Van productspecificaties naar klantbeleving – Online marketing voor de maakindustrie

Door: Roel de Vries
Datum:
Tags: Analyse en advies Tips
Leestijd ± 4

Maakbedrijven; in Nederland zitten ze goed weggestopt op onze industrieterreinen. Als je regelmatig op deze industrieterreinen komt krijg je pas door hoeveel maakbedrijven er eigenlijk zijn. En dat is vreemd, want in deze tijd van digitale media zou je verwachten dat je online toch best wel een goed beeld van de bedrijven in Nederland zou moeten krijgen…

De laatste jaren merken we dat steeds meer maakbedrijven in Nederland toch ook interesse krijgen in een goede, geïntegreerde online marketingstrategie. Maar hoe pak je dat aan? Daar wil ik het vandaag graag over hebben.

Waar gaat het mis bij maakbedrijven?

Oke, fair enough, de meeste maakbedrijven hebben een website. Gebouwd door een neefje. Of de zoon. Of die kerel op het dorp die wel goed is met computers. Op de homepagina kunnen er net 20 woorden vanaf om de bezoeker welkom te heten. Pas als we bij de productomschrijvingen komen gaan ze los. Productspecificaties, technische details en minimaal twee a4’tjes tekst. Geknipt en geplakt uit diverse offertes. Ach, ik schrijf een beetje sarcastisch, maar laten we eerlijk zijn, veel meer heeft een maakbedrijf dat echt goed is in hun niche ook niet nodig. Toch?
De concurrent pakt het echter wel goed aan. Om die voor te blijven is een gedegen marketingstrategie echt belangrijk. Lees verder en ontdek hoe je dit aanpakt.

Wat willen we bereiken?

Een goede online marketingstrategie begint met de juiste doelen. Lijkt een open deur, maar heel vaak wordt deze stap toch overgeslagen. We zetten klakkeloos alle producten op de site en we kiezen voor het zoekwoord waar het meest op gezocht wordt om voor te optimaliseren. Maar bereik je zo wel je doelgroep? Misschien wil je juist wel afscheid gaan nemen van een dienst, of wil je juist veel beter worden in een andere productgroep? Online kun je hier perfect op aansturen. De meest voorkomende online marketing doelen voor maakbedrijven zijn:

Hoe gaan we de online mogelijkheden inzetten?

We weten wat we willen, nu kunnen we gaan uitwerken hoe we dat willen bereiken. Welke acties zijn nodig en welke marketingacties gaan we uitvoeren? Online is ontzettend veel mogelijk en voor elk type doel is een legio aan marketingacties te bedenken. Denk hierbij aan:

Wat zijn onze uitdagingen?

Elke nieuwe stap in jouw maakbedrijf brengt ook zijn uitdagingen met zich mee. Zo ook het implementeren en opzetten van een online marketing strategie. Gelukkig maar, anders zou iedereen het wel doen. Bedenk goed van tevoren wat die uitdagingen zijn en probeer er al een oplossing voor te bedenken voordat je start. Zo geef je het project de meeste kans van slagen. De uitdagingen die wij vaak tegenkomen zijn:

  • Er is te weinig tijd vrijgemaakt
  • Er is te weinig (beeld)materiaal beschikbaar
  • Er hebben te veel mensen een mening
  • Het project wordt bij de jongste collega neergelegd. Die snapt het meest van internet.
  • Er is te weinig budget

(Online) Marketing is een doorlopend project

We hebben nu een goed idee wat we willen bereiken, wat we gaan doen en hoe we zorgen dat het een succes wordt. Maar pas op, de grootste valkuil hebben we nog niet gehad, pas als je dagelijks aandacht houdt voor online marketing zal het een succes worden. Kijk maar eens rond, de concurrent waar je het meest last van hebt is actief bezig met online marketing. De website ziet er modern uit, het laatste nieuwsbericht op de website is van deze maand en de laatste LinkedIn-post is van deze week.

Analyseer en optimaliseer, hou het vol en uiteindelijk ga jij op kop in jouw niche!

Hulp nodig bij je marketingstrategie?

Bij eResults zijn we in het bijzonder goed in het helpen van maakbedrijven naar online succes. We hebben veel ervaring en affiniteit met de maakindustrie. Bekijk ook eens onze klantcases om te zien wat we voor bedrijven zoals die van jou doen. Combineer jouw technische kennis met onze online ervaring en samen gaan we zorgen voor een strategie die onder de streep geld oplevert. Neem snel contact op met Pier, Giorgio of Jimmy en plan een vrijblijvende kennismaking in.

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief