Online marketing blockers #3: “Een strategie kost geld en dan heb ik nog niks”

5 min
10 okt. 2022
Online marketing

Het is inmiddels alweer tijd voor de 3e en voorlopig laatste editie van onze blog, waarin we belichten wat je tegenhoudt om als ondernemer met online marketing te starten. Dit keer: waarom aan de slag gaan zonder goede online marketingstrategie een gemiste kans is.

Veel bedrijven pakken online marketing verkeerd aan, waardoor ze overtuigd zijn dat het ze niet gaat helpen om hun resultaten te bereiken. We geven je 3 redenen waarom een online marketingstrategie jou wél gaat helpen.

Weet jij wat je doet qua online marketing?

Als ondernemer steek je waarschijnlijk al wat budget in online marketing. Maar weet jij (of je specialisten) ook welk kanaal geschikt is om jullie doelen te behalen? Weet je wat jouw potentiële klanten in beweging brengt? En weet je wat een realistisch resultaat is van jullie SEO-inspanningen? Waarschijnlijk niet.

Misschien herken je dit verhaal wel. Je concullega is actief op social media en houdt er ondertussen een prachtige nieuwe website op na. Dus: je moet er ook wat mee! Het gevolg van deze fomo: ad hoc hak-op-de-takbeleid, zonder eigen intrinsieke motivatie. En zonder resultaat. Want het ontbreekt je aan een strategie, een doel, een focus. En wat kun je dan voor resultaat verwachten?

1. Doelgroep bepalen is cruciaal: schiet niet met hagel

Stel, je gaat als organisatie aan de slag met bloggen of het schrijven van social posts of een advertentiecampagne. Hoe weet je dan of je potentiële klanten hier ook op zit te wachten? Denk je van tevoren niet na over je doelgroep en je proposities, dan kun je ook niet inschatten welke impact je inspanningen hebben. Je schiet dan met hagel. Gevolg is dat je marketing veel tijd en budget opslurpt, zonder resultaat.

Dat kan efficiënter. Zo bieden we bij eResults personasessies aan, waarbij we samen door middel van een creatief proces jouw doelgroep een gezicht geven. Zo breng je je ideale klanten tot leven en weet je voor wie je het doet! Dit vormt in combinatie met onze strategische sessies een goed uitgangspunt om een waardevolle marketingstrategie neer te zetten voor jouw bedrijf. 

Lees meer over online marketing strategie

2. Online marketingstrategie: de juiste kanalen voor de juiste KPI’s

Als organisatie verwacht je mogelijk bepaalde resultaten van een marketingactiviteit. Maar zet je wel de juiste middelen in om je doel te bereiken? Helaas gebeurt het geregeld dat dat niet het geval is. Enkele voorbeelden:

  • Je verwacht dat een brandingcampagne je meer aanvragen oplevert. Mispoes! Branding doe je om je naamsbekendheid te vergroten en jezelf als bedrijf in de kijker te spelen, niet om je omzet direct te vergroten. De doelgroep waarop je focust met branding, is vaak ook nog niet klaar om klant te worden.
  • Je hebt als doel om meer omzet te krijgen. Om dit te bereiken ga je pagina’s optimaliseren voor SEO. Je besteedt verder geen aandacht aan je website, terwijl daar mogelijk wel mensen op afhaken. Je website is je verkoopkanaal, dus focus eerst op de basis!
  • Je doel is om meer sales te genereren. Je gaat daarom aan de slag met posten op diverse social media. Maar daarmee bereik je juist alleen je bestaande klanten! Je blijft dus zitten met hetzelfde aantal maandelijkse aanvragen.

Maar hoe werkt het dan wel?

Als je dus weet hoe het spel wél werkt en in elkaar zit, dan kom je al een heel eind verder. En wees hierbij ook concreet over de verwachte resultaten. Wat is realistisch? Daar kunnen wij je uiteraard bij helpen.

Denk goed na:

  • Waarom zet ik dit kanaal of dit medium in?
  • Op welke manier meet ik het resultaat van deze actie?

Werk je met ons samen, dan gaan we hier uiteraard mee aan de slag. We kijken naar jullie merk en propositie, bepalen jouw doelgroep en selecteren vanuit jouw gewenste KPI’s de juiste middelen en acties. Die brengen we vervolgens samen in een gedegen online marketingstrategie. Heb je al zin om aan de slag te gaan?

3. Met een online marketingstrategie ben jij in control

Mogelijk herken je je niet helemaal in de voorgaande verhalen. Maar wel voel je enige scepsis bij het inschakelen van een online marketingbureau om jouw strategie uit te werken. Je hebt immers eerder met zo’n bureau samengewerkt, maar dat heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. Of erger nog: je kreeg niet eens te zien wat het opleverde. 

Graag winnen wij jouw vertrouwen in online marketing terug. Wij zorgen er namelijk voor dat jij als ondernemer altijd 100% inzicht hebt in het resultaat. Dankzij ons online dashboard ben jij altijd in control van de cijfers; periodiek spreken we die met je door. We sturen gericht op resultaat, bijvoorbeeld door je advertentiebudgetten on the go aan te passen of te verschuiven. Natuurlijk altijd in overleg met jou!

Waarom een online marketingstrategie geld oplevert

We begrijpen het, investeren aan de voorkant doet zeer. Maar draai het eens om: wat nu als je op dit moment juist geld weggooit, je budget veel beter kunt benutten? Misschien herken je je hier wel in. Jullie stoppen als bedrijf veel geld en tijd in het posten op social media en het schrijven van blogs, maar het levert niet op wat je ervan verwachtte. De activiteiten zijn als los zand: weggegooid geld dus.

Wat nu als je in plaats van dit geld weg te gooien, investeert in een goede marketingstrategie? De kans is groot dat dit resulteert in omzet die je anders nooit had behaald. Al sinds 2013 zorgen wij als eResults ervoor dat de marketinginvestering van onze klanten ruim wordt terugverdiend. We zorgen dat je je budgetten gericht inzet om jouw doelen te bereiken, en die ook bereikt. Niet voor niets blijven veel van onze klanten 5+ jaar bij ons hangen – ze zien blijvend en doorlopend resultaat.

Benieuwd naar voorbeelden?

Bekijk onze cases

Ik wil graag sparren

Wil je sparren over hoe we de online marketing voor jouw organisatie naar een volgend niveau kunnen tillen? Bel onze specialisten. We helpen je graag naar een gedegen marketingstrategie, die écht resultaat oplevert.