Hoe en waarom gebruiken marketeers jouw informatie voor online campagnes?

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: Tips
Leestijd ± 5 minuten

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je bekeek een product in een webshop en opeens zie je overal allerlei advertenties/reclame voorbijkomen van dat ene product. In deze blog zal worden uitgelegd hoe marketeers per dataverzameling te werk gaan. Ook de nieuwe methode neuromarketing wordt toegelicht. Daarnaast bekijken we de verschillende voor- en nadelen van de informatie die de marketeers over ons weten. Als laatste aspect belichten we hoe marketeers gebruik maken van de informatie over hun klanten om hun producten of diensten zo goed mogelijk te verkopen.

Cookies

Elke website maakt tegenwoordig gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op de browser van je computer zet op het moment dat je de site bezoekt. In dit tekstbestand wordt informatie opgeslagen, die bij een later bezoek weer wordt herkend door deze website. Op deze manier kan de browser bijhouden wat de gebruiker in het verleden heeft gedaan.

Bij webshops is het tegenwoordig dan ook een koud kunstje om telkens weer de juiste producten weer te geven, die ‘toevallig’ de producten zijn die je net nodig had of erg veel lijken op de producten die je op een andere site hebt gezocht.

Big Data

Er wordt gesproken van Big Data wanneer men met datasets werkt die te groot zijn om door reguliere datasystemen onderhouden te worden. Via Big Data stromen miljoenen gegevens binnen bij bedrijven en organisaties, die vervolgens worden geanalyseerd om weer te gebruiken voor hun marketing. Deze data kan komen van Facebook, Twitter, Netflix, Youtube of uit de zoekresultaten van Google. Door middel van het verzamelen van deze gegevens wordt het voor bedrijven makkelijker om jouw gedrag te voorspellen en te beïnvloeden. Big Data wordt vaak alleen gebruikt door grote concerns, zoals Walmart, Shell en Google, aangezien een kleine onderneming vaak niet over een grote hoeveelheid data beschikt. Google daarentegen heeft bijvoorbeeld miljoenen gebruikers waarvan ze de data kunnen analyseren.

Neuromarketing

Ook de vraag naar informatie die niet vanuit meetmethoden te achterhalen zijn, neemt toe. Een nieuwe methode die dit mogelijk maakt is neuromarketing. Dat is een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten worden toegepast om inzicht te krijgen in hoe marketeers het gedrag van hun doelgroep kunnen beïnvloeden.

Niet alleen vanuit medische technieken proberen neurowetenschappers informatie te achterhalen, maar de werking van ons emotionele leven speelt ook een rol. Zo proberen neurowetenschappers vast te stellen hoe emoties het denken beïnvloeden.

Dit heeft allemaal als doel om producten en diensten nog beter te laten aansluiten bij behoeftes van ons als consumenten en dus de marketingactiviteiten nog effectiever te maken.

Wat doen deze marketeers nu met onze digitale activiteiten

Marketeers beschikken over een grote hoeveelheid informatie van hun doelgroepen. Grote bedrijven brengen precies in kaart welke doelgroep waar behoefte aan heeft. Al deze informatie wordt geanalyseerd om daar vervolgens marketingcampagnes tegenaan te gooien. Dit zetten ze bijvoorbeeld in bij advertenties, reclames, social media, mailings enz. Tegenwoordig kan je bijna geen website meer openen zonder dat een advertentie wordt getoond, wat bij sommige internetgebruikers tot irritatie kan leiden. Toch wordt neuromarketing steeds meer gebruikt omdat de wereld steeds meer digitaliseert, met als uitkomst dat via deze methode de meeste klanten worden bereikt. 

Voor- en nadelen

Bedrijven, de overheid of andere instanties weten tegenwoordig veel van jouw online gedrag. De grens tussen privacy en openbare informatie vervaagt steeds meer. De veranderingen in de huidige wetgeving gaan daarnaast niet in dezelfde vaart als de veranderingen die plaatsvinden in de marketingmethoden om klanten effectiever te benaderen. Hierdoor belandt veel informatie van jouw online gedrag op straat, zonder dat je hier bewust toestemming voor geeft of dat de Nederlandse wetgeving daar een stokje voor steekt.

Denk bijvoorbeeld aan cookies. Bij het accepteren van cookies, klik je de button vaak gewoonweg aan zodat je de website kunt bezoeken, maar daarbij accepteer je ook onbewust dat de website jouw gegevens opslaat en weer gebruikt bij een volgende keer dat je de website bezoekt.

Marketeers maken ook gebruik van ‘anchoring and adjustment’. Hiermee wordt bedoeld dat ze de verwachtingen van de bezoekers kunnen bij stellen. Dit doen ze bijvoorbeeld door een hoger bedrag of getal te noemen voordat je bij de daadwerkelijke prijs terecht komt. Hierdoor lijkt het bedrag dat je moet betalen opeens een stuk minder hoog.  Dit heeft als gevolg dat je het product sneller zult aanschaffen, omdat je opeens denkt dat de prijs helemaal niet zo hoog meer is.  

Ook zorgen marketeers ervoor dat je als klant meer geld spendeert in een winkel, dan dat je op voorhand in gedachten zou hebben. In een supermarkt wordt vaak vers brood afgebakken, waardoor er een geur in de winkel wordt verspreid die je aanzet tot het kopen van hun artikelen. Of wist je dat de artikelen die op ooghoogte liggen, het meest worden verkocht? Of dat Ikea door hun inrichting van de winkel mensen artikelen laten kopen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Zoals kleine artikelen als een afwasborstel, waxinelichtjes of sponsjes die bij binnenkomst al gauw als eerst te vinden zijn.  We weten daarnaast ook  allemaal dat als er eenmaal iets in dat winkelwagentje ligt dat de drempel om meer te kopen alleen maar kleiner wordt.  Allemaal kleine trucjes die ze inzetten om je meer te laten kopen. Hieruit blijkt dat marketingtrucjes dus zowel online als offline worden ingezet.

Voordelen

Naast het feit dat er nadelen hangen aan de marketingtrucjes van bedrijven  zijn er ook voordelen te noemen voor het gebruik van die informatie. De informatie die je ontvangt sluit namelijk naadloos aan op je behoefte. Hierdoor ontvang je precies datgene waar je naar op zoek bent. In advertenties komt precies datgene naar voren, waar je eerder al naar hebt gezocht. Hierdoor ben je met een klik op de knop al op de juiste pagina.

Daarnaast is het als consument ook positief dat je minder tijd kwijt bent aan het zoeken naar het juiste product. Deze worden je op basis van je gedrag namelijk sneller aangeboden. Daarnaast worden er vaak opties gegeven voor producten die misschien goed bij je passen. Denk bijvoorbeeld aan een webshop voor kleding. Onderaan de pagina worden vaak producten weergeven, die goed bij jouw gekozen product passen. Er zijn zowel voor- als nadelen te noemen over het toepassen van marketingcampagnes aangepast op jouw online gedrag.

Marketeers hebben dus verschillende manieren om data te analyseren en in te zetten, waar verschillende voor- en nadelen voor hun klanten aan hangen.
Enerzijds kan je je wel afvragen of marketeers het recht hebben om dit te doen, anderzijds zijn wij er zelf bij als we geld spenderen. Oplettendheid is dus geboden, maar deze ontwikkelingen pakken niet alleen negatief uit.  Vind jij het deze online ontwikkelingen positief of negatief? Laat het ons gerust weten via Twitter of Facebook. 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x