Krijg inzicht in het gedrag van je websitebezoekers met Hotjar

Door: Tom Koreman
Datum:
Tags: Tools
Leestijd ± 4 minuten

"Hoe wordt mijn website nou eigenlijk gebruikt?" is een vraag die wij bij eResults regelmatig krijgen van onze klanten. Inzicht in hoe een gebruiker over de website beweegt kan interessante bevindingen opleveren. Worden alle teksten wel volledig gelezen? Is de volgorde in het hoofdmenu wel juist? Zien bezoekers onze social media buttons wel? Dit zijn stuk voor stuk interessante vragen waar je niet zomaar antwoord op krijgt zonder daarvoor de juiste tools te gebruiken.

Begrijp je bezoekers

Je website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Daarom is het fijn om goed inzicht te hebben in hoe de bezoekers over de website bewegen. Je kan namelijk veel goede bedoelingen hebben met je website, maar als je bezoekers deze bedoelingen niet begrijpen dan is dat een gemiste kans.

Er zijn diverse tools op de markt waarmee je inzicht kan krijgen in het gedrag van je websitebezoekers. Google Analytics is voor velen de eerste start. In Google Analytics kun je heel veel statistieken terugzien. Je kan conversies meten, het aantal bezoekers zien, de gemiddelde tijd op de website ontdekken en nog veel meer.

Voor een diepgaande analyse gebruiken we bij eResults graag heatmaps en site-recordings. Inzichten in Google Analytics zeggen veel, maar om het gebruik van de website echt goed te begrijpen zijn heatmaps en site-recordings een zeer goede aanvulling.

Hotjar

Een tool die wij daarvoor graag gebruiken is Hotjar. Deze tool heeft ongelooflijk veel mogelijkheden om je bezoekers te tracken. De belangrijkste functionaliteiten van Hotjar zijn de heatmaps en site-recordings, maar je kan ook conversiefunnels inrichten, feedback polls maken en surveys houden. Kortom, een erg uitgebreide tool om goed inzicht te krijgen in je website bezoekers.

Wat kun je met deze functionaliteiten?

Misschien denk je nu: klinkt allemaal leuk en aardig Tom, maar wat kan ik dan eigenlijk met die functies? Dat leg ik je graag hieronder uit:

  • Heatmaps: heatmaps geven een overzicht van hoe een klant zich over de website beweegt. Punten waar veel geklikt wordt zijn donkerder dan de punten waar weinig wordt geklikt.
  • Site-recordings: de site-recordings zijn eigenlijk gewoon een opname van de bewegingen van een muis van een bezoeker. Zo kun je dus per sessie heel specifiek inzien wat een klant doet op de website.
  • Conversiefunnels: Een funnel is een opeenvolging van stappen die een klant moet doorlopen, bijvoorbeeld een checkout in een webshop. Deze kun je per stap goed doormeten met Hotjar. Zo kun je inzien bij welke stap je de meeste bezoekers verliest. Dit is dan uiteraard de stap waar je moet gaan optimaliseren.
  • Feedback polls en surveys: Dit zijn opties vanuit Hotjar om feedback te vragen aan een klant. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat er  een pop-up getoond wordt zodra een bezoeker de pagina wil afsluiten. In deze pop-up kun je dan de vraag stellen: ‘Heeft u alle informatie kunnen vinden?’

screenshot: https://www.hotjar.com/

Hoe maak je dan een heatmap?

Opzetten van heatmaps en site-recordings is vrij eenvoudig. Het is van belang dat de Hotjar tracking code op de website wordt gezet, zodat Hotjar aan de slag kan gaan met het meten van data.

Vervolgens kan in Hotjar worden ingesteld voor welke pagina’s een heatmap moet worden aangemaakt. Vaak pakken we hier als eerste de pagina’s voor die het meest bezocht worden, zoals bijvoorbeeld de homepage. Hotjar gaat vervolgens aan de slag met het genereren van een heatmap op basis van het gedrag van jouw websitebezoekers.

Wanneer je een heatmap hebt ingesteld krijg je eigenlijk drie heatmaps voor de prijs van één. Hotjar registreert namelijk niet alleen het klikgedrag, maar ook beweging van de muis en het scrollen over de pagina. Zo kun je dus goed inzien of bijvoorbeeld je content te lang is of dat mensen je social media buttons niet zien op de pagina.

Om het nog completer te maken krijg je ook nog heatmaps per apparaat. Het gedrag van een gebruiker is anders op een mobiel in vergelijking met een desktop. Zo kan er bijvoorbeeld een groot knelpunt zijn op de mobiele website, terwijl deze op de heatmap voor de desktop weergave niet te zien is.

Is Hotjar AVG proof?

De nieuwe Europese privacywetgeving zorgt ervoor dat de EU-burger nog meer recht heeft op bescherming van persoonsgegevens. Dat houdt in dat de gegevens die verzamelt worden geanonimiseerd moeten worden. Met het gebruik van Hotjar verzamel je ook persoonsgegevens om het websitegebruik te analyseren.

Hotjar heeft enkele mogelijkheden om deze recordings te anonimiseren, dus je hoeft je geen zorgen te maken of je nog voldoet aan de AVG regels wanneer je gebruik gaat maken van de tool.

Hotjar voor jouw bedrijf? 

Wil je inzicht over hoe websitebezoekers zich over jouw website bewegen? Dan is Hotjar een uitstekende tool om eens in te gaan zetten. Er zijn voldoende mogelijkheden om uitgebreide analyses te doen en het sluit uitstekend aan bij tools als Google Analytics.

Je krijgt een goed beeld van je websitebezoekers en op basis van deze informatie kun je verder gaan bouwen aan de prestaties van je website. Dankzij de heatmaps kun je inzien welke elementen van jouw website belangrijk zijn voor een bezoeker. Daarnaast kun je ook inzien welke elementen een bezoeker niet bekijkt, terwijl die wel belangrijk zijn voor jouw bedrijfsdoelstellingen. Dat zijn mooie aanknopingspunten om te gaan optimaliseren!

Heb je vragen over hoe je Hotjar kan inzetten voor jouw organisatie? Laat het me weten en ik kom het graag een keer toelichten!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief