Content marketing in het MKB: pak het slimmer aan

Door: Monique Schellevis
Datum:
Tags:
Leestijd ± 4 minuten

Ja, daar zit je dan. Als directeur van een MKB-bedrijf heb je besloten de content marketing zelf op je te nemen. En nu zit je al drie uur naar een leeg Word documentje te staren. En houd je vast, straks moet je die blog nog gaan promoten ook. 

Inmiddels zijn er boeken vol geschreven over content marketing. Op internet lees je talloze blogs over het onderwerp met voorbeelden en best practices van grote corporates of hippe start-ups. Hele teams zwoegen daar dag en nacht op nieuwe, unieke en relevante content. Genoeg inspiratie voor jouw content strategie, zou je denken. Maar als MKB'er heb je natuurlijk geen enorme budgetten of volledige teams voor je content marketing. En nu dan?

Geen paniek. Je kunt ook prima aan content marketing doen zonder daar je hele marketingbudget aan op te maken. De oplossing zit ‘m namelijk niet in meer tijd, meer geld of meer content. Het is vooral een kwestie van het slimmer aanpakken.

Houd je doel scherp voor ogen

Laten we even fast forwarden naar het einde van het verhaal: wat is je doel? Wat wil je uiteindelijk bereiken met content marketing? En nu niet zeggen ‘dat moest ik van mijn online adviseur’, want dat is natuurlijk geen doel. Je wilt misschien meer bezoekers, meer leads binnenhalen of beter vindbaar worden. Deze drie voorbeelden zijn in de praktijk de meest gehoorde doelen. Maar je kunt ook denken aan het ondersteunen van je verkoopproces of je klantenservice ontlasten.

Heb jij een strategie?

Hubspot publiceerde laatst een onderzoek waaruit bleek dat bijna de helft van de marketeers in Europa geen content strategie hebben. En dat is een probleem. Het is niet zo vreemd dat je geen idee hebt waar je over moet schrijven, als je niet weet wat je wilt bereiken of hoe je dat gaat doen.

Hoewel ik er groot voorstander van ben om zo’n strategie op papier te zetten, hoeft dit echt geen boekwerk te zijn. Wat je hier wel in uitwerkt:

 

  • Zoals hiervoor genoemd: welke doelen wil je gaan behalen?
  • Wie is je doelgroep? Wat is hun informatiebehoefte? Een voorbeeld: als jouw doelgroep je klanten zijn, dan kun je je afvragen met welke vraag je klanten vaak naar je toekomen. Deze kun je dan al in je blog beantwoorden.
  • Wie is er verantwoordelijk voor het creëren en promoten van de content?
  • Welke soort content ga je maken? In de praktijk zie je vaak dat geschreven blogs het meest laagdrempelig zijn. Maar denk ook eens aan video’s, handleidingen of infographics.

Tijd om te puzzelen

En nu kan het leuke gedeelte beginnen. Je moet namelijk gaan puzzelen met welke content je welke doelen gaat behalen. Je leest het goed: de onderwerpen waarover je schrijft, bedenk je dus aan de hand van je doelen.

Een voorbeeld zal dit wat duidelijker maken. Stel, ik heb een groothandel in verpakkingsmaterialen en bevind me in een b2b-markt. Met mijn naamsbekendheid zit het prima, ik heb zelfs een aardig netwerk opgebouwd op LinkedIn en Facebook. Maar de conversies blijven nog uit. Mijn doel is dus het ondersteunen van het verkoopproces, en mijn doelgroep zijn de verantwoordelijken voor inkoop binnen bedrijven.

Je kunt dan heel goed een blog schrijven waarin je de prijs-kwaliteitverhouding van noppenfolie vergelijkt. Of schrijf een review over een bepaald merk kartonnen dozen dat je afsluit met een aankoopadvies. Deze kun je vervolgens promoten in je netwerk op LinkedIn of Facebook.

Uit het voorbeeld kun je ook opmaken dat content marketing niet alleen de taak is van een marketing afdeling, maar dat je een nauwe samenwerking nodig hebt met je sales afdeling. Alleen op die manier weet je wat er leeft onder je klanten. Daar kun je vervolgens op inspelen met je content.

Leg je ideeën vast

Zo kun je waarschijnlijk nog talloze andere scenario’s uitdenken. Leg deze allemaal vast in een zogenaamde content kalender. Hierop noteer je welke content je wanneer gaat plaatsen. Ook leg je vast wie daarvoor verantwoordelijk is, en hoe je de blog gaat promoten. Wil je dat je blogs goed vindbaar zijn? Denk dat ook alvast vooraf na over de zoekwoorden waarop je je wilt richten, geef dit dus een eigen kolom in je content kalender.

Gefeliciteerd, er staat nog geen letter op papier

'Lekker is dat', zal je nu waarschijnlijk denken. Al die moeite, en er staat nog geen letter op papier. Maar je zult merken dat je door je strategie veel beter sturing kunt geven aan je content. Als het goed is heb je nu een aantal onderwerpen ‘op voorraad’ in je content kalender, en kun je even vooruit. Het is nu vooral een kwestie van uitvoeren.

Je blog promoten lastig?

Vaak wordt gedacht dat het promoten van content ontzettend lastig is. Maar al dat voorbereidende werk heb je natuurlijk niet voor niets gedaan. Als het goed is weet je namelijk al voor wie je bijvoorbeeld je blog hebt geschreven. En, als je je content kalender netjes hebt ingevuld, weet je ook al hoe je deze gaat promoten.

Om jezelf in een later stadium tijd te besparen, is het slim om een contactenlijst op te stellen voor het promoten van je content. Maak een hierin aantal categorieën van potentieel interessante partners en platformen. Deze deel je idealiter in per doel of per onderwerp.

Als laatste: meten is weten

Deze laatste stap wordt nog wel eens vergeten, maar is ontzettend belangrijk. Wat levert alle geïnvesteerde tijd en energie op? Doordat je vooraf doelen hebt gesteld, kun je nu veel beter gaan meten. Per doel kun je een aantal statistieken selecteren die wat jouw betreft een goede indicator zijn. Naamsbekendheid zou je bijvoorbeeld kunnen meten in aantallen unieke bezoekers en conversies in offerte aanvragen.

Samengevat draait het dus allemaal om focus op doelen en strategie. Als je content marketing slim aanpakt, dan kun je met een klein budget grootse resultaten halen. Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij het uitstippelen van je strategie? Wij denken graag met je mee!

Doorpraten naar aanleiding van dit blok? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x