In de blogserie Online marketing blockers gaan we in op de meest gehoorde redenen om niet met online marketing aan de slag te gaan – en waarom er minder inzit dan je denkt. In deze tweede blog: “we weten niet wat het oplevert”.
Natuurlijk wil je het liefst zeker weten wat de ROI is van jouw marketinginspanningen. Maar dat blijkt in de praktijk vaak nogal tricky of lastig te voorspellen. Mogelijk heb je in het verleden wel iets met (online) marketing gedaan, maar daar kwam toen geen positief getal uit. Of je had geen inzicht in het resultaat. Dit maakt je huiverig om weer te starten met online marketing – er zit immers een risico in. Begrijpelijk. Maar als je het goed doet, heb je wél inzicht en dus resultaat. Hoe komt het eigenlijk dat je niet weet wat online marketing je oplevert?
Herken jij je hierin?
Misschien herken je je wel in 1 van de volgende stellingen:
- We hebben veel geld in social media gestopt, maar we hebben nooit gezien wat eruit is gekomen;
- Marketing hoort bij sales, maar dit pakken ze te weinig op;
- We zitten bij een online marketingpartij, maar ik heb geen idee wat dit oplevert.
Waarom jouw online marketing niks oplevert: 5 redenen
Goed, je online marketing moet dus anders, want je wilt resultaat. Nieuwe aanvragen, leads, prospects, klanten, keiharde pegels. De oorzaak van jouw huidige situatie is dat online marketing geen prioriteit heeft. Daarom ontbreekt het je aan focus en een duidelijk doel. En om die redenen wordt dus ook het proces niet goed gemanaged. Hoe dat komt? 5 oorzaken.
1. Marketing hoort bij sales
Zijn jullie van oorsprong een salesorganisatie, dan is marketing vaak iets voor ‘erbij’ dat nog onvoldoende als belangrijk wordt gezien. De salespersoon doet het er een beetje bij, maar heeft een te drukke agenda. Dus ontbreekt het hem aan focus – 9 van de 10 keer komt het er niet van. Gevolg: resultaat blijft uit en elke euro die je aan marketing besteedt is weggegooid geld.
2. Je marketingpersonen doen online er ook bij
Traditioneel allround marketingpersoneel is niet opgeleid in online marketing. Online marketing doe je er niet even bij. Het is echt een apart vak, waar je specialistische kennis en ervaring voor nodig hebt. Onze tip: laat het over aan de experts. Die weten ook wat een realistisch doel is en kunnen daar vervolgens gericht naartoe werken.
3. Je zet alleen offline marketing of social media in
Beurzen, presentjes, en berichten op social zetten; dat is hoe jullie marketingwereld er nu uitziet. Het belang van social media is bij jullie inmiddels wel doorgedrongen. En dat werkt ook prima! Voor je bestaande klanten, ja. Want zet je alleen je social kanalen in, dan bereik je met je posts alleen de mensen die je al volgen. Alle potentiële geïnteresseerden die je nog niet kennen laat je hiermee links liggen! Door ook andere kanalen in te zetten kun je dubbel zoveel uit je posts halen: schrijf bijvoorbeeld ook eens een blogpost op je website.
Heb je al eens geadverteerd op social media, dan weet je hoe snel je budget erdoorheen kan gaan. Het is daarom belangrijk om die advertenties slim in te richten: besteed dit uit aan een online marketingbureau als eResults.
4. Onze online marketingpartij heeft ons nooit de cijfers laten zien
Ben je in zee gegaan met een online marketingbureau en heb je hier nog nooit cijfers van voorbij zien komen? Een enorme red flag! Helaas bestaan er nog steeds bureaus die gebruikmaken van jouw onwetendheid als ondernemer en die zo jouw geld in een zwart gat doen verdwijnen. Zonder dat je weet wat het je oplevert. Heb je eindelijk besloten om het contract op te zeggen, dan resulteert dit vervolgens in een behoorlijk gebrek aan vertrouwen in online marketing. Begrijpelijk natuurlijk.
Graag winnen wij dat vertrouwen bij je terug. Wij zorgen er namelijk voor dat jij als ondernemer altijd 100% inzicht hebt in het resultaat. Dankzij ons online dashboard ben jij altijd in control van de cijfers; periodiek spreken we die met je door. We sturen gericht op resultaat, bijvoorbeeld door je advertentiebudgetten on the go aan te passen of te verschuiven. Natuurlijk altijd in overleg met jou!
5. Onze branding heeft niets opgeleverd
Heb je al eens een brandingcampagne gedaan, waarin je merk ijzersterk naar voren kwam? En heeft dit vervolgens niet geresulteerd in meer bezoekers op de website? Jammer, maar dat is een te verwachten resultaat. Branding zet je namelijk in eerste instantie niet in om meer mensen naar je website te trekken; je kijkt dus naar de verkeerde cijfers. Wat wel interessant is, is om te kijken naar het aantal views. Hoeveel mensen hebben je campagne gezien? In een later stadium kun je gaan kijken hoe je die mensen specifiek kunt targeten met je campagnes, waarbij dit wel kan leiden tot meer websitebezoek.
Bel met onze online marketingexperts!
Wil je online marketing nu toch eindelijk prioriteit gaan geven? Mooi. Tijd voor verandering in jouw organisatie. Ook als je nog twijfelt: bel ons even. Leg jouw bedrijfssituatie voor, we zijn graag jouw sparringspartner!