Google Trends: wat kun je ermee en hoe gebruik je het?

Door: Tom Koreman
Datum:
Tags: SEO Tools Social Media Tips
Leestijd ± 5 minuten

Wellicht heb je er wel eens van gehoord: Google Trends. Maar hoe kun je het nou gebruiken en waar moet je op letten? In deze blog leg ik je graag meer uit over de mogelijkheden van Google Trends.

Wat is Google Trends?

Kort uitgelegd is Google Trends een dienst van Google waarmee je de populariteit en trend kan inzien van allerlei zoektermen. Je kunt deze statistieken inzien over een bepaalde periode. Bijvoorbeeld over de laatste 12 maanden, maar ook over de laatste 7 dagen of zelfs de laatste 4 uur. Daarnaast kun je selecties maken op regio, gerelateerde onderwerpen, zoekopdrachten inzien en verschillende zoektermen vergelijken.

Hoe gebruik je Google Trends?

De basis van Google Trends is vrij eenvoudig toe te passen. Ga naar Google Trends en voer in de zoekbalk de zoekterm in waar je de statistieken voor wilt opzoeken. Let wel goed op dat je altijd de juiste locatie selecteert. De locatie kun je rechts bovenin het scherm selecteren. Druk vervolgens op "enter" en je krijgt de statistieken te zien voor de zoekterm die je hebt ingevoerd.

Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘wk voetbal’, dan zie je een flinke piek in de maanden juni en juli. Dit is typisch een zoekterm die in een bepaalde periode veel meer zoekvolume heeft dan in andere periode. Met Google Trends kun je dus heel goed seizoensinvloeden inzien.

Waarvoor gebruik je Google Trends?

Je kan Google Trends voor veel verschillende doeleinden gebruiken. Bijvoorbeeld voor het invullen van je content kalender of social media strategie. Doordat je heel duidelijk kunt inzien op welk moment een bepaald onderwerp ‘trending’ is, kun je daar heel goed op inspelen.

Een interessant voorbeeld is het zoekwoord ‘skates’. In deze grafiek zie je dat er een trend zichtbaar is in deze zoekopdracht. Er zitten enkele uitschieters bij, maar het verloop is duidelijk zichtbaar. De piek zit in het geval van skates vaak al in de maanden februari en maart. Wellicht is dit eerder dan je vooraf zou verwachten. Op die manier kun je er dus voor zorgen dat je content en social media posts voor februari al uitgedacht zijn.

Google Trends kan ook een handige tool zijn om erbij te betrekken als je een zoekwoorden analyse wilt maken. Je kunt eenvoudig zoekwoorden vergelijken, zoektrends identificeren en nieuwe zoektermen vinden. Dankzij de trendlijn die je ziet kun je in één oogopslag zien of een zoekwoord in populariteit stijgend of juist dalend is. Wanneer je vervolgens ook nog de Google Keyword Tool bij je zoekwoorden onderzoek gaat gebruiken, dan krijg je een goed inzicht in welke zoekwoorden voor jou interessant kunnen zijn.

Wat zijn nog meer handige features van Google Trends?

Interesse per subregio

Je kunt ook per regio inzien wat de interesse in dat gebied is voor bepaalde zoektermen. Als voorbeeld neem ik hierbij de zoekterm ‘partytent’.

Zo zie je dat in het oosten van Nederland en in Zeeland de interesse vrij hoog is ten opzichte van het westen van Nederland. Het kan dus voor webshops die partytenten verkopen interessant zijn om zich meer te richten op deze regio’s.

Gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten

Naast de interesse per regio kun je ook inzien welke gerelateerde zoekopdrachten populair zijn. Erg handig dus als je wat inspiratie nodig hebt voor zoekwoorden.

We blijven nog even bij het voorbeeld van de partytenten. In de onderstaande afbeelding kun je zien dat ‘partytent huren’ en ‘partytent kopen’ populaire zoektermen zijn. ‘Partytent huren’ is zelfs nog een stuk populairder dan ‘partytent kopen’, dus wellicht is het voor webshops die partytenten verkopen wel een goed idee om deze ook te gaan verhuren.

Partytent huren Google Trends

Trending topics

Ben je op zoek naar leuke inhakers voor je social media posts? Gebruik dan eens de ‘trending op dit moment’ functie van Google Trends. Hier kun je snel inzien waar mensen op dit moment het meest naar zoeken.

Meer weten over Google Trends?

Ik hoop dat je met deze informatie verder aan de slag kunt met Google Trends! Er zijn nog veel zaken die nog verder toegelicht zouden kunnen worden. Bijvoorbeeld het verschil tussen de Google Keyword Tool en Google Trends. Mocht je hierover nog vragen hebben, neem dan gerust contact op!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief