Als MKB-bedrijf wil je natuurlijk een prachtige bedrijfswebsite, die helemaal weerspiegelt waar je voor staat als organisatie. Een fantastische stap! Maar wat komt er dan allemaal kijken bij het ontwikkelen van zo’n website? Dat hangt natuurlijk nogal af van wat je wilt. Want een ding staat vast: een website bouwen gooi je niet zomaar over de schutting. Je “laat” een website niet zomaar maken. Je creëert de website samen met ons. Willen we een professionele website voor jullie ontwikkelen, dan vergt dit van beide kanten aandacht, input en passie. We kunnen namelijk niet zonder jouw aandeel! Hou je vast, want hier komen de 9 meest onderschatte zaken bij het laten maken van een website (en hoe je ze oplost).
1. De strategie van je website: wat wil je bereiken?
Een website is niet alleen mooi, als het goed is voegt ‘ie ook waarde toe voor je bedrijf. Voordat we starten met het ontwikkelen, moet het doel van je website dus helder zijn. Sta hier kritisch bij stil: waarom willen jullie een nieuwe website? Wat wil je ermee bereiken? Denk je hier niet al van tevoren over na, dan wordt het resultaat te vaag en zal deze ook je doelgroep niet aanspreken.
Bedenk óók van tevoren welke functionaliteit je nodig hebt. Doe je dit pas later in het proces, dan moet je website weer aangepast worden. Gevolg? Je bent veel meer tijd en geld kwijt dan nodig en de functionaliteiten werken toch niet helemaal zoals je wilde. Beetje jammer van alle moeite die we erin gestoken hebben!
Dus: hoe voorkom je dat?
Denk na over zaken als:
- Hoe wil je als merk bekend staan (wat is je branding)?
- Hoe spreek je je doelgroep aan vanuit dat merk?
- Wat wil je met je website bereiken: wil je meer leads/aanvragen, een specifieke tool aanbieden, een platform of is het meer een visitekaartje?
- Wat voor eisen stellen klanten in jouw branche aan een website?
- Hoe ziet een goede ervaring op je website er dan uit?
- Wil je een hippe website, een hele nette, of een strakke? Wat voor gevoel moet je potentiële klant erbij krijgen?
- Je staat hier natuurlijk niet alleen voor. Wij hebben een uitgebreid intakegesprek met je voordat we beginnen. Het is echter wel effectief om deze zaken voor jezelf alvast een beetje helder te hebben. Bezint eer je begint.
2. De impact van een wijziging op de ontwikkeling van je website
Als ondernemer heb je vaak geen idee hoeveel tijd er in de development van een website gaat zitten. Niet gek, want het is niet jouw expertise. De impact van een wijziging kan groter of juist kleiner zijn dan je verwacht, afhankelijk van de wijziging. Mensen denken visueel, en een vinkje zetten kan bijvoorbeeld voor de designer weinig werk zijn. Maar er kan technisch gezien meer achter zitten, waardoor dit uiteindelijk meer tijd kost dan je denkt. Soms is de opmaak van een element hetzelfde, maar is de werking ervan anders.
Voor jou als ondernemer kan dit frustrerend zijn, omdat het lijkt alsof je er geen grip op hebt. Aan ons de taak om jou goed te informeren over de te verwachten impact van de voorgestelde wijziging. Vooral is het vooraf helder krijgen welke functionaliteiten je echt nodig hebt en welke ‘nice to have’ maar niet persé noodzakelijk zijn. Dan kun je vervolgens samen met onze experts inschatten hoeveel tijd het kost om jouw wensen te ontwikkelen. Uiteraard binnen je budget en gewenste doorlooptijd. De MoSCoW methode is een bekende en simpele methodiek om dit vooraf zelf helder te krijgen. Bedenk uiteindelijk je vooral wáár je het voor doet: een professionele en effectieve website, die klanten voor jullie gaat binnenhalen!
3. Het overnemen van je huidige content in je nieuwe website
Heb je op dit moment al een website draaien en moet (een deel van) de content overgezet worden naar de nieuwe website? Bedenk dan ook hier weer vooraf welke content je mee wilt nemen. Kan dit integraal overgenomen worden of is er nog redactie nodig bijvoorbeeld. Dit kan behoorlijk wat tijd kosten, afhankelijk van het aantal items, dus goed om dit helder te hebben voor dat de designer aan de slag gaat. Om simpel te zeggen; het moet natuurlijk ook allemaal passen in het ontwerp van je nieuwe site. Heb je ook al bedacht wie de content gaat schrijven? Heb je in house een kei van een tekstschrijver of besteed je ook die competentie liever uit aan de professionals?
4. Het overnemen van functionaliteit uit je huidige website
Bevat je huidige website op maat gemaakte functionaliteit en wil je die het liefst laten bestaan? Dit is altijd maatwerk. Denk er goed over na of je dit echt nodig hebt, of dat het een ‘nice to have’ is. We kunnen ook altijd live gaan met een ‘uitgeklede’ versie van de website, en later met je aanpassing aan de slag gaan. Wil je vooral snel live? Dan is een basic versie wellicht de beste oplossing. Deze kan later altijd nog uitgebreid worden. Of wil liever met een versie die helemaal tot in de details is ingevuld de wereld in? Bedenk dan wel dat daar veel meer tijd in gaat zitten.
5. Keuzes maken: less is more
Even samengevat: zoals je ziet loopt het keuzeproces als rode draad door de ontwikkeling van je nieuwe site. In de praktijk blijkt dit voor bedrijven vaak het allerlastigste. Voor websites geldt: liever 1 goed uitgewerkte functionaliteit die effectief is, dan te veel willen en je doel missen. Om jou te helpen zo goed mogelijke keuzes te maken, adviseren wij jullie uiteraard graag gedurende het hele proces en helpen we jullie bij de afwegingen.
6. De impact van afbeeldingen op de uitstraling van je website
Als er (nog) geen eigen afbeeldingenbank voorhanden is, kan het zijn dat we voor het laten zien van het design stockafbeeldingen gebruiken. Dit heeft veel impact op de uitstraling van de website. Zorg dus ruim voor de designfase alvast voor passende (rechtenvrije!) afbeeldingen van het internet, zodat onze eerste preview een realistische afspiegeling is van jullie stijl. Je medewerking is dus vereist voor het aanleveren van afbeeldingen. Of, nog beter, zet een goede fotograaf op de klus. Het zal je website die unieke en eigen uitstraling geven waar je naar op zoek bent. Hulp nodig met de briefing of het uitzoeken van een goede vakman? Wij helpen je met de kennis en ons netwerk.
7. Content: interview en voorbereiding
Vaak wordt onderschat hoeveel tijd je zelf nog kwijt bent voor de content voor je nieuwe website. Want wat er niet in komt, komt er ook niet uit. En dit geldt vooral als je het tekstschrijven aan ons uitbesteed: we hebben jouw input nodig! Een van onze contentmarketeers plant een interview met je in, zodat we kunnen beginnen met het schrijven van de teksten. Zorg er dus voor dat je al jouw informatie paraat hebt, dan kunnen we zoveel mogelijk in een keer ophalen. Jij als ondernemer moet dus denken aan:
- Wiens input er nodig is voor de content en met welke expert(s) er dan gesproken moet worden;
- Het voorbereiden van het interview (of de interviews);
- Tijd maken voor het interview zelf;
- Aanleveren van eventuele contactgegevens, namen en functies van teamleden (bij een teampagina);
- Na oplevering van de eerste versie van de teksten: het doorlezen ervan en het doorgeven van jouw feedback op de content;
- Tot slot hebben we jouw goedkeuring nodig, voordat alles live komt te staan.
8. Inhoudelijk nadenken over de content
Nog even samenvattend: om jouw potentiële klanten aan te spreken op je website, moet je bereid zijn om goed na te denken over de content. We kunnen de tone of voice van je huidige website overnemen, maar misschien willen jullie juist wel iets heel anders? En wie zijn jullie eigenlijk als merk: degelijk of juist een beetje edgy? Denk dus ook na over zaken als:
- Hoe wil je je publiek gaan aanspreken: wat is je tone of voice? Bijvoorbeeld informeel of formeel, zakelijk of speels, et cetera;
- Wat maakt jullie tot wie jullie zijn als organisatie?
- Wat onderscheidt jullie in je vak/ wat zijn de USP’s?
- Wat maakt dat klanten bij jullie blijven terugkeren?
- Waarom werken mensen graag in jouw bedrijf?
TIP: willen jullie hier serieus mee aan de slag? Bekijk dan onze workshop merkidentiteit. Of lees meer over de noodzaak van branding.
9. Je website onderhouden
Je hebt het inmiddels vast wel door: een website laten maken is een heel proces. Maar dan ben je na al deze stappen ook echt wel lekker klaar, toch...? Nee, gelukkig niet. Jouw bijdrage als ondernemer loopt niet af na de livegang. Sterker nog, dan begint het feest pas echt! Net als een tuin die je moet beheren, moet je ook je website steeds blijven onderhouden. Een heel spannend, leuk en leerzaam groeiproces – en zoals je zult merken: best verslavend.
Want met jouw statistieken in de hand kun je gaan zien hoe bezoekers jullie website nu in het echt ervaren. Je kunt testen of de ideeën die jullie van tevoren hadden bedacht voor de website, ook echt werken in de praktijk. En natuurlijk het spannendste: je gaat het offline merken, je krijgt het druk! Er gaan via je website namelijk meer klanten binnenkomen. Als het goed is blijf je vanaf nu continu bezig met het door ontwikkelen en verbeteren van je website. Want mede dankzij de nieuwe website kun jij een mooie groei gaan doormaken als bedrijf. En daar ondersteunen wij als online marketingbureau je natuurlijk graag bij.
Ook aan de slag met een nieuwe website?
In deze blog hebben we je wat meer inzicht gegeven in het proces van het ontwikkelen van een website. Of het je nu duizelt van alle input, of dat je dit wel had zien aankomen, het is altijd nuttig om een professioneel bedrijf in te schakelen als je tot een resultaat wil komen dat jouw visie en bedrijf waardig weergeeft. Is jullie MKB-bedrijf al helemaal klaar voor een nieuwe website? Of wil je eerst nog wat ideeën aftasten? Bel, mail of kom langs, dan kijken we samen wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen.