Overtuigen met je ‘over ons’ pagina? Dat klinkt een beetje gek. Vooral omdat we gewend zijn aan redelijk stoffige pagina’s met ofwel lange geschiedenissen, ofwel – en dat is nog erger – alleen contactgegevens. Maar hoe laat je die pagina je bezoekers nou overtuigen van jouw bedrijf? Simpel: gebruik storytelling.

Storytelling klinkt misschien een beetje té hip, maar is zeker niet voorbehouden aan de corporates en hippe start-ups van deze wereld. Juist voor het MKB is dit een heel geschikte techniek. Want over familiebedrijven met een lange geschiedenis valt ook écht iets te vertellen.

Wat is storytelling?

Kort gezegd gaat storytelling om het vertellen van het verhaal van jouw bedrijf. In tegenstelling tot een oersaaie opsomming van feitjes, vertel je hierbij een smeuïg verhaal waarbij bijvoorbeeld de directeur als held centraal staat. Maak je niet druk: je hoeft niet daadwerkelijk de wereld te redden om een goed verhaal te schrijven.

Waarom zou je jouw verhaal vertellen?

Een verhaal maak je bedrijf menselijker en biedt je bezoeker een context voor je dienst of product. Bovendien blijft informatie in een verhaalvorm veel beter plakken dan een simpele omschrijving. Er zijn zelfs verschillende onderzoeken gedaan naar de techniek, en daaruit blijkt dat storytelling helpt om authenticiteit uit te stralen, vertrouwen te wekken, betrokkenheid te creëren en uiteindelijk je bezoeker te overtuigen.

Hoe het werkt

Goed, je wilt dus gebruik maken van storytelling. Hoe pak je dat aan? Een eerste belangrijke stap is om het verhaal menselijk te maken. Introduceer dus een hoofdpersoon, de zogenaamde held van het verhaal. Neem een voorbeeld aan Albert Heijn, die zo opent: “Het begon allemaal toen de 21-jarige Albert Heijn in 1887 de winkel van zijn vader overnam. “

In het geval van Albert Heijn is het natuurlijk heel logisch dat ze de grondlegger gebruiken als personage. Maar je kunt ook andere personages gebruiken. Bijvoorbeeld je medewerkers of je klanten. Google maakt bijvoorbeeld heel slim gebruik van de ervaringen van haar klanten in dit filmpje.

Het verhaal

Elk verhaal, van sprookje tot Hollywood film, kent nagenoeg dezelfde blueprint. Het start altijd met de hoofdpersoon die een doel of missie heeft. Albert Heijn wilde bijvoorbeeld een kruidenierswinkel voor een breed publiek.

Maar een verhaal zou niet spannend zijn, als je hoofdpersoon geen weerstand zou ondervinden. Dat kan domme pech, rampspoed of een tegenvallende economie zijn. Albert Heijn had bijvoorbeeld te maken met de economische crisis in de jaren ’30. Maar dan… Dan komt er hulp en is er een keerpunt. Albert Heijn begon bijvoorbeeld de eerste ‘zelfbedieningswinkel’. Vanaf dat moment komt alles goed.

Elk verhaal heeft een einde. Voor je ‘over ons’ pagina is dat misschien wat vreemd; als het goed is ben je immers nog steeds volop in bedrijf. Toch moet je het verhaal van je held afronden. Is de missie geslaagd? Is het probleem van je klant opgelost? Dat zijn mooie punten om je verhaal te eindigen.

Een korreltje zout?

Hoeveel mag je in je verhaal afwijken van de waarheid? Het is logisch dat je het verhaal hier en daar wat mag aandikken of sommige dingen kunt weglaten. Maar let op, blijf wel over de werkelijkheid schrijven. Wanneer je iets te veel fictie in je verhaal aanbrengt, zou dat namelijk wel eens tegen je kunnen werken.

Geïnspireerd om je eigen verhaal te schrijven, maar nog wat hulp nodig? Geen probleem, neem gerust contact met ons op voor tips of advies!

Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931
Altijd op de hoogte blijven van onze laatste blogs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief