B2B persona’s maken in 6 stappen

Een voorbeeld van een persona die gemaakt worden tijdens de eResults persona workshop
4 min
17 dec. 2020
Strategie

Persona’s of klantprofielen zijn niet-bestaande karakters die de verschillende type gebruikers van jouw product of dienst symboliseren. Dit is een goede manier om letterlijk een naam en gezicht aan jouw doelgroep te geven. 

Waarom werken met persona’s?

Persona’s helpen bij het tot leven brengen jouw doelgroep. In plaats van naar abstracte data te kijken, kijk je nu letterlijk naar een gezicht. En bij alle marketingactiviteiten die je onderneemt kun je je afvragen: “Past dit bij ….?”. Op die manier zorgen persona’s voor duidelijke taal en richtlijnen voor het creëren van content. 

De voordelen gaan zelfs verder dan alleen voor marketing, ook voor sales en productinnovatie helpen persona’s bij het nemen van beslissingen door de klant centraal te zetten. Het helpt je als organisatie om focus te houden om dat wat er echt toe doet. 

Oké, tijd om aan de slag te gaan!

Stap 1 – In kaart brengen van je doelgroep

De eerste stap bij het maken van klantprofielen is het in kaart brengen van je doelgroep. Een goede manier is om te kijken naar je huidige klanten. Deze ga je vervolgens onderverdelen in categorieën. Voor B2B kan dit bijvoorbeeld gedaan worden op branche of op functieprofiel, afhankelijk van jouw type product of dienst. 

Lees meer in ons blog “Hoe bepaal je de juiste doelgroep” 

Stap 2 – Doelgroep kiezen

Nu je weet wie je doelgroep is, gaan we verder door te kijken welke doelgroep het belangrijkste is voor jouw bedrijf. Dit kan slechts 1 doelgroep zijn, maar vaak zijn er meerdere doelgroepen relevant. We beginnen met die doelgroep die het meeste bijdraagt aan de groei van jouw bedrijf. Voor deze doelgroep gaan we als eerste een persona maken. Soms is het nodig om binnen een doelgroep meerdere persona’s te maken op basis van de rol die zij binnen een bedrijf vervullen. 

Tijd om de persona uit te werken!

Stap 3 – Waar werkt onze persona?

We beginnen met het in kaart brengen van het type bedrijf waar onze persona werkt: 

  • Bij wat voor soort bedrijf werkt hij/zij?
  • Hoe groot is bedrijf?
  • In welke branche is het bedrijf actief?
  • Wat is geschatte gemiddelde omzet?

Stap 4 – Functie van persona

De volgende stap is om in te zoomen op de functie die onze persona bekleedt. Denk daarbij aan zaken als:

  • Wat doet de persona?
  • Waarvoor is de persona verantwoordelijk?
  • Is de persona beslissingsbevoegd?

Stap 5 – Inzoomen op persona zelf

Nu gaan we inzoomen op de persoonlijkheid van de persona. Eerst algemenere zaken als:

  • Geslacht
  • Leeftijd / levensfase
  • Opleidingsniveau

Vervolgens kijken we naar de persoonlijkheid:

  • Welke karaktereigenschappen bezit de persona?
  • Wat is de motivatie van de persona?
  • Wat zijn frustraties?
  • Wat zijn gevoeligheden?

Als je al deze zaken hebt uitgewerkt kun je de persona als laatste een naam geven. Je zoekt tevens een foto uit, die past bij de zojuist beschreven persoon. 

Stap 6 – Waar is de persona (digitaal) te vinden

Nu gaan we kijken naar de kanalen die onze persona gebruikt. Waar vervult hij of zij de informatie behoeftes. Denk hierbij aan online kanalen als Google, nieuwssites, platforms en de Socials, maar dit kunnen uiteraard ook offline kanalen zijn. 

Persona’s uitprinten en ophangen

Nu je de persona helemaal hebt uitgewerkt is het tijd om de vruchten te plukken. Print de peronsa’s uit op groot formaat en hang ze op in jouw kantoor. Neem ze ook uitgeprint mee naar marketingmeetings. Pak je persona erbij als je een marketingstrategie gaat uitwerken, content gaat creëren of op welke manier dan ook interactie wilt krijgen met je doelgroep. Je zult merken dat dit veel gemakkelijk zal gaan en je rendement zal verbeteren!

Tot slot nog enkele praktische tips

Het is soms lastig om op gang te komen. Daarom enkele tips die goed zijn om mee te nemen tijdens je persona-sessie:

  • Generaliseren is essentieel!
  • Blijf niet stil staan bij uitzonderingen, die wil je hier juist buiten laten
  • Je werkt voor een deel op basis van aannames, die kun je later toetsen en desgewenst aanpassen.
  • Houd bestaande klanten in gedachten, maar blijf niet teveel hangen bij 1 klant
  • Voor goed resultaat is het belangrijk om diverse mensen aan tafel te hebben die daadwerkelijk contact hebben met de klant (denk hierbij ook aan Sales en Customer Service)

Wil je aan de slag met het maken van persona's dan kun je bovenstaande tips gebruiken al leidraad. Mocht je hulp nodig hebben kunnen wij je ook helpen. Gedurende een workshop van een dagdeel werken we de belangrijkste persona's voor jouw bedrijf uit. Dit doen we op een leuke interactieve manier. Na afloop ga je naar huis met concreet uitgewerkte persona's. Meer weten? Neem contact met ons op.

Mogelijk gaan deze je ook helpen