In de nieuwe blogserie Online marketing blockers gaan we in op de meest gehoorde redenen om niet met online marketing aan de slag te gaan – en waarom er minder inzit dan je denkt. Het eerste argument waar we mee starten: “ik heb al genoeg business”. Herkenbaar?
Online marketing overbodig? Geen leads nodig op korte termijn
Regelmatig horen we aan de telefoon van potentiële klanten dat ze geen online marketingstrategie nodig hebben, want: “we zitten nu niet te wachten op nieuwe klanten”. Super natuurlijk, dat de zaken zo lekker lopen! Maar… dat is nog geen reden om online marketing direct aan de kant te schuiven.
De aanname is vaak dat het doel van online marketing altijd leadgeneratie moet zijn, en dan het liefst op de kortere termijn. Maar online marketing kan nog veel breder ingezet worden. We geven je hieronder 5 alternatieve redenen om met online marketing aan de slag te blijven, ook al komen er op dit moment ruim voldoende opdrachten binnen.
1. Vindbaar en zichtbaar blijven dankzij advertenties en SEO
Je hebt nu dan misschien geen nieuwe klanten nodig, maar denk je ook aan de toekomst van je bedrijf? Je kunt nooit precies voorspellen hoe de mark zich gaat bewegen – voor je het weet zijn de rollen omgedraaid en smeek je om nieuwe opdrachten. En die campagne die je een paar maanden geleden hebt gedraaid, zijn mensen inmiddels wel weer vergeten. Stopt je budget, dan stopt daarmee ook je zichtbaarheid. Het is dus een stuk bedrijfsveiliger om je online marketinguitingen altijd aan te hebben staan. En wat dacht je van vindbaar blijven op de zoektermen die voor jou belangrijk zijn door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO)? Iets waar je maar beter in kunt investeren, want je concurrentie beweegt ook.
2. Grotere klanten binnenhalen met branding
Focus op het goed neerzetten van je merk. Met ijzersterke branding bevestig je het beeld dat je een gedegen partij bent en trek je op de lange termijn grotere klanten aan.
Bij een aantal van onze MKB-klanten zien we dat ze relatief veel kleine opdrachten binnenkrijgen. Dit zorgt ervoor dat het werk lastig te managen is en er soms chaotisch gewerkt wordt om deadlines te halen. Je kunt je voorstellen dat een kleiner aantal aan grotere klanten een stuk meer rust en efficiëntie in het werk kan brengen. Stap 1 is dan om die klanten in het vizier te krijgen. En daar kun je heel goed online marketing voor inzetten. Denk aan een brandingcampagne voor naamsbekendheid en het zichtbaar zijn op online brancheplatforms.
3. Jouw online image laten kloppen met jouw offline aanwezigheid
Is online marketing voor jullie niet interessant, want krijg je al jouw klanten binnen via mond-tot-mondreclame of offline events? Juist dan is het belangrijk dat jouw online image voor je werkt. Want je kunt tijdens die vakbeurs nog zoveel prospects hebben gesproken: als mensen achter hun laptop gaan zitten, begint het echte werk pas. En als jouw online marketing dan niet klopt met wat je als ondernemer uitstraalt, dan brengt dat mensen toch aan het twijfelen. Je hebt het risico dat ze alsnog geen klant bij je worden. Besteed dus aandacht aan je online marketing, ook al komen je klanten niet rechtstreeks binnen via je website of social media. Dus hoe offline jouw wereld vaak ook lijkt: je online aanwezigheid speelt een grotere rol dan je denkt bij de beslissing om klant te worden!
4. Online marketing inzetten om personeel te werven
Als je omkomt in de aanvragen die je niet kunt wegwerken, dan heb je misschien eerder last van personeelstekort. Gevolg: marketing is niet je prioriteit. Maar is dat wel zo handig? Wat dacht je van het inzetten van online marketing, júist voor het werven van mensen? Voor het neerzetten van je employer brand, en het laten zien van de mooie opdrachten die jullie binnenhalen? En die nieuwe werknemers hebben natuurlijk ook weer werk nodig, dus wil je toch alvast opdrachten vooruitplannen?
5. Bestaande klanten tevreden houden
Ze houden jouw bedrijf draaiende, omdat ze al jaren vertrouwen op jouw diensten en service: je vaste klanten. En je zou het misschien niet bedenken, maar ook bestaande klanten willen online maar al te graag zien wie jij bent. Ze willen de service die ze van je krijgen, ook weerspiegeld zien in jouw website en marketinguitingen. Dat bevestigt namelijk het beeld dat ze van je hebben - dat je een goede en degelijke partner bent. En dat geeft ze een prettig gevoel van zekerheid: ze zitten nog steeds goed bij je.
Online marketing binnen jouw bedrijf inzetten? Laten we sparren!
Hebben we je overtuigd dat online marketing voor jouw bedrijf tóch een goed idee kan zijn? Onze experts helpen je graag om jouw campagnes optimaal te laten presteren. Liever eerst sparren over jouw situatie? Bel ons even!