Gastblog: hoe ProviderCheck.nl meer organische bezoekers kreeg

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: SEO
Leestijd ± 5 minuten

Providercheck is een onafhankelijke vergelijkingssite voor internetabonnementen en helpt je om het abonnement te kiezen wat het beste bij jou past. 

In deze gastblog vertelt Remco van Providercheck over hoe het toevoegen van een kennisbank aan hun website met oog op "voice search" en Google snippets ervoor heeft gezorgd dat er een flinke groei is ontstaan in het verkeer via SEO:

Hoe ProviderCheck.nl meer organische bezoekers kreeg

We hebben een doel: wil je overstappen naar een nieuwe internetprovider of ga je voor het eerst op jezelf wonen en heb je een internet- en tv-aansluiting nodig? Dan denk je aan ProviderCheck.nl. Daar kun je tenslotte makkelijk internet vergelijken en betaal je altijd de laagste prijs.

Een mooi streven, maar hoe gaan we dit voor elkaar krijgen? Allereerst wilden we graag onze vindbaarheid in Google verbeteren. We besloten daarvoor een kennisbank op te zetten. Deze keuze maakten we niet alleen om SEO redenen, maar dit is ook een goede manier om onze klanten te informeren. Internet, tv en bellen heeft tenslotte best wat lastige termen waarvan lang niet iedereen de betekenis weet.

Hoe zijn we gestart?

Allereerst hebben we een zoekwoordonderzoek gedaan. Dankzij dit onderzoek wisten we op welke woorden onze bezoekers het meest zoeken en waarop we nog niet goed gevonden werden. Met deze woorden zijn we als eerste aan de slag gegaan. We begonnen met berichten schrijven, we wilden de kennisbank pas live zetten als er voldoende content in zou staan.

Voice Search

De ontwikkelingen in marketingland staan nooit stil, het nieuws over Voice Search zal jou ook vast bereikt hebben. Virtual assistents als Siri van Apple en bijvoorbeeld Google Voice Search worden steeds meer gebruikt. De verwachting is zelfs dat in 2020 50% van de zoekopdrachten door middel van Voice Search zullen worden gedaan. Dit lijkt nog ver weg, maar wij wilden deze ontwikkeling wel al meenemen bij het opzetten van onze kennisbank. Daarom proberen wij onze kennisbankberichten zo in te steken dat zij ook daadwerkelijk antwoord geven op een vraag en daarmee relevant zijn voor Voice Search.

Wij verwachten dat Voice Search in de toekomst een belangrijke manier van zoeken zal worden, maar er zal ook zeker op de oude manier gezocht blijven worden. Wanneer je bijvoorbeeld in de stiltecoupé van de trein zit, wil je je vraag waarschijnlijk niet hardop aan je smartphone stellen. 😊

En kregen we meer organische bezoekers?

Dit is het mooiste gedeelte van dit verhaal, hier kunnen wij namelijk volmondig ‘JA’ op zeggen. Deze stijging gaat zelfs onze verwachtingen te boven. Zo kregen wij dankzij onze kennisbank in september 2000 extra organische bezoekers. En nog steeds zien wij iedere week weer een stijging in het organische verkeer.

Featured snippet

Een van onze meest gelezen kennisbankberichten is het bericht "ADSL snelheidsverlies en afstand tot de telefooncentrale". Een belangrijke reden waarom dit bericht vaak gelezen wordt, is omdat Google van dit bericht een featured snippet heeft gemaakt, waardoor dit bericht bovenaan de zoekresultaten in Google staat.

Een featured snippet is een speciale sectie bovenin de zoekresultaten van Google. In dit gedeelte krijgen bezoekers direct een antwoord op hun vraag met het idee dat zij dan niet meer door hoeven te klikken naar de pagina zelf. Het antwoord op de vraag kan verschijnen in de vorm van een opsommingslijst, alinea of zoals bij ons het geval is als een tabel. De plaats van de featured snippet wordt ook wel de ‘0’ positie genoemd. Nu denk je misschien dan klikt de bezoeker toch niet meer door naar je website? Uit onderzoek blijkt dat er juist een hogere Click-Through-Rate is op deze positie en dat hebben wij zelf ook ondervonden.

Helaas kun je niet zelf een featured snippet aanmaken. Google bepaalt dit. Of de keuze van Google op jouw pagina valt, heeft onder andere te maken met de autoriteit van je website, de opmaak van de content en het zoekvolume.

Hoe gaan we nu verder?

Een kennisbank is als een levend orgaan, je moet deze blijven voeden met content en up-to-date houden. We leven in een snel veranderende wereld en dan vooral op het gebied van internet en televisie. Er zijn dus meer dan genoeg onderwerpen om over te schrijven. Ons streven is om de kennisbank iedere week aan te vullen met twee nieuwe berichten. Dit werkt goed voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Een herkenbaar probleem blijft natuurlijk tijd, ook wij lopen daar tegenaan. Daarom proberen wij om op tijden dat het wat rustiger is extra berichten te schrijven waardoor we ook in drukkere tijden een constante aanvulling hebben in de kennisbank.

Geschreven op 1 november 2018 door Remco Kouwenhoven, werkzaam bij Providercheck.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief