Hoe werkt Google Analytics? 8 handige tips!

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags:
Leestijd ± 4 minuten

Veel bedrijven uit het MKB hebben Analytics al geïnstalleerd, of zijn van plan dat te gaan doen. Maar, eigenlijk weet niemand binnen het bedrijf hoe het tooltje precies werkt. Het programma is zo uitgebreid, dat je al snel verdwaalt in de statistieken. Dat probleem horen wij vaak van onze klanten. Wil jij meer inzicht in jouw data? Lees dan snel verder voor onze handige tips!

Disclaimer: Onze uitleg is behoorlijk grondig. Heb je geen zin om zo ver in Analytics te duiken? Laat ons dan je dashboard instellen, dan zie in je in één oogopslag de belangrijkste info.

1 Een goed begin is het halve werk

Het klinkt als een cliché, maar in het geval van Analytics is niets minder waar. Wanneer je begint met een zorgvuldige installatie, pluk je hier later zeker de vruchten van.

Om te beginnen is het van belang om elke pagina te voorzien van een zogenaamde ‘tracking code’. Deze vind je onder het tabje ‘Beheerder’, onder ‘Property’, bij ‘Trackinginfo’. Deze code, die begint en eindigt met ‘script’. Dit plak je in de code van je website, vlak boven de code </head>. Als je zeker wil weten dat dit goed gebeurt, vraag dan je webbouwer om dit voor je te regelen.

2 Filter alle ruis

Vervolgens is het slim om een filter in te stellen, waarbij je bijvoorbeeld je eigen IP-adres weg filtert. Ook spam kun je hiermee uit de resultaten wissen. Onze tip: zorg altijd dat je één filter instelt op ‘standaard’, waarop je geen instellingen verandert. Zo weet je zeker dat je altijd één modus hebt waarop alle rauwe data binnenkomt.

3 Conversies meten

Een volgende belangrijke stap is het instellen van een doel. Dit zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in het gedrag van de bezoekers die converteren op je website. Deze stel je bijvoorbeeld in voor de bezoekers die je contactformulier invullen. Zorg wel dat je een ‘bedankt’ pagina hebt aangemaakt, die bezoekers zien wanneer ze je formulier in hebben gevuld. Het laatste stukje van de URL vul je in bij het bestemmingsdoel. In het geval van www.voorbeeld.nl/bedankt/, vul je alleen /bedankt/ in. Let op, Analytics is hoofdlettergevoelig.

4 Meten is weten

Pas nu begint het echte werk. Standaard opent Analytics als eerste je doelgroepen overzicht. Hierin zie je snel hoe vaak er bezoeken zijn gebracht aan je website (sessies), hoeveel bezoekers je hebt gehad (gebruikers) en hoeveel pagina’s deze in totaal hebben bekeken (pagina weergaven). Het bounce percentage zegt iets over het aantal mensen dat één pagina heeft bezocht, en direct jouw website weer heeft verlaten. Dit percentage wil je zo laag mogelijk zien.

Vaak vragen klanten ons wat normaal is. Dat verschilt per website en ook per pagina. Vaak houden we voor webshops tussen de 20% en 30% aan, voor lead-generatie websites 40-50% en voor informatieve websites tussen 50% en 70%.

5 Waar komen je bezoekers vandaan?

Een ander interessant tabblad in het menu (links in je scherm), is ‘Acquisitie’. Hier zie je hoe bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. ‘Referral’ staat voor mensen die vanaf een andere website doorklikten naar jouw website. ‘Direct’ zijn mensen die de URL rechtstreeks hebben ingetypt. De mensen die via sociale media op jouw website komen, vind je onder ‘Social’. Bij ‘Organic Search’ zie je de bezoekers die jouw website via de organische zoekresultaten in Google vonden. De bezoekers die op een Adwords advertentie klikten, vind je terug bij ‘Paid search’.

6 Welke pagina’s doen het goed?

Maar wat bekijken de bezoekers precies op je website? Dat vind je onder ‘Gedrag’ en dan ‘overzicht’. Klik voor een uitgebreid overzicht rechtsonder op ‘Volledig rapport weergeven’. Je ziet dan een lijst met de pagina’s van jouw website. Per pagina wordt vermeld hoe vaak deze is bezocht, hoe lang bezoekers op die pagina bleven en hoeveel direct weer vertrokken na deze pagina bekeken te hebben (bouncepercentage). Klik eens op de kolom ‘bouncepercentage’, en vink ‘gewogen’ aan bij filters. Zo krijg je inzicht in welke pagina’s slecht scoren bij je bezoekers.

7 Inzicht in je conversies

Je krijgt meer inzicht in het gedrag van mensen die converteren door naar ‘Conversies’, ‘Doelen’ en ‘Overzicht’ te gaan. Wil je meer weten over het pad dat jouw bezoekers afleggen op jouw website? Klik dan eens links in je menu bij ‘Conversies’ en ‘Doelen’, op ‘Trechterweergave’. Je ziet precies welke stappen mensen zetten, en waar veel bezoekers afhaken. Ook hier kun je je afvragen wat normaal is. Onze tip is altijd om dit te benchmarken in de tijd. Was het aantal mensen dat afhaakte het afgelopen jaar relatief laag, maar stijgt dat plotseling? Dan zou je eens moeten onderzoeken wat hiervan de oorzaak kan zijn. 

8 Resultaat boeken met data

Waarom zou je dit allemaal willen weten? Simpel, door inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers, kun je je website optimaliseren. Wanneer je weet waar veel bezoekers afhaken, kun je proberen deze pagina te verbeteren. Op die manier stuur je met behulp van Analytics meer op resultaten met je website.

Wil je zeker weten dat je Analytics goed installeert? Of kun je nog wel wat hulp gebruiken bij het rapporteren van alle data? Geen probleem, wij helpen je graag op weg! Neem gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend consult. 

Doorpraten naar aanleiding van dit blok? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x