Je kunt er bijna niet omheen: big data. Gaat big data echt zoveel impact hebben, of is het slechts een hype? En als ik namens het MKB mag spreken, moeten we daar iets mee? Tijd om eens kritisch naar dit onderwerp te kijken.

Wat is big data?

Big data in marketing is simpel gezegd een grote verzameling complexe gegevens over het gedrag van je klanten. Bedrijven verzamelen die gegevens om zo beter in te kunnen spelen op de behoeften en wensen van hun klanten. Daar is natuurlijk niks nieuws aan, marktonderzoek is al jaren belangrijk. Maar doordat een groot deel van onze marketingactiviteiten tegenwoordig online plaatsvindt, is het een stuk gemakkelijker om data te verzamelen.

Het idee achter big data is dat de dataset zo ontzettend groot en complex is, dat je het met normale toepassingen nauwelijks kunt verwerken. Dat zet marketeers natuurlijk voor uitdagingen, maar creëert ook kansen. Nog nooit wisten we zoveel over onze doelgroep. Maar doordat de hoeveelheden data zo groot zijn, en het vaak uit ongestructureerde informatie bestaat, is het lastig om het te interpreteren.

Het fenomeen big data is amper een hype te noemen: je zou kunnen stellen dat het op dit moment volwassen aan het worden is. In de praktijk betekent dat dat grote bedrijven volop bezig zijn om het te implementeren. Veel corporates zijn bezig om data driven strategieën op te stellen en tools als NoSQL en Hadoop te implementeren. Zoals met veel nieuwe technologische ontwikkelingen zie je dat het MKB later volgt. We merken bijvoorbeeld dat dit onderwerp nu gaat leven bij MKB’ers.

Voordelen big data

Zoals gezegd is het verzamelen van data over je doelgroep voor marketeers altijd al belangrijk geweest. Maar bedenk je eens hoe dat zo’n 20 jaar geleden ging. Toen moest je het hebben van de verkooptransacties, reacties op direct mailing en telefonische enquêtes. En bedenk je dan eens hoe we vandaag de dag data verzamelen: we meten CTR’s, mobiel gebruik, social media interacties, browsing gedrag en geografische locaties.

Je kunt op die manier dus veel beter inzicht verwerven in wie je klanten zijn, waar ze zijn, wat ze willen en hoe je ze kunt bereiken. Bovendien kun je veel beter doormeten wat ervoor zorgt dat klanten bij je kopen en klant bij je blijven. 

Heeft het MKB wel big data?

De reden dat big data en het MKB nogal moeilijk samen gaan, zit ‘m in het feit dat het MBK vaak simpelweg niet beschikt over big data. Daarnaast is big data zo groots en complex, dat je het niet met je gebruikelijke tools kunt analyseren. Bovendien is het analyseren en interpreteren van die data niet gemakkelijk, en heb je daar echt specifieke expertise voor nodig. Veel MKB’ers zien het niet zitten om die expertise zelf in huis te halen.

Daarom kun je je ook afvragen of big data voor MKB’ers rendabel is. Je moet immers ofwel goed geschoold personeel aanwerven om dit voor je te regelen, of – wat waarschijnlijker is – investeren in nieuwe tools. Je kunt je afvragen of je die investering gaat terug verdienen. Daarvoor moet je jezelf twee vragen stellen.

  1. Leidt big data inderdaad tot meer inzicht in mijn doelgroep?
  2. Leiden die inzichten daadwerkelijk tot meer omzet?

Wat kan je als MKB’er wel doen?

Ik denk dat veel MKB’ers überhaupt nog weinig gebruik maken van data analyse. Sommigen verzamelen wel data, maar ontbreekt het aan de kennis en know how om dit goed te kunnen interpreteren. Anderen hebben zelfs geen flauw benul van het aantal bezoekers op hun website, laat staan dat ze inzicht hebben in het online gedrag van hun klanten. Big data toepassingen zijn dan echt een maatje te groot.

Maar schrijf het hele idee van data verzamelen zeker niet te vroeg af. Er zijn namelijk zeker lessen die we kunnen leren uit de ontwikkelingen rondom big data. Het hele concept van data verzamelen, analyseren en interpreteren om daar vervolgens handig op in te spelen, is natuurlijk voor iedereen verstandig.

Analyseer je beschikbare data

Hoewel er in jouw organisatie misschien geen sprake is van big data, beschik je zonder meer over statistieken. Denk bijvoorbeeld aan het gedrag van bezoekers aan jouw website of de statistieken van jouw social media accounts.

Je hoeft echt geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om die gegevens te kunnen duiden. Soms kan het heel eenvoudig zijn. Een voorbeeld:

Stel je hebt een website waarop je twee b2b productgroepen promoot. Voor de ene productgroep komen veel leads binnen, voor de andere blijven de leads uit. Via tools zoals Google Analytics kun je dan inzicht krijgen in dat verschil. Waar komen jouw bezoekers vandaan? Is er een verschil in het bounce percentage van beide productpagina’s? Hoe verlopen de gedragsstromen?

Deze laagdrempelige en gratis tools kunnen je al ontzettend veel inzicht verschaffen. In deze blog lees je meer over het gebruik van Google Analytics.

Dus, moet het MKB ‘iets met big data’ in marketing?

Als ik rondkijk bij MKB'ers, denk ik dat zij weinig opschieten met een big data oplossing. Het implementeren van dergelijke technologieën zou veel van hen simpelweg te veel kosten, en te weinig opleveren. Ik verwacht dat big data de komende jaren verder zal uitkristalliseren bij corporates en start-ups. Wel denk ik dat we binnen een aantal jaren de vruchten kunnen gaan plukken van de geleerde lessen in big data. Wie weet wordt het verwerken van gegevens de komende tijd nog flexibeler, en wordt het interpreteren nog laagdrempeliger.

Hoe dan ook, elk bedrijf – groot en klein – doet er goed aan om het gedrag van haar doelgroep onder de loep te nemen. Statistieken geven daarbij kennis en inzicht. Dus ja, je moet zeker ‘iets met big data’. Trek lering uit de toepassingen van big data bij grote corporates. Laat je inspireren door de data driven strategieën van start-ups. En pas het vervolgens – weliswaar in uitgeklede variant – toe in je eigen organisatie. 

Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931
Altijd op de hoogte blijven van onze laatste blogs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief