Google Trends: wat kan je ermee en hoe gebruik je het?

Hoe gebruik je Google Trends voor je marketingdoelen
5 min
2 nov. 2020
Online marketing

Google Trends, die term klinkt je vast wel bekend in de oren. Maar heb je er al wel eens écht mee gewerkt en weet je welke inzichten deze gratis tool van Google je kan bieden? Ik neem je in deze blog graag mee in alle mogelijkheden van Google Trends, zodat jij na het lezen van deze blog zelf ook aan de slag gaat met Google Trends!

Wat is Google Trends?

Kort samengevat is Google Trends een gratis tool van Google waarmee je de populariteit en trend kan inzien van zoekwoorden in een land, taal of zelfs regio.

Je kan deze statistieken inzien over een bepaalde periode. Zo kan je bijvoorbeeld de interesse van een zoekwoord bekijken over de laatste 12 maanden, maar ook over de laatste 7 dagen of zelfs de laatste 4 uur. Het is namelijk een realtime tool. Daarnaast kan je selecties maken op regio, gerelateerde onderwerpen, zoekopdrachten inzien en verschillende zoektermen met elkaar vergelijken. Het niveau van detail is uiteraard wel afhankelijk van het zoekvolume per zoekwoord.

Grafiek

Google Search Trends is dus heel geschikt om als indicator te gebruiken om te weten te komen hoe populair je zoekwoorden zijn die je wilt gebruiken op je website en om over langere tijd zien of een bepaald zoekwoord populairder is geworden.

Handige features van Google Trends

Google Trends Nederland heeft een aantal handige features om de populariteit van zoekwoorden te ontdekken. Google Trends geeft je een goed beeld van:

  • Wanneer iemand zoekt naar een bepaald onderwerp (handig bij seizoensgebonden producten of diensten)
  • Waar iemand zoekt naar een bepaald onderwerp (welke landen en regio’s)
  • Op welke zoektermen iemand nog meer zoekt, dus gerelateerde zoektermen
  • Welke zoektermen op dit moment trending zijn

Hieronder licht ik nog enkele features verder toe:

Interesse per (sub)regio

Per regio kan je inzien wat de interesse in dat gebied is voor bepaalde zoektermen. Als voorbeeld neem ik hierbij de zoekterm ‘partytent’.

Interesse per regio

Zo zie je dat in het oosten van Nederland en in Zeeland de interesse vrij hoog is ten opzichte van het westen van Nederland. Het kan dus voor webshops die partytenten verkopen interessant zijn om zich meer te richten op deze regio’s.

Gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten

Naast de interesse per regio kun je ook inzien welke gerelateerde zoekopdrachten populair zijn. Erg handig dus als je wat inspiratie nodig hebt voor nieuwe zoekwoorden.

gerelateerde zoekopdrachten in Google Trends

Trending topics

Ben je op zoek naar leuke inhakers voor je social media posts? Gebruik dan eens de ‘trending op dit moment’ functie van Google Search Trends. Hier kun je snel inzien waar mensen op dit moment het meest naar zoeken.

Hoe werkt Google Trends?

Ga naar de website Google Trends en voer in de zoekbalk het zoekwoord in waarvan je de statistieken wilt inzien. Let wel goed op dat je altijd de juiste locatie selecteert, de locatie kan je rechtsboven in het scherm aanpassen.

Even een voorbeeld; de wereld is op dit moment helemaal in de ban van corona. Laten we daarom als voorbeeld ‘corona’ invoeren bij Google Search Trends. Je ziet dan vanaf maart een flinke piek. Logisch, want toen stak het virus z’n kop op in Nederland. Daarnaast zie je begin oktober weer een kleine piek. Ook dit is logisch aangezien er toen weer scherpere maatregelen werden aangekondigd in Nederland.

Screenshot van Google Trends op het zoekwoord 'corona'

Dit voorbeeld geeft een goed beeld van de populariteit van een zoekterm in een bepaalde periode. Daarnaast geeft Google Search Trends je ook een goed beeld van zoekwoorden die seizoensgebonden zijn.

Verschil Google Trends en Google Keyword Planner

Het is wel belangrijk dat je de gegevens van Google Trends goed leest. Veel mensen denken namelijk dat Google Trends het zoekvolume laat zien net zoals de Google Keyword Planner. Dit is niet juist! Google Trends laat de populariteit zien, uitgedrukt in percentages en niet in zoekvolumes. Ben je echt op zoek naar absolute zoekvolumes, dan kan je beter de Google Keyword Planner gebruiken.

Waar gebruik je Google Trends voor?

Je kan Google Trends voor veel verschillende (online) marketingdoeleinden gebruiken. Doordat je heel duidelijk kan inzien op welk moment een bepaald onderwerp populair is, kun je daar heel goed op inspelen bij bijvoorbeeld:

  • Het maken van een contentkalender voor berichten op je social media kanalen
  • Het schrijven van blogs op je website
  • Het maken van een zoekwoordenonderzoek

Je kan eenvoudig zoekwoorden vergelijken, zoektrends identificeren en nieuwe zoektermen vinden. Dankzij de trendlijn die je ziet kun je in één oogopslag zien of een zoekwoord in populariteit stijgend of juist dalend is. Sla deze tool dus nooit over als je een van bovenstaande marketingactiviteiten gaat uitvoeren.

Wanneer je vervolgens ook nog de Google Keyword Planner bij je zoekwoorden onderzoek gaat gebruiken, dan krijg je een goed inzicht in welke zoekwoorden voor jou interessant kunnen zijn. Het is namelijk een hele uitdaging om op het juiste moment jouw doelgroep de juiste content aan te bieden is, maar Google Trends kan je hier goed bij op weg helpen.

Wil jij meer weten over Google Trends?

Als het goed is kan je na het lezen van mijn blog aan de slag kan met Google Trends! Wil je er nog meer over weten of heb je vragen, neem gerust contact met mij op. Ik vertel je er graag meer over en help je graag op weg!

Mogelijk gaan deze je ook helpen