Veel copywriters, tekstschrijvers of contentmarketeers kiezen voor de vrijheid van het freelancebestaan. Misschien kon je niet goed aarden in je organisatie of bureau, omdat de traditionele sfeer niet bij je paste. Of je deed eerst iets heel anders, en je wilt je na je carrièreswitch helemaal gaan storten op copywriting of contentmarketing. Twijfel je nog of je aan de slag wilt als freelancer of dat je juist bij een bureau wilt werken? Of ben je al zzp’er, maar mis je collega’s om je heen? Wij zetten hier de voor- en nadelen van werken als freelance copywriter en een baan als contentmarketeer bij een bureau op een rijtje! En oké, we scheppen ook een heel klein beetje op over hoe leuk werken bij eResults is. ;-)
Freelance contentmarketeer: de voor- en nadelen
Werken voor je ideale klant, je eigen werk kunnen indelen en mooie tarieven vragen: het ideaal als zzp contentmarketeer. En dat kun je ook bereiken, maar daar heb je wel een behoorlijke dosis lef en doorzettingsvermogen voor nodig. Want het idee van ‘vrije vogel’ is natuurlijk romantisch, maar het is hard werken. De praktijk is vaak weerbarstig:
- Het blijkt niet altijd makkelijk om klanten te vinden. Laat staan jouw ideale klant, als je al weet wie dat is.
- Je werkt je te pletter aan opdrachten die je niet leuk vindt, om maar rond te komen.
- Er komt veel administratie bij kijken.
- Je mist collega’s om je heen.
Als freelancer komen er naast je eigenlijke werk veel taken bij: klanten werven, je website onderhouden, je netwerk opbouwen, je facturering regelen, et cetera. En eerlijk: dat koffietentje op de hoek is ook niet de ideale focusplek als je diep in een onderwerp moet duiken. Dus wordt het toch maar weer in je eentje thuis zitten pezen achter je laptop. Niet echt gezellig dus.
Is dit écht wat je wilt?
Als zelfstandig copywriter heb je te maken met een hoop onzekerheid en loop je gegarandeerd tegen jezelf aan. Superleerzaam natuurlijk, en goed voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Maar is het ook écht wat je wilt? Of ben je jezelf vooral heel hard aan het pushen om je eigen bedrijf maar te laten slagen, ten koste van? Het is oké om toe te geven dat werken als freelance contentmarketeer of copywriter op dit moment niet helemaal de juiste match is voor jou. Dat je liever wat meer richting en structuur in je werk hebt en dat financiële zekerheid ook gewoon best wel prettig is. En hoe zou je het vinden om een team gezellige collega’s om je heen te hebben om mee te sparren? Een team waarin je hard werkt, maar ook vooral heel veel lol hebt. Om niet alleen, maar gezamenlijk toe te werken naar de doelen van je klanten? Dat geeft weer een heel andere dynamiek!
Werken als contentmarketeer bij een online marketingbureau
Herken je je in het bovenstaande verhaal? Misschien dat een baan als contentmarketeer bij een online marketingbureau als eResults iets voor je is! Natuurlijk is niet ieder bureau hetzelfde, en in een traditionele, hiërarchische organisatie voel jij je niet thuis. En jij bent die vrijheid als zzp’er gewend, dus je wilt die ook zoveel mogelijk behouden.
Dat komt goed uit! Bij eResults geven we je veel vrijheid. We verwachten natuurlijk wel van je dat je je verantwoordelijkheid neemt en je werk goed doet. Maar dat is meer dan logisch. Dé redenen om je bij ons aan te sluiten als contentmarketeer (naast dat je geen klanten meer hoeft te werven en geen administratie hoeft te doen):
- Open-minded, platte organisatie waar je helemaal jezelf kunt zijn.
- Jarenlange ervaring met websites en content voor klanten in de volle breedte: van backend tot frontend, tot SEO tot CRO. Superleerzaam dus.
- Twee geweldige collega contentmarketeers/ copywriters die net als jij hun vak verstaan, en met wie je kunt sparren als je ergens even niet uitkomt.
- Net zoveel flexibiliteit in het indelen van je tijd als dat je nu hebt (ja, echt).
- De mogelijkheid om (binnen de regels) op kantoor te werken, als je behoefte hebt aan gezelligheid.
- En natuurlijk (waar mogelijk) fantastische teamuitjes! Denk aan een speurtocht in Utrecht, een karaokeavond of met z’n allen boulderen.
Lijkt dat je wat?
Ervaringen van Anouchka en Johanneke (onze huidige contentmarketeers)
We kunnen natuurlijk wel schrijven dat je bij ons moet komen werken, maar het is een stuk geloofwaardiger als onze contentmarketeers jou zelf uit ervaring iets vertellen over wat je kunt verwachten bij eResults. Oké, we hebben de rest van de tekst ook geschreven, maar toch. You get the point. ;-)
Anouchka: “Zelfstandig werken, maar wel kunnen sparren is ideaal”
“Toen ik op zoek ging naar een nieuwe baan, was ik bewust op zoek naar een bedrijf waar flexibel met werktijden omgegaan werd. En waar een platte organisatie is. Ik werk graag zelfstandig en heb niet de behoefte aan een manager die heel de tijd met me meekijkt. Aan de andere kant vind ik het wel fijn om met anderen te kunnen overleggen. Of om iemand te vragen even met mijn teksten mee te kijken. Precies dat vond ik bij eResults.
Zo kan ik altijd aan Johanneke of één van de online marketeers vragen of ze een tekst willen tegenlezen. Daar leer ik weer van en zo kan ik me blijven ontwikkelen. Laatst hebben Johanneke en ik ook een interessante masterclass gevolgd over copywriting. Ook dat kan allemaal bij eResults.
Ik werk nu 4 maanden bij eResults. Vanaf het begin heb ik altijd het gevoel gehad dat er ruimte is om te leren en om fouten te maken.”
Verschillende onderwerpen om over te schrijven
“Over leren gesproken, wat ik zelf een groot pluspunt vind aan het werken bij eResults is dat ik steeds over verschillende onderwerpen schrijf. De ene keer duik ik in een tekst over zonnestroominstallatie of stikstof, de andere keer schrijf ik een tekst over fotografie. En we stellen ook de contentkalenders hiervoor op, dus je bent zeker niet de hele tijd alleen maar aan het schrijven. Voor iemand die zoals ik leergierig is en van afwisseling houdt, is dat ideaal!”
Johanneke: “Ik krijg hier de ruimte”
“Bij mijn vorige werkgever moest ik elke dag op kantoor zijn. Dat vond ik eigenlijk niet zo prettig werken, ik voelde me af en toe ‘opgesloten’. Bij eResults krijg ik de ruimte om thuis te werken wanneer ik dat wil, en daarnaast ook mijn tijd zo in te delen zoals ik wil. Je werkt als contentmarketeer toch veel met je hoofd, dus je hebt het soms écht even nodig om een rondje te wandelen of hard te lopen tussendoor. Gelukkig is hier alle begrip voor, zolang je je werk goed doet. Heel fijn! Je zet gewoon in Teams dat je even ‘afk’ bent (away from keyboard) zodat collega’s weten dat je even niet bereikbaar bent. Niemand die daar gek van opkijkt, want iedereen heeft daar soms behoefte aan. Ook collega’s met kinderen krijgen alle ruimte om een gezonde werk-privé-balans te behouden.”
Afwisselende werkzaamheden als contentmarketeer
“In de ruim 1,5 jaar tijd dat ik bij eResults zit, heb ik me behoorlijk kunnen ontwikkelen als contentmarketeer. De verschillende klanttrajecten zijn enorm afwisselend, wat maakt dat ik hier graag blijf plakken. Zo heb ik hier onlangs mijn eerste eBook gemaakt voor een klant, supergaaf om te maken en te managen. Om vervolgens ook het fysieke magazine in handen te krijgen was een mooi hoogtepunt, samen met design-collega Daphne. Last but not least heb ik in samenspraak met Pier en Peter de tone of voice van eResults vastgelegd, die onderdeel wordt van onze brand guide. Leuke ontwikkelingen allemaal!”
eResults groeit!
Naast dat ik mezelf heb ontwikkeld, is er dus ook een mooie groei zichtbaar in het bedrijf. Ik zie dat onze klanten aan het veranderen zijn: ze zijn groter en complexer geworden. Dat zorgt voor meer uitdaging, wat voor mij persoonlijk erg belangrijk is. De laatste tijd zijn we als organisatie steeds verder aan het professionaliseren en aan het ontwikkelen – een heel leuk en interessant proces om deel van uit te maken. En natuurlijk is het fijn om mijn collega Anouchka erbij te hebben. In eerste instantie begon ik hier als copywriter alleen, maar om nu ook een sparringpartner te hebben op mijn eigen vakgebied is toch wel erg prettig. En natuurlijk een teken van een gezond groeiend bedrijf! Kom jij ons gezellige en betrokken team versterken?”
Nieuwsgierig? Bekijk de vacature!
Ben je getriggerd door deze blog, en word je nieuwsgierig naar de mogelijkheid om bij eResults te werken als contentmarketeer? En wil je weten wat het werk precies inhoudt? Bekijk de vacature!