4 tips om je vindbaarheid te verbeteren in 2018

Door: Emy Buijs
Datum:
Tags: SEO Tips
Leestijd ± 4 minuten

Updates in zoekmachinemarketing: verlengde meta-description, structured data, Google Image Search en canonical links.

Er zijn meer dan 200 verschillende factoren die invloed hebben op hoe goed je website gevonden wordt in zoekmachines. Uiteraard weegt niet elke factor even zwaar en kun je niet overal evenveel invloed op uitoefenen, maar elk beetje helpt bij het verbeteren van je SEO positie. De ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing gaan ontzettend snel, maar in deze blog licht ik graag even een aantal updates toe.

Verlengde meta-description

Het is al een tijdje bekend, maar Google heeft sinds eind vorig jaar de lengte van de meta-description verlengd. De lengte van de meta-description is van 155 naar 300 tekens gegaan! Dat is nogal een verschil, want nu worden er omschrijvingen getoond van wel 4 regels lang. Een hoop extra ruimte om de zoeker te overtuigen om jouw website te bezoeken.

Helaas is dit sinds begin mei weer aangepast en heeft Google laten weten dat er geen vast aantal tekens is, maar dat ze wel iets langere snippets tonen en daarmee dus ook iets meer van de meta-description. Er is door verschillende partijen al wel onderzoek naar gedaan en daaruit blijkt dat de gemiddelde lengte van de snippet op desktop nu 160 karakters is.

https://searchengineland.com/figz/wp-content/seloads/2018/05/rankranger-desktop-google-descritions-800x225.png

Is de meta-description nog wel van belang?

De meta-description is bedoeld als omschrijving van je pagina en wordt door zoekmachines vaak getoond bij het resultaat in de zoekmachine. Hoewel het niet direct meetelt in de ranking is het wel handig om het hoofd keyword op te nemen in de omschrijving. Als het woord uit de zoekopdracht namelijk in de omschrijving staat wordt deze dikgedrukt getoond en dat valt natuurlijk lekker op. Je kunt het zien als een gratis advertentietekst. Aangezien de CTR wel van belang is moet je ervoor zorgen dat de zoeker klikt op jouw pagina. Dus schrijf een goede en opvallende meta-description en vertel duidelijk wat de bezoeker kan verwachten op die pagina. Hoe relevanter de tekst, hoe beter.

Structured data

Met structured data voeg je code met een bepaalde structuur toe aan je pagina. Die code zorgt ervoor dat de zoekmachine de pagina beter kan begrijpen. De taal die wordt gebruikt om die code te markeren is Schema.org. Deze “taal” is ontstaan door een samenwerking van de grote zoekmachines, met als doel het web beter te kunnen crawlen.  

Je kan er bijvoorbeeld mee aangeven welke informatie een telefoonnummer of adres bevat. Ook het kruimelpad kun je opmaken in structured data. Daarmee informeer je de zoekmachine over het navigatiepad en de website structuur. De toegevoegde waarde voor de bezoeker is dat deze weet waar in de website deze uit gaat komen.

De informatie die met structured data wordt opgemaakt kan ook nog eens als rich snippet worden getoond in de zoekresultaten. Een rich snippet is dus eigenlijk een verrijking van hoe het resultaat standaard wordt getoond. Een betere weergave kan weer zorgen voor een hogere CTR en dat heeft weer een positieve invloed op je vindbaarheid.

Het is helaas niet zo dat er altijd rich snippets worden getoond voor jouw pagina als je de structured data hebt toegevoegd, maar hoe beter jouw site is ingericht.. hoe meer kans.

Google Image Search

De laatste nieuwe ontwikkeling voor Google Image Search is dat er nu op mobiel bij elke afbeelding een bijschrift wordt getoond. Dit extra stukje informatie geeft de gebruiker iets meer context. Het wordt daarmee weer iets beter te bepalen waar de afbeelding over gaat en of de pagina waar deze op staat ook relevante informatie voor jouw zoekopdracht kan bevatten. Het bijschrift wordt door Google afgeleid van de titel van de pagina waar de afbeelding op staat. Google kijkt dus niet naar de titel of alt-tekst van de afbeelding. Het is echter toch van belang. Het dwingt je namelijk om te zorgen dat jouw afbeeldingen een toegevoegde waarde zijn voor de pagina en dus aansluiten bij de titel en het onderwerp van de pagina. Visual search wordt ook steeds groter, omdat zoekmachines beter leren om de inhoud van afbeeldingen te lezen en te begrijpen. De titel en alt-tekst zullen dan minder belangrijk zijn. Je kunt er nu al je voordeel mee doen door goed na te denken over de titel van je pagina en de afbeeldingen die je plaatst. Zorg dat je relevant bent, dan ben je al goed bezig.

Canonical link – dé oplossing voor duplicate content

De canonical link is niet nieuw, maar is het is wel een handige tip als het gaat om zoekmachinemarketing. Natuurlijk is het belangrijk om nergens op je website dubbele content te hebben staan. Het schrijven van unieke teksten en bijbehorende meta-gegevens is belangrijk en wordt ook gewaardeerd door Google. Duplicate content heeft namelijk een negatief effect op je ranking in Google. Wanneer Google denkt dat er duplicate content op jouw website staat, worden die pagina’s minder waardevol.

Het kan echter toch voorkomen dat duplicate content ontstaat. Dit kan namelijk ook gebeuren doordat er meerdere versies van de URL ontstaan en Google dit als unieke pagina’s ziet, terwijl dit niet het geval is.

Een goede oplossing is om de canonical tag te gebruiken. Hiermee kun je aangeven wat de originele/hoofd URL is voor de content. Je voegt deze tag dus toe aan de hoofdpagina en aan de andere pagina’s. Zo weet de zoekmachine welke URL moet worden geïndexeerd en zorg je voor een betere linkflow.

Wil je graag meer weten over deze bovenstaande tips of over hoe jij zoekmachinemarketing kunt inzetten voor jouw website? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag! 

Doorpraten naar aanleiding van dit blog? Bel mij.
030 242 0931
Terug naar het overzicht

Wil je artikelen eerder lezen?

Schrijf je in voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief