Als adverteerder heb je er een hoop baat bij: third-party cookies. Ze zijn belangrijk om gebruikers overal op het internet te volgen en hier data over te verzamelen. Zo kun je als bedrijf veel gerichter inhaken op wat er bij jouw doelgroep speelt. Klinkt allemaal mooi, maar de keerzijde is al jaren bekend: het is een inbreuk op de privacy van de mensen waar je die gebruikersdata van verzamelt.
Vertraging bij Google
Daarom moeten techbedrijven zoals Google (gefaseerd) afscheid nemen van third-party cookies. Het doel om dit af te ronden was 2023, werd het derde kwartaal van 2024 en is nu 2025. Er zit dus flink wat vertraging in, maar dat geeft jou als adverteerder wél meer tijd om over te stappen op een zelf ontwikkelde of externe oplossing om gebruikersdata te verzamelen.
Privacy Sandbox
Wat er gebeurd bij Google zodra de third-party cookies zijn verwijderd? Dan introduceert het bedrijf Privacy Sandbox. Alternatieve software om op een privacyvriendelijkere manier data te verzamelen. De Privacy Sandbox-technologie maakt het voor adverteerders mogelijk om consumenten relevante advertenties te laten zien, zonder dat er onnodig veel gegevens over hun internetgedrag verzameld én gedeeld wordt. Dus die vertraging geeft ook Google de tijd om eigen software te optimaliseren en goed te laten keuren.