun drijfveren? Hier is altijd wel een stuk onderscheidend vermogen in te vinden.
En even vanuit de klant bezien: wat jullie als bedrijf vanzelfsprekend vinden, is voor je klant misschien helemaal niet zo vanzelfsprekend. Het is misschien zelfs een verborgen USP (unique selling point). Dus kom je hiermee vervolgens naar voren, dan heb je algauw een verhaal te pakken.

Heb je (nog) geen idee van jouw kernwaarden of USP’s als MKB-bedrijf? Dan achterhalen we die graag met jou of jullie tijdens een workshop merkidentiteit. Benieuwd wat dit inhoudt? Bekijk de workshop!

Maar #2. Het resultaat van branding is niet meetbaar

We kunnen ons voorstellen dat jij je branding tot nu toe hebt laten zitten, omdat de kosten/baten slecht te meten zijn. Logisch. Performance marketing heeft nu eenmaal een concreet meetbare ROI en het kortetermijnresultaat (conversies!), wat het al snel interessanter maakt dan het langetermijnresultaat dat branding je kan opleveren. Maar denk eens aan de volgende situaties:

  • Stel: je zoekt nieuwe samenwerkingspartners, maar je doet alleen aan SEO en communiceert verder niets over wat je onderscheidt. Hoe weet een potentiële partner dan wie ze voor zich hebben?
  • Bedenk zelf eens een aantal merken waarvan jij vindt dat ze hun branding goed hebben uitgewerkt en stel je dan de vraag: denk je dat het die bedrijven heeft geholpen om succesvol te worden?

Maar #3. Ik wil gewoon lekker scoren met SEO en Ads

Het is verleidelijk om je alleen op performance marketing te blijven richten, zoals SEO, SEA en display advertising. Die korte termijn kick werkt stiekem zelfs verslavend. Maar wat heb je aan SEO en SEA als je website verder niks zegt over wie je bent als organisatie? Geen branding is ook branding: je laat hiermee namelijk zien dat je een grijze muis bent. Zouteloos oplepelen van je USP’s op je website werkte vroeger misschien prima, maar anno 2022 is dat allang niet meer genoeg. En komt je concurrentie wél met een verhaal, dan kun je direct een deel van je klanten gedag zeggen. Bovendien: je kunt maar beter een positieve indruk maken, dan helemaal géén indruk.

Branding en performance marketing: 2 kanten van dezelfde medaille

Bovendien kun je branding en performance marketing niet los van elkaar zien. Je kunt met behulp van SEO 10.000’en bezoekers per maand naar je website trekken, prima. Maar als die vervolgens toch geen klant worden, heb je natuurlijk niks aan al dat verkeer. En je kunt nog zulke prachtige advertenties op social media zetten, maar als je website daar niet bij aansluit, achterhaald of onsamenhangend is, gaan je klanten alsnog niet over tot koop. Heb je je branding en je performance marketing goed op elkaar afgestemd, dan versterken ze elkaar: het zijn 2 kanten van een sterke medaille. 

Maar #4. Een nieuwe website is duur

Je betaalt dan ook voor kwaliteit. Investeren kun je leren. Maar echt. En wees nou eens eerlijk, als je kijkt naar concurrenten om je heen die wél durfden en nu een gloednieuwe website hebben die voor ze werkt en klanten voor ze binnenhaalt. Dan kun je toch niet achterblijven? Dat is simpelweg een bedrijfsrisico!
Want je werkt als gepassioneerd groot-MKB-bedrijf kneiterhard, maar je doet jezelf met een achterhaalde, slecht vindbare website écht enorm tekort. Het is nu tijd om je online image serieus te nemen. Waag de sprong: laat een nieuwe website door ons maken. 

Maar #5. Mijn diensten zijn niet uniek

Het mooie is: dat hoeft ook helemaal niet! Natuurlijk, er zijn in Nederland nog minstens 10 andere bedrijven zoals dat van jou. Maar juist dan wordt de meerwaarde van branding duidelijk en helpt het je om je te onderscheiden van de rest. Stel: je hebt 10 eurostukken. We poetsen er 1 op. Welke kies je dan? Lijkt me duidelijk, toch?
Ben jij de eerste in jouw branche die jouw merk op een originele, onderscheidende manier brengt? Zeker weten dat dit je klanten oplevert! Een voorbeeld van een klant van ons die dit goed heeft begrepen is Hacon. De website van Hacon onderscheidt zich met stoere kleuren, scherpe foto’s en een goede, degelijke tone of voice. 

Maar #6. Ik ben geen Tesla/ Tony Chocolonely/ Apple

Bedrijven als Tony Chocolonely, Tesla en Apple bouwen al jarenlang aan hun merk. Door continu en consequent aandacht te besteden aan hun branding, hebben ze hun merkidentiteit steeds steviger weten neer te zetten bij de consument. Je kijkt dus naar het eindproduct hiervan, en vergelijkt dit vervolgens met jouw uitgangssituatie. Niet helemaal eerlijk hè? Tesla is uiteindelijk ook gewoon de uitkomst van een succesvolle marketingcampagne. Een opgepoetste euromunt dus, alleen dan nog wat verder opgeblazen over de tijd.

Samengevat: waarom is goede branding belangrijk?

Geslaagde branding zorgt ervoor dat je onderscheidend vermogen helder naar voren komt bij je klanten. Trek je met jouw merk jouw ideale klanten naar je website, dan pas kom je écht verder als groot-MKB-bedrijf. 
Tot nu toe waren er diverse redenen waarom je nog niet met je branding aan de slag bent gegaan. Hebben we je weten te overtuigen van het belang van branding? Hopelijk kun je nu je excuses eindelijk aan de kant zetten!

Wat doet eResults met branding?

Branding vormt de basis onder jouw (online) strategie. Wat je hiervoor eerst nodig hebt is een heldere merkidentiteit, eventueel vastgelegd in een merkmanifest. En die stellen we graag samen met jou op! Spannend? Lees alles over deze workshop merkidentiteit.