Hoe zorg je ervoor dat je website ook buiten je regio vindbaar wordt?

Door: Monique Schellevis
Datum:
Tags: Google Ads SEO Adverteren Tips
Leestijd ± 4 minuten

Je kent het wel. Je biedt een specifieke dienst aan, bijvoorbeeld het slijpen van ski’s en je hebt een mooie website waar deze dienst uitgebreid op wordt gepresenteerd. Je hebt netjes voldaan aan alle regels om je website optimaal vindbaar te maken voor Google: je hebt relevante landingspagina’s gemaakt waarin je belangrijkste keywords netjes 2 tot 8% vertegenwoordigd zijn, je hebt gebruik gemaakt van H1 en H2 koppen, je pagina’s zijn voorzien van SEO elementen en al je afbeeldingen hebben ALT-tags meegekregen. Maar toch.. je krijgt alleen aanvragen binnen uit je eigen regio, terwijl je toch echt kunt leveren in heel Nederland. Hoe komt het dat mensen buiten je regio je niet weten te vinden?

In deze blog leg ik uit waar dit aan ligt en hoe kun je ervoor zorgen dat je ook buiten je regio zichtbaar bent in Google.

Lokale zoekresultaten boven aan pagina 1

Stel, het wintersportseizoen staat weer voor de deur. Jouw potentiële klant woont in Gouda en wil zijn ski’s laten slijpen, zodat hij straks als een malle de pistes af kan glijden. Om een partij te vinden die dit voor hem kan verzorgen, zoekt hij in Google naar ‘ski’s laten slijpen’. De kans is groot dat deze zoekopdracht ongeveer 95.000 zoekresultaten oplevert.

Om mensen zo goed mogelijk te servicen en de meest relevante resultaten aan te bieden laat Google in sommige gevallen boven alle organische zoekresultaten een weergave van Google Maps zien waarin een top 3 wordt getoond van de bedrijven bij jouw potentiële klant in de regio. Dat is fijn voor hem, maar niet voor jou, want jij komt niet in dat lijstje voor. Dit komt omdat jouw bedrijfsadres zich buiten deze regio bevindt. Echter, met jouw haal- en breng service kun je deze persoon wel prima bedienen. Dus hoe zorg je er voor dat je toch zichtbaar bent?

Google Maps overview

Google is intelligent, dat wisten we al. Op basis van de zoekopdracht bepaalt de zoekmachine of het bijvoorbeeld om een product of een stukje dienstverlening gaat en in hoeverre geografie relevant is. Zo ja, dan laat Google relevante resultaten zien op basis van onder andere adresgegevens uit Google Mijn Bedrijf, vermeldingen op andere autoritaire sites als telefoongids.nl en beoordelingen. Door deze ‘Maps overview’ schuiven alle andere organische zoekresultaten een stuk naar beneden, zeker op mobiel, waardoor je minder goed zichtbaar bent.

Trucjes werken niet meer

Vroeger probeerden we Google voor de gek te houden door landingspagina’s aan te maken op plaatsnaam. Zo bestonden websites uit een hele rits landingspagina’s als ‘ski’s slijpen Gouda’, ‘Ski’s slijpen Rotterdam’, et cetera. Tegenwoordig werkt dit trucje niet meer, omdat Google zijn gegevens dus haalt uit onder andere adresgegevens uit Google Mijn Bedrijf.

Lokaal adverteren

Als je boven de lokale zoekresultaten wilt komen met jouw product of dienst dan zit er eigenlijk niet zo veel op als adverteren. We adviseren je om dit zowel landelijk als lokaal te doen. Je pakt dit als volgt aan:

  1. Je bouwt een algemene campagne waarbij je in je advertentietekst duidelijk aangeeft dat je een landelijke dienst levert. In ons geval kan de advertentietekst er als volgt uitzien:

"Ski’s laten slijpen? Snel en gemakkelijk, overal in Nederland

Met onze gratis haal en brengservice kunnen wij je overal in Nederland van dienst zijn! Plan direct je slijpbeurt in."

Deze algemene campagne laat je naar een algemene landingspagina verwijzen, waar je de bezoeker meer informatie geeft over je dienst, de haal- en brengservice en waar mensen direct kunnen converteren door een slijpbeurt in te plannen.

  1. Naast de algemene campagne bouw je meerdere lokale campagnes. Je kiest hiervoor de regio’s waarin je zichtbaar wilt zijn en maakt voor elke regio een campagne met specifieke zoektermen, advertentieteksten en landingspagina’s in je website. Vooral dit laatste is belangrijk. Hiermee zorg je er namelijk voor dat je Google jouw advertenties een hoge kwaliteitsscore geeft. We raden je aan om met een paar regio’s te beginnen en deze steeds verder uit te breiden op basis van de lessons learned om het zo voor jezelf behapbaar te houden.

Tot slot

Wil jij jouw bedrijf beter zichtbaar maken buiten je regio? Of wil jij je juist binnen je regio profileren, maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Ik vertel je graag nog veel meer over dit onderwerp.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief