Slim inspelen op je doelgroepen doe je zo!

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: Tools Social Media Tips
Leestijd ± 3 minuten

Als iemand vraagt wat jouw doelgroep is kun je waarschijnlijk snel antwoorden, maar het antwoord is vaak gericht op wat de “doelgroep” met jouw product of dienst kan doen. De kansen liggen bij het onderscheiden en aanspreken van je doelgroep op de website en in je online marketing activiteiten.

Stel je gaat een bericht plaatsen op social media. Aan wie wil je dat dan richten? Is dat een B2B of een B2C klant? Sluit je website ook aan bij de boodschap die je wil overbrengen? Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter je daar op in kunt spelen.

Hoe kan ik mijn doelgroepen onderscheiden?

Je kunt je doelgroep op verschillende manieren onderscheiden in kleinere doelgroepen. Denk alleen al aan het onderscheid in demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, woonplaats of functie. Als je weet dat het merendeel van je doelgroep 40+ is, kun je jouw communicatie daar op afstemmen. Je hoeft dan al geen rekening te houden met wat er hip is bij jongeren. Dat is uiteraard een open deur, maar het gaat erom dat je vanuit hier probeert om je doelgroep of doelgroepen nog verder te onderscheiden.

Een ander voorbeeld is het gebruik van vakjargon. Daarom eerst de vraag of je product of dienst gericht is op een breed publiek of op een niche. Bij een breed publiek hoef je niet aan te komen met vakjargon, maar bij een niche kun je daarmee juist laten zien dat jij er verstand van hebt.

Waar je ook rekening mee kunt houden, is of je boodschap gericht is aan bestaande klanten of nieuwe klanten. Op social media heb je vaak voornamelijk bestaande klanten die jouw bedrijf volgen. Maak daar gebruik van door je boodschap niet te richten op wat jouw product of dienst kan, maar laat bijvoorbeeld zien wie het bedrijf is. Stem je boodschap af op het verwerven van loyaliteit.

Via social media kun je ook specifieke doelgroepen bereiken met die bij jouw dienst of product passen. Bij bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn kun je namelijk zelf doelgroepen aanmaken wanneer je wilt gaan adverteren. Zo zorg je ervoor dat je advertentie alleen getoond wordt bij de mensen die jij wilt bereiken.

Doelgroepen in Analytics

In Google Analytics kun je ook doelgroepen inrichten. Er zijn standaard al opties om doelgroepen te maken van nieuwe bezoekers, terugkerende bezoekers, geconverteerde bezoekers of bezoekers van een bepaalde pagina. Daarnaast kun je het zelf zo gek maken als je wil. Je kunt o.a. doelgroepen maken op basis van demografie, gedrag en verkeersbron. Een aantal voorbeelden van doelgroepen die je in Analytics zou kunnen maken zijn:

  • Bezoekers die een bepaalde tijd op de website zijn geweest, maar niet geconverteerd hebben. Ze zijn bijvoorbeeld wel 2 minuten op je site geweest, maar zijn daarna niet overgegaan tot een actie.
  • Bezoekers die bepaalde pagina’s/producten hebben bekeken.
  • Bezoekers die bijvoorbeeld het afgelopen jaar geconverteerd hebben.
  • Bezoekers die via AdWords op je website zijn gekomen en niet hebben geconverteerd.

Je kunt die doelgroepen gebruiken om er in Analytics meer over te weten te komen, maar je kunt ze ook gebruiken om via AdWords te benaderen met een remarketing campagne. De doelgroep die niet geconverteerd is, zou je een banner kunnen laten zien met “Kunnen we je nog ergens bij helpen? Vraag ons vrijblijvende advies”. Of je kunt de doelgroep die een bepaald product heeft bekeken targetten met een banner gericht op dat product.

Ben je van plan dit in te zetten? Houdt er dan wel rekening mee dat het ook als opdringerig kan worden ervaren. Probeer daarom juist ook jouw toegevoegde waarde te laten zien in de banners en zorg dat je banner maximaal 2 keer per dag aan eenzelfde bezoeker wordt vertoond.

TIP: Wil je achterhalen wie de huidige bezoekers op je website zijn? Je kunt in Google Analytics demografische informatie vinden over je bezoekers.

Waar moet ik beginnen?

De doelgroepen zijn voor iedereen anders, maar het gaat erom dat je nadenkt over het onderscheiden van verschillende doelgroepen en hoe je die doelgroepen kunt aanspreken en bereiken. Je kunt je boodschap afstemmen op de plek waar je met de doelgroep communiceert en je kunt ervoor zorgen dat de content op je website aansluit bij de boodschap die de bezoeker heeft gekregen. Het gaat er uiteindelijk om dat je zo relevant mogelijk bent voor elke bezoeker.

Wil je graag weten wie de doelgroep is die jouw website bezoekt en wil je weten hoe je hierop moet inspelen? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag! 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief