Succesvolle marketing begint bij de juiste keuzes

6 min
30 mrt. 2022
Strategie Online marketing

Hoe wij tot jouw ideale marketingstrategie komen 

 

Hoe zorg je ervoor dat je marketinginspanningen resultaat opleveren? En dat je uitingen opvallen in de zee aan content? Mét een goede online marketingstrategie! Een duidelijke strategie geeft je houvast: die zorgt ervoor dat je niet lukraak acties uitvoert, maar doordachte beslissingen neemt. Zo weet je exact waar je heen wil met je marketing, zorg je dat je activiteiten structureel op elkaar voortbouwen, kun je je doelen makkelijker meten en kun je content maken die écht aansluit bij je doelgroep.  

Onze samenwerkingen beginnen dan ook vaak met het opzetten van een marketingstrategie. Benieuwd hoe we jouw strategie bepalen? We vertellen je graag meer over onze werkwijze! 

Wat heb je nodig?

Allereerst kijken we wat je al hebt: is er een marketingstrategie? Heb je al persona’s uitgewerkt? Zo bepalen we of we kunnen voortbouwen op wat er al is en welke workshops wij inzetten. In onze strategische workshops (persona’s en waardepropositie) ga je met onze strategen diepgaand in gesprek over je doelgroep en waar je voor staat als bedrijf. Deze informatie vormt de basis van jouw marketingstrategie.  

Workshop brand sprint: jouw tone of voice/image

Gaan we met je branding en/of huisstijl aan de slag? Dan bieden we een losse workshop aan over je merkidentiteit. Daarbij gaan we in op waar jouw bedrijf voor staat. Zo kunnen wij een branding creëren die écht bij jou als bedrijf past. Als je weet waar je als bedrijf voor staat, kun je veel makkelijker een boodschap naar buiten brengen die je onderscheidt van je doelgroep.  De workshop brand sprint levert je: 

  • Kennis over het waarom van je bedrijf;
  • Inzicht in de ambities van je bedrijf op lange termijn, waardoor je makkelijker beslissingen kunt maken die bij de toekomst passen;
  • Inzicht in wat jou onderscheidt van je concurrent. 

Persona’s: wie is jouw doelgroep?

Hoe goed ken jij je doelgroep? Wie zijn de klanten waar je naar communiceert? Onder andere deze vragen beantwoorden we tijdens onze personaworkshop. We zoomen in op je gewenste klanten en kijken of we je doelgroep kunnen indelen op basis van branches en functies. Daarna geven we je klanten een gedetailleerde omschrijving en persoonlijkheid. Zo krijgt jouw doelgroep een gezicht. Het grote voordeel hiervan? Jij weet precies op wie je jouw communicatie moet afstemmen. Content die gemaakt is met persona’s in gedachten komt beter uit én vergroot de kansen op conversie. Een mooie win-win dus! 

De personaworkshop levert waardevolle informatie op: 

  • Je krijgt veel inzicht in wie je klant is.
  • We sturen je een mooi uitgewerkte versie van je persona’s op. 

Waardepropositie: sluit jouw aanbod aan bij je doelgroep?

Hebben we helder wie jouw doelgroep is en welke persona's daarbij horen? Dan gaan we aan de slag met jouw waardepropositie. Ook dit doen we tijdens een workshop. Met de waardepropositie brengen we in kaart in hoeverre jouw aanbod aan diensten/producten aansluit bij je doelgroep. Waarom kiest je klant voor jou? En waarom hebben ze behoefte aan jouw dienst/product? Bij de waardepropositie staan we zowel stil bij de kant van jouw gewenste klanten als bij wat jij te bieden hebt.  

Waardepropositie: jouw gewenste klanten

Eerst beantwoorden we vragen over jouw klanten. Welke taken moeten zij uitvoeren? Waar lopen je klanten tegenaan bij het uitvoeren ervan? En welk resultaat proberen zij te bereiken met die taken? 

Waardepropositie: jouw diensten/producten

Vervolgens staan we stil bij hoe jouw bedrijf helpt bij het oplossen van de klantproblemen en hoe je klanten helpt om hun gewenste resultaten te bereiken. Tot slot kijken we of jouw aanbod aansluit bij wat je klanten willen. Waarom doen we dit? Goede communicatie hoort volgens ons te gaan over de wijze waarop jij je klanten helpt. Door te weten hoe je dat doet, onderscheid je je van je concurrenten. Als je dit goed weet te verwoorden naar je klanten, val jij op in de massa aan contentuitingen!  

Wat levert onze waardepropositieworkshop je op? 

  • Je weet of jouw product/dienstverlening bij de klantbehoeftes passen.
  • Je communicatie gaat over de wijze waarop je je klant kunt helpen.
  • De inzichten uit de workshop zijn goed te passen voor het verbeteren van je dienstverlening.  

Strategisch marketingcanvas

We hebben nu duidelijk wie jouw doelgroep is en hoe jouw bedrijf je klanten helpt. De volgende stap is het invullen van ons strategisch marketingcanvas. Dit canvas bestaat uit drie delen: 

1. Samenvatting

Een samenvatting van je persona’s, waardepropositie en marketingdoelen. Deze informatie hebben we samen met jou verzameld in de workshops.

2. De fit focus

Hierin brengen we in een overzicht in kaart waar jouw doelgroep tegenaan loopt, hoe jij daar helpt en wat je doelgroep wil bereiken en hoe jij daaraan bijdraagt.

3. Marketingactiviteiten

Nu we voor ogen hebben wat jouw doelen zijn, wie je doelgroep is en hoe jij je klanten helpt, leggen we vast hoe we je marketingdoelen gaan bereiken. Welke kanalen zet je in? En welke activiteiten? Van social media tot displaybanners: de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar wij geloven in keuzes maken.

Per fase in de buyer journey (touch, tell, sell, care) werken we de acties, KPI’s en kanalen uit. Waar we vooral op letten? Op creativiteit! Daarmee zorgen we voor een onderscheidende tone of image/voice, zodat je met kop en schouders boven je concurrentie uitsteekt in de gekozen kanalen. In de touchfase willen we dan ook echt een wow-effect creëren bij je doelgroep! En in de tell- en sellfase laten zien wat de relevantie van jouw dienst/product is voor je klanten. Daarvoor zetten we de informatie uit je waardepropositie en persona’s in: welke boodschappen willen je (gewenste) klanten horen en op welke kanalen zijn zij te vinden? 

4. Presenteren van de strategie 

Tot slot presenteren we de strategie aan jou. Zo heb je direct de ruimte om al je vragen te stellen. Wel zo fijn! 

Jaarplanning, begroting en klantteam

Voordat we aan de slag gaan met het uitvoeren van de marketingstrategie, ontvang je natuurlijk een begroting. Ook krijg je van ons een jaarplanning. Zo weet je precies wanneer we welke acties gaan uitvoeren.   

Daarnaast werken wij bij elk marketingtraject met een voor iedere klant op maat samengesteld klantteam. Dat klantteam bestaat vaak uit één of meer marketeers, een marketingstrateeg, een contentmarketeer, een designer en een developer. Omdat we het belangrijk vinden dat je snel met ons kunt schakelen als je vragen hebt, ontvang je een overzicht van het klantteam. Zo weet je precies met wie je contact kunt opnemen bij vragen over een specifiek onderdeel. Wel zo handig!  

Ben je akkoord met de begroting en de planning? Dan gaan we aan de slag met je marketing en heb jij met een gedegen strategie, heldere planning en de structurele inzet van ons team van specialisten alle bases aangelijnd om je marketing succesvol te maken!