Mobile-first indexering: 5 punten die je moet checken op jouw website

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: SEO Conversie Tips
Leestijd ± 6 minuten

Vanaf juli wordt je website mobile-first geïndexeerd. 5 dingen die je voor die tijd even wilt checken...

61,2%, daar wil ik het vandaag over gaan hebben. Wereldwijd is dat namelijk het percentage internetgebruik door mobiele telefoons in 2018 (de verwachting althans). Binnen de B2B willen we dit vaak nog niet echt geloven. En eerlijk is eerlijk, ik maak me daar ook schuldig aan. Om half 9 kruip ik achter mijn laptop en dat is mijn belevingswereld. Websites zijn 1920 pixels breed, 720 pixels hoog en hebben maximaal 13 woorden per regel. De praktijk blijkt echter anders. In de B2B zien we vaak al meer dan 30% mobiel bezoek op websites.

Je zult je wel herkennen in dit verhaal. Als jij met jouw website bezig bent of je website ziet doe je dit ook vaak achter je bureau en dus achter een groot scherm. En dat is jammer, want we laten zo best wel veel kansen liggen. Vaak kunnen wij met enkele kleine aanpassingen aan de mobiele versie van een website de conversies op dit apparaat al verdubbelen. Tsja, dan is het zonde dat we dit niet eerder deden…

Goed, genoeg introductie. Het belang van mobiel lijkt me duidelijk. Google roept dit trouwens al jaren, dus we kunnen niet zeggen dat we niet gewaarschuwd zijn. Niet echt heel verrassend was het nieuws van Google dan ook dat ze vanaf hun juli-update websites voortaan mobile-first gaan indexeren. Welke impact gaat dit op jouw website en jouw positie in Google hebben? We vertellen het in deze blog.

Wat is mobile-first indexing?

Google heeft twee soorten robots, een desktop en een mobiele robot. Die zijn de hele tijd bezig het internet te lezen en het op te slaan op de servers van Google. Zo hebben ze alle informatie compleet om mensen de beste zoekresultaten te geven via hun zoekmachine. Voorheen werd als eerste gekeken naar de desktop-versie van je website en daarna naar de mobiele versie. En je raadt het al, vanaf juli is dat dus andersom.

Wat betekent dat voor mij?

Google heeft deze update uitvoerig getest om te zorgen dat er zo weinig mogelijk verandering in de zoekresultaten van Google komen. Als je een ‘responsive’ website hebt en dus dezelfde content op de mobiele versie als op de desktop versie aanbiedt hoef je je geen zorgen te maken, je zult dan weinig van deze update gaan merken. Als je een aparte mobiele website hebt of op mobiel bepaalde elementen weg laat, zou ik je bezoek de komende tijd even goed in de gaten gaan houden. Uiteraard biedt je alleen de belangrijkste informatie op je mobiele site aan, dus het zou dan ook zomaar kunnen dat je website het juist beter in Google gaat doen.

Storm in een glas water dus?

Ja, op korte termijn heeft dit nieuws eigenlijk nauwelijks effect. Maar… Het geeft wel een bepaalde trend aan. Ik verwacht daarom dat er het komende jaar wel degelijk veel gaat veranderen op het gebied van onbetaalde vindbaarheid. Google biedt tientallen tools om te kijken of je website goed presteert op mobiel, ze hameren continu op laadtijd en ze bieden speciale cursussen en certificaten voor het maken van mobiele websites en mobiele advertentiecampagnes.

Start daarom vandaag met mobile-first kijken naar je eigen website.

Owja, ik had vijf punten beloofd

Om 100% zeker te zijn dat jij klaar bent voor de mobile-first update van Google wil ik je adviseren om deze punten na te lopen:

1. Verschil content mobiel-desktop

Bekijk of je website dezelfde teksten, afbeeldingen, video’s en formulieren heeft op mobiel als op je desktop versie van je website. Op desktop wordt aan teksten die achter tabbladen staan minder waarde gehecht, op mobiel wordt deze tekst gewoon als volwaardig meegeteld.

2. Mobiel vriendelijk, ja of nee?

Haal verschillende pagina’s van je website door de mobiel-vriendelijk test van Google en bekijk de resultaten. Je vindt de test hier: https://search.google.com/test/mobile-friendly

3. Snel of niet?

Wist je dat 40% van de consumenten een pagina verlaat als de pagina meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden? Wist je dat elke extra seconde laadtijd van een webshop 7% conversie kost? Pinterest heeft alleen al 15% meer omzet gekregen door hun hele website te herschrijven om sneller te laden op mobiel. En dan is er niets aan het uiterlijk aangepast.

Laadtijd is dus belangrijk. Hou je afbeeldingen klein, verwijderen overbodig content en check regelmatig hoe goed je site presteert. Je kunt dit doen door een Google Pagespeed test uit te voeren. Doe dit niet alleen voor je homepagina, maar ook voor je subpagina’s: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl

4. Het verschil zit hem in de details

De puntjes op de i zetten op de mobiele versie van je website levert resultaat op. Hoe minder slordigheidjes er in je website zitten, hoe beter het is. Denk hierbij aan afbeeldingen of tabellen die te breed zijn of linkjes die te dicht op elkaar staan.

Gelukkig hoe je dit niet handmatig te doen. Door in Google Search Console [https://www.google.com/webmasters] in te loggen kun je onder het menu-item ‘zoekverkeer’ het kopje ‘mobiele bruikbaarheid’ vinden. Hier staan tips om je mobiele site te verbeteren.

5. Multi-phone check

Natuurlijk werkt je website perfect op je nieuwe iPhone X met je 300MBit glasvezel WiFi. Maar hoe zit het met een budget Android-telefoon via 3G? Is je site dan nog steeds zo handig?

Zeker als je zaken doet in het buitenland is het goed om dat te checken. Laat daarom medewerkers, collega’s of leverancier de website ook op hun telefoon checken en kijk of je daar iets van kunt leren.

Laat maar komen!

Als eResults zijn we druk bezig met het verder vergroten van onze kennis en het optimaliseren van onze dienstverlening op het gebied van mobiel. Wij geloven namelijk dat mobile first de ‘way-to-go’ is om klanten beter vindbaar te maken. Wat ons betreft mag de update er dus snel komen!

Heb je nog vragen over de vijf stappen? Zie jij de komende maand verandering in je bezoek? Twijfel niet om die vragen bij ons neer te leggen, we helpen je graag jouw kansen online te pakken!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief