eResults Top Tools deel 1: Opteo

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: Adverteren Google Ads Tips Tools
Leestijd ± 3 min

Wil jij als ondernemer het beste uit je website halen, en zet je hier graag handige online marketing tools voor in? Je bent niet de enige! Ook bij eResults worden we altijd blij van optimalisatietools voor online. We willen hier de komende tijd meer over delen in een miniserie van blogs: eResults Top Tools. En dan hebben we het niet over Google Analytics of Google Search Console, want daar is al genoeg over te vinden. In plaats daarvan richten we onze pijlen op de minder bekende optimalisatietools.

In deel 1 van eResults Top Tools: Google Ads-managementtool Opteo.

Disclaimer: we hebben uitdrukkelijk géén financieel belang bij de blogs in deze miniserie. We hebben geen contract met de aanbieders van deze tools. De keuzes voor de optimalisatietools die we bespreken zijn volledig objectief gemaakt, op basis van positieve ervaringen van medewerkers van eResults.

Wat is Opteo?

Opteo is een betaalde, web-based ad management tool: een tool waarmee je je Google Ads-advertenties kunt beheren én hier wijzigingen in kunt doorvoeren. De applicatie monitort jouw Google Ads-account en combineert relevante statistieken met elkaar tot aanbevelingen. Voer je de aanpassingen door in je Google Ads-account, dan gaat jouw advertentie naar verwachting beter presteren. Je zou het dus ook een Ads-optimalisatietool kunnen noemen.

Wanneer is deze ad management tool nuttig?

Als je meer tijd wilt besparen met het beheren van je Google Ads-campagnes. Via de applicatie ontvang je namelijk aanbevelingen voor het verbeteren van jouw advertenties handig op een rij. De aanbevelingenlijst is gerangschikt op prioriteit, waardoor je makkelijk kunt zien welke aanpassingen de belangrijkste zijn. Geen tijd of zin om een optimalisatie nu door te voeren? Klik op ‘Dismiss’ en je ziet deze aanbeveling voor nu niet meer langskomen.

Welke optimalisatie-aanbevelingen krijg je zoal via Opteo?

De aanbevelingen die je krijgt zijn heel divers. Hieronder een opsomming van aanbevelingen die je kunt tegenkomen:

  • Zoekwoordbiedingen verhogen of verlagen
  • Budgetten controleren (verhogen of verlagen)
  • Advertentieplanningen optimaliseren
  • Wel of niet adverteren op partnernetwerk
  • Diverse soorten extensies toevoegen, optimaliseren of aanpassen. Denk hierbij aan sitelink, highlight, oproep etc.
  • Bodverlagingen of -verhogingen op apparaatniveau
  • Zoekwoorduitsluitingen optimaliseren. Ook conflicten met zoekwoorden en uitsluitingen worden gesignaleerd.
  • Locatietargeting optimaliseren
  • Spellingcheck op advertentieteksten
  • Een nieuwe advertentievariant maken of juist een actieve advertentie uitzetten.

Hoe voer ik een aanbeveling uit Opteo door in Google Ads?

Wil je een aanbeveling uit Opteo doorvoeren in je Google Ads-account, dan doe je dit met 1 druk op de knop. Bij het aanmaken van je Opteo-account heb je namelijk als het goed is direct je Google Ads-account hieraan gekoppeld. Ideaal, want zo hoef je niet bij elke wijziging te wisselen van scherm!

Let op: voer nóóit blind een aanbeveling uit Opteo door!

Je hebt van tevoren natuurlijk goed nagedacht over je Google Ads-strategie. Het zou dan toch zonde zijn als je met een ‘optimalisatie’ jouw biedstrategie naar de knoppen helpt. Wat we hiermee willen zeggen? Tools zijn nooit heilig, en datzelfde geldt voor Opteo. Denk dus altijd zelf na of een wijziging logisch en relevant is, of juist tegen jouw strategie ingaat. Zeker bij wijzigingen met veel impact, zoals het uitzetten van een advertentie.

Voordelen van Opteo:

  • Gebruiksvriendelijke interface
  • Overzichtelijke, geprioriteerde aanbevelingenlijst
  • Makkelijk te koppelen aan Google Ads
  • Overzichtelijke weergave van campagneprestaties

Nadelen van Opteo:

  • Voor kleine ondernemers iets minder interessant (voordeligste pakket is $ 97/maand)
  • Aanbevelingen niet altijd relevant, afhankelijk van je doelen

Eindbeoordeling: ****

De tool adverteert met de zin “a complete AdWords management toolkit”. Maar maakt ‘ie deze verwachting ook waar? Wat ons betreft is dit absoluut een mooie tool voor als je nog niet zo behendig bent met Google Ads en je nét dat extra zetje nodig hebt. De tool is vooral erg gebruiksvriendelijk en geeft je mooie overzichten. Aan te bevelen dus!

Eindbeoordeling: ****.

eResults <3 Online optimalisatietools

Bij eResults zijn we goed in het behalen van online resultaten voor onze klanten. En als een optimalisatietool als Opteo hierbij een handje kan helpen, waarom niet? Zo hebben we inmiddels al een hoop tools voor online optimalisatie getest en hiermee geëxperimenteerd, om hier de nodige waarde uit te halen voor onze klanten. En natuurlijk om onszelf op de hoogte te houden van de beschikbare online marketing tools.

Laat je je Google Ads management toch liever over aan experts?

Heb je geen tijd of zin om jezelf een nieuwe tool aan te leren, en laat je jouw Google Ads-management liever over aan specialisten? Onze Google Ads-experts helpen je graag om jouw advertentiecampagnes optimaal te laten presteren. Heb jij geen tool meer nodig, en kunnen wij doen waar we goed in zijn. Bel ons, we vertellen je graag meer!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief