eResults Top Tools deel 3: Google Pagespeed Insights

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: SEO Tips Tools
Leestijd ± 5 minuten

In februari 2021 zijn we gestart met eResults Top Tools: een miniblogserie over de beste online marketing- en SEO-tools, om jou als ondernemer te helpen.

Dit is deel 3 van eResults Top Tools, en we gaan het hebben over Google Pagespeed Insights.

Disclaimer: we hebben uitdrukkelijk géén financieel belang bij de blogs in deze miniserie. We hebben geen contract met de aanbieders van deze tools. De keuzes voor de optimalisatietools die we bespreken zijn volledig objectief gemaakt, op basis van positieve ervaringen van medewerkers van eResults.

Wat is Google Pagespeed Insights (PSI)?

Google PageSpeed Insights (PSI) is een tool die een indicatie geeft van de laadtijd van de inhoud van jouw webpagina. PageSpeed Insights meet de prestaties van een pagina op zowel mobiele als desktopapparaten. Vervolgens biedt PSI je suggesties om de laadsnelheid van die pagina te verbeteren, in de vorm van aanbevelingen.
Er zijn natuurlijk meerdere tools waarmee je de paginasnelheid kunt testen, zoals Google Analytics, Tool.pingdom.com, GTmetrix.com en de Browser console. Maar PageSpeed is misschien wel de meest populaire, en ook de meest bekende tool hiervoor.

Waarom is de PageSpeed van je website belangrijk?

Stel, je hebt een website gevonden via Google, en je klikt door naar een pagina die langzaam laadt. Blijf je dan hangen, of haak je af? Dit verschilt natuurlijk per persoon, maar over het algemeen zijn mensen erg ongeduldig tijdens hun online zoektocht. Een trage pagina is reden tot irritatie, dus zoeken je potentiële klanten algauw verder. Beter zorg je er dus voor dat de laadtijd dus de PageSpeed van je pagina’s op orde is!

Is PageSpeed hetzelfde als websitesnelheid?

Je zou het zeggen, en het wordt vaak in blogs als synoniem genoemd, maar nee. Pagespeed geeft alleen een indicatie van de werkelijke websitesnelheid; het is een afgeleide. De daadwerkelijke laadsnelheid of websitesnelheid verschilt per gebruiker, per device en per moment. De score die uit PageSpeed komt is een combinatie van 2 verschillende soorten data: labdata en ‘data uit het veld’. Even een kort technisch stukje om dit uit te leggen.

Labdata

Dit is data uit een gecontroleerde omgeving: de netwerkinstellingen en de apparaten waarop de PageSpeed wordt getest, zijn vooraf bepaald. In een ‘labomgeving’ komen grote prestatieproblemen makkelijk aan het licht; ook kun je hier makkelijk dingen in testen. Nadeel van labdata: problemen die in de echte wereld voorkomen, kun je er niet mee nabootsen.

Gebruikersdata

Om dit te ondervangen is dus data uit de echte wereld nodig; lelijk vertaald met velddata (field data). Het monitoren van gebruikersdata heet ook wel Real User Monitoring (RUM). De data waarom het gaat: werkelijke prestatiegegevens van webpagina’s in de laatste 30 dagen. Lekker sterk, die RUM? Valt mee, de set statistieken is beperkt. Conclusie: PageSpeed is ook niet heilig!

PageSpeed is goed voor je SEO

Nog niet afgehaakt? Dan vertellen we je iets leuks! Een korte laadtijd is namelijk niet alleen fijn voor je websitebezoekers. Een goede gebruikerservaring door een vlotte paginasnelheid is automatisch ook goed voor je SEO. Zoekmachines als Google zijn de laatste jaren steeds meer gefocust op wat websitebezoekers willen: een gebruiksvriendelijke site. En laadtijd speelt daar een behoorlijke rol in.
Het optimaliseren van je website voor PageSpeed of laadsnelheid is dan ook een aspect van Technische SEO.

Hoe test je je website met Google PageSpeed Insights?

Oké, tijd voor actie. Hoe werk je met Google PageSpeed Insights? Zoals de naam al zegt, werkt dit per pagina. Elke pagina heeft andere content, dus verschilt ook de laadtijd per pagina. Vraag jezelf dus eerst af: wat zijn je belangrijkste pagina’s? Maak hier dan een lijstje van en ga deze pagina’s testen. Ga naar Google PageSpeed Insights en plak je URL in de zoekbalk. Een paar aandachtspunten:

  • Test altijd in incognito modus. Zo hebben eigen browser plug-ins geen invloed op het resultaat.
  • Gebruik de volledige URL, met https://. Dit in verband met redirects.

Doe de test ongeveer 5x op een rij en pak het gemiddelde. Nu heb je een redelijk betrouwbare pagespeed score.

Wat vertraagt mijn pagespeed?

Viel de score tegen? Dit zijn veel voorkomende elementen die de snelheid van je pagina vertragen:

  • Afbeeldingen
  • Externe scripts (Youtube/Vimeo, Social media pixels, Analytics)
  • Ongecomprimeerde code (bijvoorbeeld Javascript)

Je kunt waarschijnlijk niet al deze aspecten vermijden, maar je kan er wel wat aan doen.

Pagespeed verhogen? Dit zijn onze tips

Kun je niet wachten om je pagespeed score te verbeteren? Hier zijn onze 6 tips om deze te verhogen:

  • Verklein te grote afbeeldingen, voordat je ze uploadt
  • Gebruik zo min mogelijk redirects
    • Elke redirect kost weer extra laadtijd
    • Gebruik de juiste versie in je links: www. of non-www.
  • Gebruik alleen externe scripts als die écht nodig zijn
  • Optimaliseer de code van je website door deze ‘clean’ te maken: verwijder ongebruikte code, onnodige tekens, spaties en enters en komma’s.
  • Gebruik browser caching: dat scheelt laadtijd voor de terugkomende bezoeker
  • Wees kritisch op wat je toevoegt aan je website

Zweethandjes? Ver-van-je-bedshow? Snappen we. Maar je hoeft het natuurlijk niet allemaal zelf te doen. Schakel ons in, en wij regelen het voor je.

Hoe belangrijk is de Google PageSpeed score nu eigenlijk?

Het lijkt inmiddels wel een doel op zich geworden: een perfecte score in Google PageSpeed. De blogs over ‘Hoe krijg ik mijn pagespeed score naar 100/100?’ vliegen je om de oren. Maar dit nu écht waar het om gaat voor Google? Het korte antwoord: niet helemaal.

Het lange antwoord: de laadtijd van je pagina is een klein stukje van de puzzel, maar lang niet zo belangrijk als goede content. Google ziet de PageSpeed score ook niet als de bot je website crawlt. De gebruikerservaring is altijd het belangrijkste; hier komt ook ‘perceived performance’ bij kijken.

Wat is perceived performance?

Je laadtijd kan in absolute tijd lang zijn, maar je bezoeker hoeft dit psychologisch niet zo te ervaren. Deze perceived performance (letterlijk: ‘waargenomen prestatie’) is misschien wel het belangrijkste voor de gebruiker als het gaat om laadtijd. En je kunt dit gevoel van tijd beïnvloeden. Hoe? Door subtiele manipulatie. Ja, echt. Bijvoorbeeld door:

  • Animaties die laadtijd ‘verbergen’ (afleidingsmanoeuvre)
  • Content boven de ‘vouw’ als eerste te laden, de rest erna
  • ‘Lazy loading’: placeholders gebruiken voor bijvoorbeeld afbeeldingen
  • Content vooraf in te laden (preloading), voordat de browser dit actief gaat doen
  • Volgende stappen te voorspellen. Dit kan natuurlijk alleen bij een relatief eenvoudige website, met een logische volgende stap of klik, die gebruikers meestal volgen.

Google PageSpeed Insights: een goede indicatie van jouw paginasnelheid

Met Google PageSpeed Insights krijg je op een makkelijke manier een goede indicatie van de laadsnelheid van je pagina’s. Zonder dat je extra extensie nodig hebt of zelf een tool hoeft te downloaden. Daarnaast is het ook nog eens gratis. Geen wonder dat deze tool om je paginasnelheid te testen zo populair is! Wij vinden het persoonlijk een handige tool, die het absoluut waard is om in jouw vaste online marketingroutine op te nemen.

Voordelen van Google PageSpeed Insights

  • Gratis tool
  • Goede aanbevelingen, van Google zelf
  • Makkelijk in gebruik

Nadelen van Google PageSpeed Insights

  • Je kunt pagina’s niet in bulk testen

Eindbeoordeling: ****

Er zijn momenteel meerdere tools beschikbaar om te meten hoe jouw website presteert op het gebied van pagespeed. Niet alle tools zijn gratis, maar Google PageSpeed Insights is dit wel. Ook geeft PSI goede aanbevelingen om de laadsnelheid van jouw pagina te verhogen. En omdat deze suggesties van Google zelf komen, voelt dat ook betrouwbaar. Kortom: een handige en laagdrempelige tool die je zelf makkelijk kunt raadplegen om een indicatie te krijgen van jouw paginasnelheid.

eResults <3 Online optimalisatietools

Bij eResults zijn we goed in het behalen van online resultaten voor onze klanten. En als een optimalisatietool als Google PageSpeed Insights hierbij een handje kan helpen, waarom niet? Zo hebben we inmiddels al een hoop tools voor online optimalisatie getest en hiermee geëxperimenteerd, om hier de nodige waarde uit te halen voor onze klanten. En natuurlijk om onszelf op de hoogte te houden van de beschikbare online marketing tools.

PageSpeed laten verbeteren door eResults: wat doen wij?

Bij eResults bouwen we gezonde, snelle websites en we houden de laadsnelheid van jouw pagina’s op peil. Hoe? We volgen de ontwikkelingen op het gebied van web development en SEO op de voet. PageSpeed is daar een vast onderdeel van. Omdat we de laatste technieken direct in ons eigen CMS implementeren, leveren we jouw website altijd 100% ‘SEO-ready’ op. Neem je geen website bij ons af? Dan doen we alles wat in onze macht ligt om jouw PageSpeed zo hoog mogelijk te krijgen. Beloofd. Bel ons gewoon, we vertellen je graag meer.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief