Resultaten behalen. Wij zijn er dagelijks mee bezig. Maar wie denkt dat wij goed zijn in sturen op (online) resultaat, kent onze klant Performance Matters nog niet. Wij spraken met Frans Wijngaarden van Performance Matters over verantwoordelijkheid nemen en sturen op resultaat.

Q: Voor iedereen die jullie nog niet kent: Wat is Performance Matters?

Frans: “Wij zijn een consultancybureau, bestaande uit vier professionals. Wij helpen leidinggevenden om hun medewerkers beter te sturen op resultaten. We hebben zo’n 200 klanten, en bereiken op die manier 1000 medewerkers. Wij leren leidinggevenden hoe ze meer eigenaarschap kunnen creëren en stimuleren onder hun medewerkers. Dat doen we onder andere door een gesprekvorm aan te leren. Het doel is altijd dat medewerkers meer eigenaarschap nemen in hun werk.”

Q: Laatst hadden jullie een event over Eigenaarschap, samen hebben we gewerkt aan de online promotie daarvan. Hoe kijk je daarop terug?

Frans: “Als een heel leuk en geslaagd evenement. We zijn op dit moment druk bezig om het onderwerp Eigenaarschap in Nederland op de kaart te zetten, en het evenement was daar een onderdeel van. Jullie helpen ons daar online bij. Wat ik met name fijn vind, is dat jullie de regie nemen. Dat houdt ons bij de les. En natuurlijk nemen jullie een stuk expertise mee. Dat zorgt voor meer zichtbaarheid.”

Q: Nu gaan we aan de slag met de online promotie van jullie leergang over Eigenaarschap. Wat zijn voor jullie uitdagingen? Hoe zie jij onze rol daarin?

Frans: “Voor ons is het een grote uitdaging om meer naamsbekendheid te generen voor Eigenaarschap. We zijn ervan overtuigd dat we een goed product hebben, dat steeds relevanter wordt met het nieuwe werken. Tegelijkertijd zijn we maar een klein bureau op een heel concurrerende opleidingenmarkt. Het doel is dus om bijvoorbeeld die Leergang Eigenaarschap vol te krijgen. Of dat 80.000 professionals onze site bezoeken. Ik zou het heel bijzonder vinden als dat lukt. En ik zie bij jullie ook de spirit en de bereidheid om dat te doen. Jullie nemen heel frequent en proactief contact op, en dat werkt fijn. Je moet immers bezig blijven, wil je online succesvol zijn.”

Q: Jullie weten natuurlijk alles over sturen op resultaten. Wij sturen al een tijdje samen op jullie online resultaten. Welke resultaten zie je terug?

Frans: “We zien dat er bijvoorbeeld 700 keer gegoogeld wordt op het begrip ‘Eigenaarschap’, dat is een heel goed teken. Maar het ligt wel lastiger dan dat. Want uiteindelijk wil je natuurlijk ook je producten verkopen. En dat moet in de komende zes maanden gaan gebeuren. Als een medewerker dan tegen zijn of haar manager zegt ‘Ik wil een cursus Eigenaarschap volgen’, dan moet dat voor een manager een heel logisch verzoek zijn. En dat begrip moet de komende tijd tot stand gaan komen.”

Q: En over resultaten gesproken, wat is hét advies om tot betere (online) resultaten te komen? Welke tip wil je ons vanuit jouw expertise meegeven?

Frans: “Heb ten eerste het lef om resultaten voor ogen te hebben. Wat wil je echt bereiken? Ten tweede moet je gruwelijk eerlijk zijn naar jezelf, vooral als het gaat om je tussenresultaten. Je start een traject, en je weet welk resultaat je voor de deadline moet halen. Kijk dan halverwege eens heel eerlijk naar hoe je het doet. Veel mensen hebben de neiging om bijvoorbeeld het besef dat ze achterlopen, te negeren. Sommigen hebben de neiging om andere mensen de schuld te geven. Ik zeg altijd zo, je excuses zijn altijd waar. Maar als je zo blijft denken, ga je niet tot betere resultaten komen.”

En zo is het maar net! Meer over Eigenaarschap, de leergang en Performance Matters vind je hier.

Vragen naar aanleiding van dit blog of wil je hierover doorpraten?
Bel mij op 030 242 0931
Altijd op de hoogte blijven van onze laatste blogs?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief