Verstuur jij online nieuwsbrieven? En check jij regelmatig wat het resultaat is? Levert het wat op, of valt het resultaat je ook wel eens tegen?

Vergis je niet: van alle communicatiemiddelen heeft een nieuwbrief de hoogste ROI (return on investment). Het is bij uitstek een goede manier om in contact te blijven met je klanten en andere stakeholders. Maar hoe haal je het meeste rendement uit je nieuwsbrief?

Een goede eerste indruk

Zoals met alle communicatie is een goede eerste indruk essentieel. De abonnees van jouw nieuwsbrief zien de afzender, het onderwerp en de preheader als eerste in hun mailbox verschijnen.

Het spreekt voor zich dat het snel duidelijk moet zijn van wie de nieuwsbrief komt, vermeld als afzender dus altijd je bedrijfsnaam.

Nu weet de ontvanger van wie het mailtje is, het is nu zaak om ze nieuwsgierig genoeg te maken om jouw nieuwsbrief te openen. Je hebt hiervoor maar weinig ruimte (lees: woorden) tot je beschikking. Probeer dus een prikkelende titel te verzinnen, gebruik hiervoor bijvoorbeeld een vraag of een belofte.

In veel mailboxen zie je tegenwoordig ook de eerste woorden van de betreffende nieuwsbrief of mail. Denk er dus goed over na hoe je jouw nieuwsbrief begint.

Het juiste tijdstip

Er is niet één perfect tijdstip om je nieuwsbrief te verzenden. De enige manier om erachter te komen wat het beste voor jou werkt, is door verschillende momenten uit te proberen.

Houd de volgende richtlijn in gedachten: Voor B2B-nieuwsbrieven kun je het beste tijdens kantooruren mailen, ongeveer rond 10 uur ’s ochtends. Voor B2C kun je jouw nieuwsbrief het beste doordeweeks rond 19.00 uur uitsturen.

Houd het kort en bondig

Een nieuwsbrief moet lekker makkelijk en snel weglezen. Houd het daarom kort en bondig. Denk aan ongeveer vijf berichtjes van elk circa 100 woorden, meer content leest niemand. Wil je toch meer vertellen? Link dan vanaf je nieuwsbrief door naar je website, waar je meer ruimte hebt om je verhaal te doen.

Wat zou jij willen lezen?

Een nieuwsbrief die bestaat uit alleen maar vaktermen is voor niemand leuk. Wat zou jij graag willen lezen in een nieuwsbrief van andere bedrijven? Diepgaande uitleg in vakjargon over hoe een nieuw product precies werkt? Nee. Leuke feitjes en achtergrondverhalen? Ja!

Bepaal vooraf wat succes is

Om te weten of jouw nieuwsbrief een succes is, moet je natuurlijk wel vooraf een duidelijke definitie van succes hebben. Stel bijvoorbeeld KPI’s op. Je zult zien dat je, wanneer je je doelen concreet maakt, ook beter richting kun geven aan de inhoud van je nieuwsbrief.

Zodra je weet welke doelen je wilt bereiken, kun je hier ook acties op plannen. Wil je bijvoorbeeld dat meer mensen gebruik maken van een tijdelijke aanbieding? Promoot deze dan via je nieuwsbrief als exclusieve aanbieding, en zorg dat geïnteresseerden direct op een button of linkje kunnen klikken. Vergeet de call-to-action niet, die zorgt ervoor dat mensen ook daadwerkelijk klikken.

Vallen de resultaten van jouw nieuwsbrief of e-mailmarketing tegen? Wij helpen je graag! Neem gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend advies. 

Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931
Altijd op de hoogte blijven van onze laatste blogs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief