Ja mevrouwtje, we willen allemaal wel op plek 1 in Google..

Soms lijken autoverkopers betrouwbaarder dan online marketing bureaus. Zeker als het over iets ongrijpbaars als ‘hoger in Google’ gaat. Zo moeilijk is het niet. Het is namelijk gewoon een kwestie van het beste antwoord op de zoekopdracht geven. En dan zorgen dat Google weet dat jij dat antwoord op je website hebt staan. Maar wat is ‘het beste antwoord’ dan? Volledig in SBS-stijl gaan we op zoek naar ‘het beste antwoord van Nederland’.

Eerst even een stapje terug

Yes, even los van je eigen website, product, dienst en doelgroep. Welke website vind jij fijn? De website die snel werkt en overzichtelijk is, die zorgt dat de informatie scanbaar is, leuke relevante plaatjes of filmpjes toont en direct de juiste actie biedt waar jij naar op zoek bent. Owja, en als hij op pagina 1 van Google staat is dat ook wel een stuk makkelijker dan pagina 4.

Oefening: noem eens drie websites die jou in de afgelopen week snel en goed een antwoord hebben gegeven.

Gefeliciteerd, je bent door naar de tweede ronde

Je kijkt nu net zo naar een website als Google doet. Zo moeilijk is het niet. Ga het wiel niet opnieuw uitvinden, maar zorg dat jouw website gaat lijken op de website die jij goed vind. En zorg dan dat hij met jouw teksten, plaatjes en video’s nóg een stukje beter wordt.

Klinkt makkelijker dan het is hè? Gelukkig wel, als iedereen SEO-professional zou worden, moeten wij een heel stuk harder werken en kosten we nóg meer…
Kritisch naar je eigen website kijken is moeilijk en vaak is het ook testen om te kijken wat werkt. Er zijn gelukkig wel enkele basisvoorwaarden waar een website gewoon aan móet voldoen. We hebben ze uitgewerkt in 20 ja/nee-vragen. Als jij overal ‘ja’ op antwoord, mag je door naar ronde 3, zit er een ‘nee’ bij, trek dan je websitebouwer even aan z’n jasje of bel eResults.

Techniek

  1. Mijn website is in het afgelopen jaar maximaal 2 uur offline geweest door technische storingen.
  2. Als ik mijn website via mijn smartphone bezoek hoef ik niet in te zoomen om de tekst goed te kunnen lezen.
  3. Mijn website heeft een beveiligingscertificaat, ik zie een groen slot bovenaan het scherm.
  4. Het duurt maximaal 4 seconden voor de hele pagina geladen is.
  5. De adressen van mijn pagina zien er wel uit als dit: mijnwebsite.nl/voorbeeld-pagina; en niet als: mijnwebsite.nl/123&/diinwnoindansgkdno/voorbeeld-pagina
  6. Ik kan op elke pagina een unieke HTML titel en pagina (meta) omschrijving invullen. Dit heb ik ook gedaan.
  7. Ik kijk elke twee weken hoe het met het bezoek gaat in Google Analytics.
  8. Ik heb zo’n klein website icoontje (favicon) voor mijn website boven in beeld staan.

Content

  1. Ik zet boven elke alinea op mijn website een tussenkop.
  2. Ik sluit elke pagina af met een vervolgactie voor mijn bezoeker.
  3. Ik maak gebruik van eigen foto’s en afbeeldingen en niet van gekochte foto’s.
  4. Mijn afbeeldingen hebben allemaal een goede omschrijving gekregen.
  5. Mijn teksten komen voor op één pagina op internet. Mijn pagina.
  6. De teksten op mijn diensten of productpagina’s zijn minimaal 250 woorden lang.
  7. Natuurlijk link ik tussen mijn pagina’s heen en weer als dat relevant is voor de bezoeker.
  8. De laatste update van mijn website was in de laatste twee weken.
  9. Mijn contactformulier bestaat uit meer velden dan bedrijfsnaam, naam, e-mailadres, telefoonnummer en omschrijving.

Links

  1. Ik zorg dat ik elke maand minimaal één link naar mijn website krijg vanaf een andere website.
  2. Al mijn collega’s hebben de bedrijfswebsite op hun LinkedIn profiel staan.
  3. Als ik een social media kanaal heb, zorg ik ook dat er minimaal elke maand een bericht op wordt geplaatst.

Oei, toch (nog) niet door naar ronde 3?

Hoe makkelijk en logisch alle vragen ook lijken, we weten ook hoe moeilijk het is om aan alle voorwaarden te voldoen. Gelukkig is het voor jouw concurrent net zo moeilijk en biedt Google heel veel verschillende pagina 1 posities met lokale zoekresultaten, resultaten via Google Maps en Google Plus en Google afbeelding-resultaten. Daarnaast worden zoekopdrachten steeds specifieker en krijg je dus veel meer verschillende pagina 1’s. Als je serieus bezig gaat met je website verbeteren zal je al snel een mooie stijging in jouw verkeer uit de zoekmachine gaan zien!

Vind je het toch allemaal als abracadabra klinken?
Mooi, dan helpen wij je graag naar ronde 3! Bel gerust even

Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931
Altijd op de hoogte blijven van onze laatste blogs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief