Time flies: inmiddels zijn we alweer aangekomen bij deel 5 van eResults Top Tools! De blogserie waarin we je meenemen in een aantal nuttige tools om jouw online marketing een stukje makkelijker te maken. Dit keer gaan we het hebben over Campaign URL Builder. Wat is het, wat doet het, en waarom wil je deze tool zeker in je arsenaal hebben?
Wat is Campaign URL Builder?
Met behulp van de Campaign URL Builder van Google kun je campagneparameters toevoegen aan de URL’s van je bestemmingspagina’s. Wow, wat? Niet schrikken. Parameters worden ook wel UTM-codes genoemd, en zijn eigenlijk gewoon een stukje tekst, waaraan je de bron en het verwijzende medium (in Google’s termen ‘referral’) voor jezelf kunt herkennen. Je zou het zo kunnen zien dat je URL zo een ‘tag’ meekrijgt, met ‘hier komt mijn verkeer vandaan’. Nadat ze zijn ingesteld, en als de campagne actief is, kun je de parameters en de bijbehorende gegevens inzien in de campagnerapporten in Analytics.
Waarom zou je UTM-codes toevoegen aan je URL’s?
Specifieke campagne-URL’s met UTM-codes zijn nuttig als je wilt weten waar je bezoekersverkeer dat op je campagne-URL terechtkomt, vandaan komt. Bijvoorbeeld:
- Het aantal kliks via je e-mailcampagne naar je salespagina.
- Kliks naar je website vanuit een social-mediacampagne via Facebook, Instagram of LinkedIn.
- Kliks op jouw advertentie op een externe website.
Met telkens een unieke campagne-URL onderscheid je verkeer vanuit verschillende bronnen en media, zodat je kunt meten op welk platform je campagne het meest effectief is. Onmisbaar dus, als je online marketingactiviteiten uitvoert via meerdere kanalen!
Hoe ziet een campagneparameter of UTM-code eruit?
Er zijn 5 verschillende campagneparameters:
- Utm_source: ‘Campaign source’. waar je campagne staat. Dit kan bijvoorbeeld Google zijn, maar ook een adverterende website, of je nieuwsbrief.
- Utm_medium: ‘Campaign Medium’, dit is het medium waar jouw marketing op plaatsvindt. Bijvoorbeeld via een banner, via Google Ads (cpc) of via e-mail.
- Utm_campaign: een campagnenaam, waaraan je zelf de campagne makkelijk kunt herkennen. Heb je bijvoorbeeld een summer sale, dan noem je de campagne ‘summer_sale’.
- Utm_term: de ‘Campaign Term’, zijn de zoekwoorden waar je campagne zich op richt. Deze parameter is niet verplicht.
- Utm_content: hier de ‘Campaign Content’ genoemd. Deze is wat geavanceerder en kun je bijvoorbeeld gebruiken om 2 pagina’s van een A/B-test te onderscheiden in een campagne.
Campagne-URL’s genereren in 5 stappen
Binnen no-time heb jij je campagnes helemaal netjes ingericht in Analytics, dankzij deze Campaign Builder. Dit zijn de 5 stappen:
- Ga naar Google’s Campaign URL Builder
- Vul de URL in van de webpagina die je gebruikt in je campagne
- Vervolgens vul je de ‘campaign source’ in, waar je campagne staat. Dit kan bijvoorbeeld Google zijn, maar ook een adverterende website, of je nieuwsbrief.
- Vul daarna bij ‘Campaign Medium’ het medium in, waar jouw marketing op plaatsvindt. Bijvoorbeeld via een banner, via Google Ads (cpc) of via e-mail.
- Je voegt een campagnenaam toe, waaraan je zelf de campagne makkelijk kunt herkennen. Heb je bijvoorbeeld een summer sale, dan noem je de campagne ‘summer_sale’.
- Onderaan in het veld ‘Share the generated campaign URL’ komt de nieuwe URL te staan. Die kun je kopiëren en in je campagne plakken. Klaar!
Voordelen van Campaign URL Builder
- Makkelijk in gebruik
- Je hoeft je URL’s nooit meer handmatig te schrijven
- De automatische koppeling met Analytics is erg praktisch
Nadelen van Campaign URL Builder
Eigenlijk is dit een heel eenvoudige tool, waaraan we weinig nadelen zien. Omdat het een tool van Google is, weten we zeker dat de output ervan goed afgestemd is met Analytics. We hebben hier zelf nog nooit problemen mee gehad.
Eindbeoordeling: *****
eResults <3 Online optimalisatietools
Bij eResults zijn we goed in het behalen van online resultaten voor onze klanten. En als een optimalisatietool als Campaign URL Builder hierbij een handje kan helpen, waarom niet? Zo hebben we inmiddels al een hoop tools voor online optimalisatie getest en hiermee geëxperimenteerd, om hier de nodige waarde uit te halen voor onze klanten. En natuurlijk om onszelf op de hoogte te houden van de beschikbare online marketing tools.
Laat je je advertentiecampagnes toch liever over aan experts?
Laat je het inrichten en managen van campagnes toch liever over aan specialisten? Onze experts helpen je graag om jouw campagnes optimaal te laten presteren. Heb jij geen tool meer nodig, en kunnen wij doen waar we goed in zijn. Bel ons, we vertellen je graag meer!