Hoe structured data bijdraagt aan vindbaarheid

Door: Johanneke van der Kooij
Datum:
Tags: Structured data Website optimalisatie
Leestijd ± 4 minuten

Hoe structured data bijdraagt aan vindbaarheid

Waarschijnlijk heb je er al weleens van gehoord: structured data. Maar het is je nog niet helemaal duidelijk wat dit nu eigenlijk inhoudt. Wat is structured data en hoe kan dit bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website? Wij praten je bij.

Afbeelding: Structured Data - Autor: Seobility - Licentie: CC BY-SA 4.0

Wat is structured data?

Structured data is een stukje code, ook wel markup genoemd, in de vorm van JSON-LD, Microdata of RDFa. De markup kun je toevoegen aan de broncode van een website, en geeft aan wat wat is op een website. Je geeft hiermee context aan een tekst of gegeven. Bijvoorbeeld bij de contactgegevens op je website: met structured data zeg je dan “dit is een adres”. Structured data helpt Google om je website goed te kunnen lezen en begrijpen, en goed weer te geven in de zoekresultaten. Hoe structured data bijdraagt aan je vindbaarheid? Dat leggen we je graag uit.

Wat vindt Google van structured data?

Google wil altijd haar klanten de beste zoekervaring geven en zo snel mogelijk het best passende resultaat naar boven halen. Met structured data voeg je informatie toe, waardoor Google je website beter begrijpt. Als je website structured data bevat, krijgt Google meer informatie over de context van jouw dienstverlening. Dus kan ze de gebruiker nóg beter toegespitste zoekresultaten bieden. ‘Experience marketing’, noemen we dat; de combinatie van de snelheid waarmee je een resultaat krijgt, en hoe dit wordt gepresenteerd. Structured data wordt hierin steeds belangrijker, omdat het de zoekervaring verbetert.

Enkele voorbeelden van structured data

Eén van de meest bekende toepassingen van structured data is die van de zogenaamd ‘rich results’. Dit zijn de meer opvallende weergaven in de zoekresultaten van Google. Deze bevatten niet alleen een blauw linkje naar de website en een tekst, maar geven extra informatie weer. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Reviewsterren;
  • Productgegevens (prijs, aantal op voorraad, beoordeling, etc.);
  • Adresgegevens bij local business;
  • FAQ-pagina items;
  • Recepten;
  • De featured snippet. In dit nummer 0-resultaat zet Google rechtstreeks het antwoord op de zoekvraag, nog boven de normale organische resultaten. 

De voordelen van structured data: FAQ items

Laten we eens ingaan op de FAQ items (Frequently Ask Questions). Heb jij al een Veelgestelde-vragensectie op je website? Zo niet, ga hiermee aan de slag! Het helpt je enorm om autoriteit te verkrijgen in jouw vakgebied. Want als jij prangende vragen van bezoekers op een correcte en volledige manier weet te beantwoorden, laat dat zien dat je de klant begrijpt en verstand hebt van je producten. Kom je in de rich results met je FAQ-sectie, dan krijg je een prominente plek in de zoekresultaten. Je komt hiermee over als een betrouwbare partij, zowel voor Google als voor je bezoekers. En waar het natuurlijk allemaal om draait: dit vergroot de kans dat mensen doorklikken naar je website. Zo kan een succesvol gebruik van structured data van kijkers kopers maken.

De voordelen van structured data: Google for Jobs

Bied je op je website vacatures aan? Dan stellen we je graag op de hoogte van Google for Jobs. Dit is een nieuw platform van Google, waarbij vacatures vanuit vacaturebanken en jobboards rechtstreeks in de zoekresultaten van Google worden weergegeven. Het platform is sinds enkele maanden in Nederland op proef actief. Vanuit een zoekresultaat van Google for Jobs kom je terecht in een omgeving waar je resultaten direct kunt filteren; bijvoorbeeld op plaats en aantal contracturen. Deze vacature-eigenschappen zijn gebaseerd op de aanwezigheid van structured data in de vacaturepagina’s, waardoor een gestructureerd platform ontstaat. Staan jouw vacatures op Google for Jobs? Dan ben je goed zichtbaar en klikken mensen makkelijker door dan bij een standaard zoekresultaat. Wat hierbij natuurlijk wel cruciaal blijft is een goede vacaturetekst. Maar wil je dat kandidaten jouw functies goed kunnen vinden, dan is Google for Jobs tegenwoordig een absolute must!

Structured data helpt je bedrijf verder

Je ziet het, structured data is breed in te zetten en zit volledig verweven in jouw website. Bij eResults is dit dan ook een standaardonderdeel van het optimalisatieproces. Als je structured data goed toepast, vergroot je de kans dat mensen jouw website bezoeken. En hoe meer websitebezoekers, hoe meer klanten en dus meer omzet!

Wil je weten waar jouw kansen liggen voor structured data?

Wil jij je vacatures in Google for Jobs weergeven? Of wil je gewoon weten wat structured data jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact op!

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief