Hoe kun je LinkedIn succesvol inzetten als B2B bedrijf?

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: Social Media Adverteren
Leestijd ¬Ī 3 minuten

Grote kans dat je zelf al een LinkedIn account hebt. LinkedIn telt in Nederland namelijk ruim 7 miljoen gebruikers en dat is een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking. Daarbij hebben de Nederlandse leden gemiddeld 188 connecties. De vraag is, wat kun jij daar als B2B bedrijf mee?

Het belangrijkste om mee te beginnen is het maken van een bedrijfspagina, zodat potenti√ęle klanten je kunnen vinden op LinkedIn. Zorg er wel voor dat je pagina volledig is ingevuld, niemand zit te wachten op een lege pagina. Vul daarom al je bedrijfsgegevens in, laat duidelijk zien wat jouw product of dienst is, voeg je bedrijfslogo toe √©n plaats regelmatig een update. Daarmee zorg je ervoor dat jouw bedrijfspagina op LinkedIn een professionele uitstraling heeft.

Hoe kun je je LinkedIn pagina optimaal inzetten?

Juist omdat het een zakelijk netwerk is, zijn er genoeg kansen te cre√ęren met LinkedIn om jouw B2B bedrijf te promoten. Net als op andere sociale netwerken kun je op LinkedIn ook updates plaatsen. Dit geeft je de kans om een goed beeld van je bedrijf neer te zetten en te laten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. In een update kun je een project laten zien waar je trots op bent, een succesvolle case uitlichten, tips geven, blogs delen en uiteraard ook nieuws delen over jouw bedrijf.

Wie ziet de updates van jouw bedrijf op LinkedIn?

Volgers van jouw bedrijfspagina zien de updates in hun eigen feed voorbij komen. Hoe meer mensen jouw pagina volgen, hoe meer mensen jouw updates te zien krijgen. Betrek daarom ook je medewerkers. Vraag ze om de pagina te volgen, maar vooral om de updates in hun eigen netwerk te delen. Zo vergroot je het (organisch) bereik en bouw je meteen aan je naamsbekendheid. Daarnaast zijn de updates onderdeel van je bedrijfspagina en daarmee zichtbaar voor iedereen die de pagina bezoekt.

Meet het succes van LinkedIn

Naast dat updates kunnen worden gedeeld kan er ook door LinkedIn leden worden gereageerd en kan de update als ‚Äúinteressant‚ÄĚ worden gemarkeerd. Het succes van jouw LinkedIn updates is daarmee ook af te meten aan deze interacties.

Je kunt al snel het resultaat zien van een update. Als beheerder van de bedrijfspagina zie je onderaan elke update namelijk een rapportage met informatie over het aantal weergaven, klikken, het interactiepercentage en het aantal sociale acties. Via je bedrijfspagina kun je uitgebreide statistieken vinden over het succes van je updates, maar ook een hoop extra informatie over je bezoekers.

Bonus: meer bereik met campagnes

Lukt het niet om je updates bij je doelgroep te krijgen of heb je zo’n goede update dat je deze het liefst nog meer bereik geeft? Dan kun je ook nog een update sponsoren, oftewel een advertentie maken van je update. Bij het adverteren op LinkedIn kun je een specifieke doelgroep maken waar jij je op wilt richten. Er zijn heel veel targetingmogelijkheden zoals functie, regio, leeftijd, bedrijfsgrootte en branche. Niet alleen voor de berichten die je op LinkedIn hebt geplaatst is het een goed idee om te adverteren. Het is ook een goede manier om je vacatures bekend te maken bij de doelgroep.

Wil je inspiratie opdoen over hoe je jouw LinkedIn bedrijfspagina kunt inrichten? Bekijk dan onze bedrijfspagina eens en zie hoe wij het aanpakken! 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief