Online marketing in 2018 – 5 ontwikkelingen op een rij

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: SEO Tips
Leestijd ± 6 minuten

Sinterklaas en de roetveegpieten zijn het land weer bijna uit, we stemmen massaal op de top 2000 en thuis worden de kerstlichtjes weer uit de knoop gehaald. 2017 nadert zijn einde en we beginnen langzaam vooruit te kijken naar 2018. Op online marketinggebied kunnen we in ieder geval niet wachten. 2018 gaat een hoop kansen brengen en ons werk wordt het komende jaar nog leuker. We moeten namelijk nog slimmer en relevanter gaan worden om in 2018 ook mooie (e)Results voor onze klanten te gaan behalen. Om je een goed idee te geven wat we hiermee bedoelen zetten we de belangrijkste trends in online marketingland voor je op een rij:

1. Content wordt keizer

Content was al king, maar komend jaar wordt het nog belangrijker. Klanten die in 2017 actief bezig zijn geweest met bloggen, projecten toevoegen, pagina’s aanmaken, foto’s plaatsen en video’s schieten hebben een giga-groei meegemaakt qua bezoekersaantallen en naamsbekendheid.

Bron: Screenshot van het portfolio van Goedsign

Wij, als internetters, gaan namelijk steeds slimmer zoeken. We weten bedrijven die goed bezig zijn in een oogwenk te onderscheiden van bedrijven die er met de pet naar gooien. Als laatste nieuwsbericht iets van 2016? Nog steeds diezelfde foto op de homepagina? Een actie uitgelicht die al verlopen is? Vergeet het dan maar! Niet alleen door de bezoekers die je nog wel hebt word je afgestraft, maar ook Google gaat je een paar plekjes naar beneden plaatsen.

2. Personalisatie

Gisteren zag je een grappige video op Facebook of een interessante post op LinkedIn. Als je vandaag inlogt duurt het wel even voor je ze weer tegenkomt. We worden overspoeld door content, teveel om allemaal te lezen of op te slaan. Maar Roel, je zei net dat we meer content moeten gaan plaatsen, hoe zit dat dan?

Het aantal marketingboodschappen moet je inderdaad gaan vergroten, maar tegelijk wordt de doelgroep voor je marketingboodschap ook steeds kleiner. We gaan komend jaar aan de slag met personalisatie van marketingboodschappen.

Stel, ik heb een auto bekeken op internet. Ik kan er dan de klok op gelijk zetten dat ik banners van diezelfde auto te zien krijg op mijn Facebook tijdlijn. De marketingafdeling kan dan vervolgens (geautomatiseerd) een profielschets van mij maken. Man, begin 30, hoogopgeleid, niet-samenwonend, heeft Spotify en luistert naar Radio 2. Uit hun doelgroeponderzoek blijkt dan dat de meest verkochte kleur bij mijn profiel donkerblauw is. Ik ben wel gevoelig voor brandstofverbruik en technische snufjes, maar niet voor bagageruimte, Isofix en DAB+.

De banner vult zichzelf dan en sluit perfect aan bij waar ik gevoelig voor ben. Grote kans dat het automerk dat dit trucje het best voor elkaar heeft een plekje omhoog schuift op mijn keuzelijst. Het automerk dat gewoon de standaard-banner met de rode auto en de actie ‘nu met gratis DAB+ radio’ zal een plekje dalen.

3. Bescherming persoonsgegevens

Ook al blijkt uit alle onderzoeken dat we het bijna allemaal fijner vinden dat content (of zullen we het toch advertenties noemen?) steeds relevanter voor ons wordt, vinden we het toch ook wel een beetje eng dat er steeds meer over ons bekend is. ING kwam in 2017 in het nieuws omdat ze op basis van onze betalingen profielen op wilden gaan stellen en die verkopen en onlangs nog werd er schande gesproken over de laatste Windows 10 update die ook meer van ons gedrag bij gaat houden.

In 2018 gaat dit allemaal beter worden met de Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG-wet). Vanaf 1 mei 2018 worden de regels op het gebied van privacy en het verzamelen van persoonsgegevens strenger. Nieuwsbrieven sturen naar mensen die daar niet expliciet toestemming voor hebben gegeven of cookies plaatsen zonder de akkoord-klik zijn vanaf dan verleden tijd en kunnen strenger bestraft worden.

Bron: Cookiemelding Europa decentraal

Als je het mij vraagt gaat dit gewoon weer net zo’n mislukking worden als de cookiewet van een paar jaar geleden. We gaan de verzoeken gewoon nog slimmer verpakken en de algemene voorwaarden nog verder uitbreiden. Ook de cookiemelding maken we nog irritanter zodat toch niemand het meer leest en gedachteloos akkoord gaat. Maar ach, het kan nooit kwaad om het wiel opnieuw uit te vinden. Ik hoop dat er vooral meer kennis omtrent dit onderwerp komt bij de ‘gewone’ burger en dat je jezelf beter leert beschermen.

In onze volgende nieuwsbrief kun je trouwens meer lezen over dit onderwerp.

4. De laatste nagel in de kist van SEO

‘Een pagina-1 positie op zoekwoord X’ is in een term die in 2018 definitief de geschiedenisboeken in kan. Gelukkig. Het traditionele optimaliseren van je website is verleden tijd. ‘Het zoekwoord’ bestaat namelijk niet meer. Mensen typen steeds langere zoekopdrachten. Naja typen.. Via autosuggesties worden de zoekopdrachten uit zichzelf langer. Elke variant van ‘het zoekwoord’ zal een andere resultaten-pagina geven in Google.

Google heeft inmiddels ook best een hoop onderdelen die ze samen kunnen voegen tot een goede resultaten-pagina. Denk aan:

  • Tekstadvertenties
  • Shopping/product advertenties
  • Organische zoekresultaten
  • Kaarten
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Directe antwoorden
  • Vertalingen
  • Recepten
  • Bedrijfskaarten (met foto’s reviews en concurrenten)
  • Blogposts
  • Hotels
  • Vluchten
  • Routebeschrijvingen
  • Enzovoorts…

Elke zoekopdracht zal een andere combinatie van bovenstaande elementen opleveren. Ook zullen de resultaten telkens een andere volgorde krijgen, naar gelang Google het relevant acht. 

Je website moet dus op zoveel meer punten goed scoren dan alleen een goede, geoptimaliseerde tekst. Hoe beter je informatie aanbiedt, hoe beter je bezoekersaantallen zullen worden. Laten we daarom alsjeblieft niet meer als doel stellen: ‘ik wil op pagina 1 komen’. Zullen we hem vervangen door ‘ik wil meer relevante bezoekers’.

5. Adverteren, adverteren, adverteren

Hoe de zoekresultaten-pagina van Google ook opgemaakt wordt, één trend is al jaren bezig. Steeds meer van de klikken op commerciële termen gaan naar advertenties en steeds minder klikken gaan naar onbetaalde zoekresultaten. Logisch, want als puntje bij paaltje komt moet Google gewoon geld verdienen.

Nog geen jaar geleden hadden we in Google drie advertenties bovenin, vier aan de zijkant en nog twee of drie advertenties onderaan. Ook stond er zo’n geel bolletje voor, waardoor we ze goed konden onderscheiden. Inmiddels hebben we er vier bovenaan, waardoor onbetaald nauwelijks zichtbaar meer is en is het gele bolletje vervangen door een groen randje. Een subtiele verandering, maar wel met grote impact. We hebben de verhouding tussen betaalde en onbetaalde klikken drastisch zien veranderen en dat gaat de komende jaren alleen nog maar verder veranderen. Je kunt inmiddels adverteren met producten, adverteren met tekstadvertenties, adverteren met contactgegevens, adverteren in Google Maps, adverteren met video’s en adverteren met banners. What’s next?

Om het allemaal betaalbaar te houden moeten je advertenties dus relevanter, beter en gerichter. Hmm, waar hebben we dat eerder gelezen?

Wij hebben er zin in, jij ook?

Als je al een paar jaar niets meer gedaan hebt aan online marketing, kun je niet meer zomaar instappen en morgen resultaat verwachten. Resultaten zijn nu vruchten van testen, optimaliseren, bijsturen, op je bek gaan, weer opstaan en doorgaan. Online marketing is volwassen geworden. Gelukkig.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief

x