Hoe bepaal je de juiste doelgroep voor je online marketing activiteiten? 

3 min
10 dec. 2020
Strategie

Als je actief aan de slag gaat met (online) marketing is het essentieel om te weten wie je doelgroep is. Je moet tenslotte weten voor wie je je content maakt en en welke informatiebehoefte zij hebben. Dat geldt niet alleen voor het schrijven van teksten, maar eigenlijk voor alle marketing activiteiten die je uitvoert.

Waarom is het belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen?

Vaak zeggen bedrijven dat het niet uitmaakt wie hun doelgroep is. Iedereen die potentieel geïnteresseerd is, is de doelgroep. Een begrijpelijke gedachte, want het maakt vaak niet uit wie het product koopt, zolang het maar verkocht wordt. 

Om het product echter te kunnen verkopen is het belangrijk dat de klant de waarde van jouw product inziet. Zeker in de huidige markt waarin er veel concurrentie is en mensen continue overspoelt worden met reclames, is het belangrijk dat wat jij vertelt ook aansluit bij dat wat jouw doelgroep nodig heeft. 

Werken met doelgroepen helpt de effectiviteit van jouw marketingactiviteiten te vergroten. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat marketing strategieën gebaseerd op concrete doelgroepen gemiddeld 124% meer rendement hebben. De moeite waard om mee aan de slag te gaan dus!

Verschillende doelgroepen

Vaak hebben bedrijven meerdere doelgroepen. Dit kan komen doordat verschillende producten of diensten aansluiten bij verschillende doelgroepen of omdat producten op een brede manier inzetbaar zijn. 
Binnen B2B kan het zelfs zo zijn dat er binnen één bedrijf verschillende doelgroepen van belang zijn, doordat gebruikers van een product of dienst niet automatisch ook de eindbeslissers zijn. Binnen B2B zijn er diverse doelgroepen mogelijk:
•    De beslissing-nemer
•    De budgetbeheerder
•    De influencer
•    De eindgebruiker

Hoe bepaal je de juiste doelgroep?

Werken met doelgroepen is dus belangrijk. Maar hoe bepaal je nou je doelgroep? De eerste stap is om in kaart te brengen wie jouw doelgroep is. Een goed startpunt hiervoor is je database met jouw huidige klantenbestand. Wie zijn jouw huidige klanten? Breng hier vervolgens een onderverdeling in aan. Welke verdeling voor jou goed werkt hangt af van jouw dienstverlening of product. Voor de hand liggende verdelingen voor B2B zijn:

  • per branche of type bedrijf
  • per functie

Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar omzetgrootte, geografische indeling of aankoopproces.

Relevantie doelgroep

De volgende stap is het bepalen van de relevantie per doelgroep. De grootste doelgroep is niet per definitie ook de meest relevante. Bij het bepalen van de relevantie van jouw doelgroepen, bekijk je welke doelgroep het belangrijkste is voor de groei van jouw bedrijf (dat mag er 1 zijn, maar het kunnen er ook meerdere zijn). Dit is de doelgroep waar je de meeste energie in wilt steken en dus je marketingactiviteiten op aan wilt laten sluiten. 

Persona's maken

Om goed op je doelgroep aan te sluiten is het aan te raden dieper op je doelgroep in te zoomen door het maken van klantprofielen / persona’s per doelgroep. Hierbij ga je nog een stap verder en creëer je niet-bestaande karakters die de verschillende type gebruikers van jouw product of dienst symboliseren. 

Lees meer over het maken van persona’s in ons blog: B2B Persona’s maken in 6 stappen

Voordelen van werken met doelgroepen

Ben je nog niet overtuigd van het werken met doelgroepen? Hier zetten we de voordelen nog even op een rij: 

Als je weet wie jouw doelgroep is: 
•    Weet je welke voordelen van jouw dienst / product het meest relevant zijn voor jouw klant
•    Weet je waar jouw klant tegen aanloopt
•    Is het makkelijker om teksten te schrijven als je weet voor wie je deze schrijft
•    Kun je makkelijker designs maken die aansluiten bij je doelgroep
•    Weet je op welke kanalen zij zich bevinden. Deze kun je die dus gerichter selecteren voor jouw online campagnes

Veel succes!

Mogelijk gaan deze je ook helpen