Leestijd ± 2 minuten

Bij de vraag waarom goede reviews belangrijk zijn, wordt vaak gedacht dat het gaat om het overtuigen van nieuwe klanten. Dat speelt ook zeker een grote rol, want consumenten hechten nou eenmaal veel waarde aan de mening van anderen. Het komt betrouwbaarder over als 100 klanten je aanbevelen, dan dat je zelf roept dat je heel goed bent. Maar er is nog een belangrijke reden om te zorgen dat jouw bedrijf reviews verzamelt. Reviews dragen namelijk bij aan je online zichtbaarheid en kunnen daarmee zorgen voor meer bezoekers op jouw website.

Hoe reviews bijdragen aan online resultaat

Het is fijn als jouw klanten een goede review achterlaten, maar hoe zorgen die reviews er nou voor dat jouw bedrijf een beter online resultaat kan behalen?

Vertrouwen en conversie

Geef op je website aan welk cijfer jouw klanten je bedrijf geven. Bij voorkeur zet je dit op de productpagina en in de footer van je website, zodat het op elke pagina zichtbaar is. Een goed cijfer wekt vertrouwen bij bezoekers en kan op die manier bijdragen aan meer conversies.

Meer bezoekers

Voor veel bedrijven is het relevant om gevonden te worden door potentiële klanten in hun lokale omgeving. Lokale zoekresultaten gaan vaak samen met Google Maps en ook daar kunnen reviews meer bezoekers opleveren. Een bedrijfsvermelding in Google (Maps) toont namelijk ook reviews. Let wel op dat het hier specifiek gaat om Google reviews, maar het goede nieuws is dat er met 1 review al de sterren getoond worden bij jouw bedrijfsnaam. Wil je meer weten over bedrijfsvermeldingen in Google? Lees dan ook onze blog over Google Mijn bedrijf.

Ook in de organische resultaten van Google kunnen sterren worden getoond. Om deze te verkrijgen is het van belang om reviews te gaan verzamelen met een reviewsysteem, zoals bijvoorbeeld Feedback Company.

Online reputatie

Een negatieve review is natuurlijk niet leuk. Maar wat zou een ontevreden klant doen wanneer hij zijn onvrede niet bij jou kan uiten? Dan deelt hij dit misschien via social media of met vrienden en familie. Wanneer je zelf feedback verzamelt, ben je altijd direct op de hoogte van klachten of negatieve ervaringen. Het voordeel is dat je hier direct op kunt reageren en doordat je al meer positieve reviews hebt, valt een negatieve review niet direct op.

Unieke content

Reviews zijn ook een manier om unieke content over je bedrijf te verzamelen. Plaats regelmatig reviews op je website en Google zal je belonen met een goede ranking in de zoekresultaten. In reviews komen vaak belangrijke zoekwoorden voor jouw bedrijf naar voren. Op die manier komt een zoekwoord voor jouw website dus weer vaker terug.

Betrokkenheid van bestaande klanten

Deze laatste is vooral in het geval van business-to-business interessant: door je klanten om feedback te vragen, betrek je ze nog meer bij jouw bedrijf. Door deze betrokkenheid bouw je een waardevollere band op met je bestaande klanten.

Aan de slag met review marketing

Er zijn dus genoeg redenen om aan de slag te gaan met reviews, maar bedenk wel dat het niet alleen gaat om het verzamelen van reviews. Als officieel partner van Feedback Company weten wij wat de beste aanpak is. Neem contact met ons op en wij zorgen voor een succesvolle aanpak van review marketing voor jouw bedrijf.