Met deze 6 online marketing trends moet je rekening houden in 2019!

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: SEO Mobiel Conversie Tips
Leestijd ± 5 minuten

Ieder jaar weer kijken we weer vooruit naar wat er het komende jaar belangrijk gaat worden op het gebied van online marketing. Sommige voorspellingen kloppen en voor sommige blijkt het toch nog ietsje langer te duren voordat ze echt doorzetten. Ook dit jaar gaan we er weer een gokje aan wagen, wat worden de online marketing trends van 2019? Waar kun jij met je bedrijf op in gaan spelen? In deze blog zetten we 6 trends op een rijtje voor je.

1. Voice search

“Ok Google, wat is voice search?”, zomaar een voorbeeld van wat je kan vragen aan de Google Assistant die in 2018 in het Nederlands verscheen. Google is een van de meest geraadpleegde zoekmachines en met je stem een zoekopdracht uitvoeren wordt steeds normaler. Trouwens, niet alleen Google heeft een spraakgestuurde assistent. Ook Apple (Siri), Amazon (Alexa) en Samsung (Bixby) hebben een eigen voice assistant. De voorspelling is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zullen zijn. Daarom wordt het hoogtijd om dit jaar te gaan bedenken hoe jouw bedrijf hierop kan gaan inspelen. Bij voice search is het belangrijk dat je content ingericht is op spraakgestuurde opdrachten, waarin vaak vragen worden gesteld en niet alleen een zoekwoord wordt gebruikt. Zo maak je kans om succesvol te worden met voice search.

2. Video

Beelden zeggen vaak veel meer dan een lange tekst en daarom gaat contentmarketing veel verder dan alleen het schrijven van teksten. Met videomarketing kun je je product of dienst goed uitleggen, je kunt ermee adverteren en het is heel gemakkelijk via diverse social media kanalen te verspreiden. Voorbeelden van soorten video’s zijn: productvideo’s, instructievideo’s, livestreams, webinars, vlogs etc. Daarnaast draagt videomarketing ook bij aan de organische vindbaarheid van je website. Dus… pak de filmcamera er maar bij.

3. Mobile first

Deze term klinkt waarschijnlijk niet geheel onbekend. De laatste jaren is het verkeer wat via mobiel jouw website bezoekt in een recordtempo toegenomen en in 2018 heeft Google de “Mobile-first indexering” geïntroduceerd. Dat houdt in dat Google nu eerst kijkt naar de mobiele versie van je website en daarna pas naar je desktopversie. Mobiele websites worden ook veel strenger beoordeeld.

Waar moet je op letten? Belangrijk is dat je mobiele website snel is. De helft van de bezoekers haakt namelijk al af als het laden langer duurt dan drie seconden. Zorg er dus voor dat de techniek van je website goed is, want niet alleen de bezoekers haken af, ook Google geeft je een lagere ranking in de zoekresultaten als je website langzaam is. Een handige ontwikkeling voor mobiele websites zijn de Accelerated Mobile Pages (AMP). Hiermee worden websites meer dan 50% sneller geladen.

Daarnaast is het van belang dat je geen overbodige content op je mobiele website plaatst en dat de juiste invulvelden worden opgeroepen als men iets moet invullen. Er is niks vervelender dan dat je informatie moet invullen en de website niet meewerkt!

4. Chatbots

Je kent het vast wel, je bent aan het rondkijken op een website en opeens komt er een venster tevoorschijn met de vraag of je hulp nodig hebt. Oftewel de online versie van de winkelverkoper die jou graag wil helpen. Het verschil is wel dat je in eerste instantie meestal niet te maken hebt met een persoon, maar met een chatbot. Vorig jaar was er al een enorme groei in chatbots, maar ze worden steeds populairder. Niet heel gek als je bekijkt wat de voordelen kunnen zijn:

  • Een chatbot geeft je klanten snel antwoord en ze worden steeds menselijker.
  • Een chatbot is 24/7 beschikbaar en dus ook buiten openingstijden kun jij je klanten van dienst zijn.
  • Een chatbot verzamelt data. Met die data weet je wat er speelt en daardoor kun je nog beter inspelen op jouw doelgroep en je website nog beter optimaliseren.

Het is uiteraard niet voor ieder bedrijf inzetbaar, maar zorg wel dat je op de hoogte bent van wat de mogelijkheden zijn.

5. Personalisatie

Personalisatie is geen nieuwe trend, maar wel belangrijk om mee aan de slag te gaan als je hier nog niet mee bent begonnen. Enkele voorbeelden van personalisatie in online marketing:

  • Een gepersonaliseerde landingspagina op basis van de advertentie die je hebt aangeklikt.
  • Advertenties op basis van interesses en/of zoekgedrag.
  • Nieuwsbrieven met persoonlijke aanbiedingen op basis van eerdere aankopen of zoekopdrachten.

Met personalisatie kun je ervoor zorgen dat je relevanter en persoonlijker wordt én dat zorgt weer voor een hogere kans dat iemand converteert.

6. Social media stories

Social Media stories zijn afbeeldingen of filmpjes (soms voorzien met tekst) die korte tijd beschikbaar zijn, meestal niet langer dan 24 uur. Je kunt een story plaatsen op social media zoals YouTube, Facebook, Snapchat en Instagram. Volgens Facebook worden deze stories steeds belangrijker en zullen ze straks zelfs meer bekeken worden dan berichten. Ben je nu al actief op social media? Probeer dan eens een social media story te plaatsen en denk eens na over de mogelijkheden door inspiratie op te doen bij anderen. Wie weet past het heel goed bij jouw bedrijf.

Tot slot: Ben als organisatie eerlijk en transparant

Geen trend, maar wel een belangrijk onderwerp voor online marketing. Een groot deel van 2018 stond in het teken van de komst van de AVG, de nieuwe Europese Privacywetgeving. Je hele bedrijfsvoering – online en offline – moet AVG-proof zijn. Dat houdt in dat je website niet zomaar cookies mag plaatsen, je niet zomaar e-mails mag versturen naar iemand en dat je inzichtelijk hebt met wie je samenwerkt en hoe er binnen jouw bedrijf met persoonsgegevens wordt omgegaan. Privacy was erg belangrijk en dat blijft het ook in 2019. Het wordt eigenlijk steeds belangrijker, omdat mensen zich er steeds bewuster van worden. Ga daarom altijd op de juiste manier om met persoonsgegevens op je website en zorg ervoor dat je alle documentatie op orde hebt. Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan eens een kijkje op onze speciale AVG-website. Wij helpen je graag met het AVG-proof maken van jouw website én bedrijf.

Dit waren de 6 online marketing trends voor 2019. Wil je graag meer weten over een van de trends en kijken of het interessant is voor jouw bedrijf? Laat het ons weten! Wij helpen je graag om online het maximale resultaat te behalen.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief