In de miniblogserie ‘eResults Top Tools’ zetten we onze favoriete online marketingtools in de spotlights, om jou als ondernemer te helpen met het optimaliseren van je website. Mét een flinke portie achtergrondinformatie en tips & tricks.
In deel 4 van eResults Top Tools: Google Optimize. Wat is het, wat zijn de mogelijkheden met deze tool en wat levert het je op?
Disclaimer: we hebben uitdrukkelijk géén financieel belang bij de blogs in deze miniserie. We hebben geen contract met de aanbieders van deze tools. De keuzes voor de optimalisatietools die we bespreken zijn volledig objectief gemaakt, op basis van positieve ervaringen van medewerkers van eResults.
Wat is Google Optimize?
Google Optimize is een tool voor conversion rate optimization (CRO), ook wel conversieoptimalisatie. Je kunt hiermee je website optimaliseren om meer conversies te krijgen. Met de tool kun je gemakkelijk een A/B-experiment opzetten, bijvoorbeeld om uit 2 verschillende knoppen te kiezen welke de meeste conversies oplevert. Optimize heeft een gebruiksvriendelijke interface, je hebt hierdoor geen developer nodig om dit in te richten. Ook kun je Google Optimize makkelijk koppelen aan Google Analytics, zodat je daar je experimenten kunt monitoren.
Wat is conversieoptimalisatie (CRO) ook alweer?
Met conversieoptimalisatie of conversieratio-optimalisatie houd je je bezig met het verkrijgen van een zo hoog mogelijk percentage conversies (conversieratio) op je website. Het conversiepercentage van een pagina is het aantal conversies gedeeld door het totaal aantal bezoeken aan die pagina. Denk bij conversies aan alles wat je via Google Analytics kunt meten, zoals:
- Offerte-aanvragen
- Verzenden van contactformulier
- E-mail kliks
Oftewel: alles wat jouw websitebezoeker een stapje dichterbij het ‘klant-worden’ brengt.
Wanneer gebruik je dan Google Optimize?
Heb je al een mooie bezoekersstroom naar je website, maar wil je hieruit meer klanten halen? Zitten er verder geen grote haken en ogen aan je website: zit ‘ie technisch goed in elkaar, is ‘ie goed vindbaar én gebruiksvriendelijk? Dan is CRO een goede oplossing om meer conversies te krijgen. Zo zorg je dat het gebrek aan kliks in ieder geval niet ligt aan de kleur van een knop of de plek ervan op de pagina. Typische zaken die je kunt testen met Google Optimize zijn:
- Welke kleur knop zorgt voor een betere click-through rate (CTR)?
- Moet ik het contactformulier links of rechts op mijn pagina plaatsen? Of moet het verder naar boven op de pagina? Wat is de beste positie?
- Welke call-to-action (CTA) is duidelijker voor de bezoeker en zorgt voor meer conversie?
- Werkt een andere afbeelding beter dan de huidige afbeelding op de pagina?
- Welke tekst werkt beter in de CTA-button? Is er verschil in conversie en doorklik?
Optimaliseer je website met 3 verschillende soorten testen
In Google Optimize kun je verschillende soorten testen (we noemen dit vaak ook wel experimenten) op het gebied van CRO uitvoeren. Welke je kiest, hangt af van het doel dat je voor ogen hebt. Bepaal eerst wát je wilt meten, en dán pas hoe je dat kunt gaan meten. Wil je 1 of meerdere elementen tegelijk testen, of meteen een hele pagina? Dit zijn de 3 opties:
1. A/B-test
Met de A/B-test functionaliteit kun je twee of meer varianten van een element op een pagina testen. Dit is de meest bekende en ook wel de meest gebruikte test.
2. Multivariate-test
Test hiermee verschillende combinaties van aanpassingen aan elementen, om te kijken wat het beste resultaat oplevert.
3. Omleidingstest
Bij deze variant maak je los van Google Optimize twee pagina’s aan op je website. Optimize verdeelt bezoekers van je website vervolgens over de twee verschillende pagina’s, en meet de verschillen.
Hoe gaat een CRO-experiment in zijn werk?
Heb je bepaald wat je wilt meten en hoe je dit gaat meten? Dan ben je klaar om het experiment in te richten! Bij het opzetten van het experiment in Google Optimize voeg je doelen toe die je wilt bijhouden. Dit kan rechtstreeks in Google Optimize, maar ook vanuit Google Analytics, dankzij de praktische koppeling tussen deze 2 tools. Tussentijdse resultaten van je experimenten houd je makkelijk in de gaten via Google Analytics. Is de looptijd van je experiment voorbij? Dan maakt Google Optimize zelf een rapportage van welke variant in je (bijvoorbeeld) A/B-test beter is.
Google Optimize: gebruiksvriendelijke tool voor A/B-testen
Je kunt het met CRO-tools zo gek maken als je wilt, met zoveel data als je maar nodig hebt (natuurlijk weloverwogen). Maar de meeste programma’s gespecialiseerd in A/B-testen (VWO, Optimizely) zijn een stuk prijziger dan Google Optimize. Zijn rechttoe rechtaan A/B-testen voor jou in de meeste gevallen voldoende? Dan hoef je wat ons betreft écht niet verder te zoeken; Google Optimize voldoet zeker aan jouw wensen!
Wat kost Google Optimize?
Google Optimize is in eerste instantie gratis. Van de tool bestaat ook een uitgebreidere versie, maar die heb je over het algemeen niet nodig. De gratis versie biedt genoeg mogelijkheden om als online marketeer aan de slag te gaan met A/B-testen.
Voordelen van Google Optimize
- Gratis te gebruiken
- Instellen van doelen uit Google Analytics
- Targeting op basis van geografische en gebruikskenmerken
- Relatief eenvoudige integratie op de website, geen developer nodig
- Makkelijk te gebruiken visuele editor/interface
Nadelen van Google Optimize
- Bij de gratis versie is er een maximumaantal experimenten dat je tegelijkertijd kan laten draaien. Dit zijn er 5.
- Google Optimize geeft je alleen Google Analytics data, geen andersoortige data zoals heatmaps (VWO).
Eindbeoordeling: ****
Google Optimize is wat ons betreft een prima basistool voor CRO voor online marketeers. Onmisbaar in je onlinemarketingpakket!
eResults <3 Online optimalisatietools
Bij eResults zijn we goed in het behalen van online resultaten voor onze klanten. En als een optimalisatietool als Google Optimize hierbij een handje kan helpen, waarom niet? Zo hebben we inmiddels al een hoop tools voor online optimalisatie getest en hiermee geëxperimenteerd, om hier de nodige waarde uit te halen voor onze klanten. En natuurlijk om onszelf op de hoogte te houden van de beschikbare online marketing tools.
Laat je conversieoptimalisatie toch liever over aan experts?
Heb je geen tijd of zin om jezelf een nieuwe tool aan te leren, en laat je conversieoptimalisatie op je website liever over aan specialisten? Onze CRO-experts helpen je graag om jouw website te optimaliseren voor meer conversies. Heb jij geen tool meer nodig, en kunnen wij doen waar we goed in zijn. Bel ons, we vertellen je graag meer!